کد خبر: ۳۱۴۷۳
تاریخ انتشار: ۰۳ فروردين ۱۳۹۳ - ۲۲:۳۲
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۸۰

تشدید جنگ لفظی در مناقشه روسیه و اوکراین

به گزارش خبرگزاری فرانسه ، ˈآندری دشچیتسیاˈ وزیر خارجه اوکراین در گفت و گویی با شبکه خبری ˈای.بی.سیˈ آمریکا گفت که احتمال جنگ بین اوکراین و روسیه رو به افزایش است.

وی گفت: نمی دانیم در سر ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه چه می گذرد و او چه تصمیمی خواهد گرفت. به همین دلیل وضعیت نسبت به یک هفته پیش انفجاری تر شده است.

همچنین ˈآندری پاروبیˈ رئیس شورای امنیت و دفاع ملی اوکراین روز یکشنبه گفت که نیروهای نظامی ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه آماده اند تا در هر زمانی به اوکراین حمله کنند.

این مقام امنیتی اوکراین در جمع هزاران تن از تظاهرکنندگان در مرکز شهر کی یف پایتخت اوکراین گفت: هدف پوتین ، شبه جزیره کریمه نیست بلکه تمام اوکراین هدف پوتین است. نیروهای او در مرزها گرد آمده و آماده اند تا در هر لحظه ای حمله کنند.

از سوی دیگر ، ˈآناتولی آنتونوفˈ معاون وزیر دفاع روسیه روز یکشنبه این گزارش ها را تکذیب کرد که روسیه در حال تجمیع و گردآوری نیروهای نظامی در مرز اوکراین است.

وی در جمع خبرنگاران گفت : وزارت دفاع روسیه تمامی توافق های بین المللی را در خصوص محدود کردن تعداد نیروها در مناطق هم مرز با اوکراین ، رعایت می کند.

آنتونوف افزود: نیروهای نظامی روسیه هیچ فعالیت نظامی اعلام نشده ای که ممکن است امنیت کشورهای همسایه را به خطر اندازد انجام نمی دهند.

این مقام روسی افزود: سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه درباره فعالیت نیروهای روسیه در مرز اوکراین با همتایان آمریکایی و اوکراینی خود گفت وگو کرده است.

وی افزود: هفت گروه از بازرسان بین المللی ماه گذشته از مناطق مرزی با اوکراین دیدن کرده اند و ما چیزی برای پنهان کردن نداریم.

در همین حال ، رهبر نیروهای شبه نظامی وفادار به روسیه در شبه جزیر کریمه که خبرگزاری فرانسه از او به عنوان ˈرهبر شورشیان کریمهˈ یاد کرده است ، روز یکشنبه از تمام روس تبارهای اوکراین خواست که در برابر حاکمیت کی یف به پا خیزند و از نیروهای روسیه استقبال کنند.

این درخواست درحالی مطرح شده است که رسانه های غربی به حالتی از هیجان و انتظار حمله نظامی گسترده روسیه به اوکراین دامن زده اند.

این درحالی است که برخی از روس تبارهای اوکراین بخش های جنوب شرقی اوکراین نیز با برگزاری تظاهرات خشونت آمیز خواستار همه پرسی برای جدایی از اوکراین و پیوستن به روسیه شده اند.