کد خبر: ۳۱۵۷۴۲
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۱
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۶۱۷

امارات اولین سیلی امنیتی را از اسرائیل دریافت کرد

ناظران منطقه همگی در این زمینه اتفاق نظر دارند که اقدام امارات در امضای توافق معاف شدن اسرائیلی‌ها از روادید به خاک خود فرصت‌های تبدیل این کشور به پایگاه اطلاعاتی برای اسرائیل در منطقه را افزایش می‌دهد.
روزنامه  الشرق قطر در گزارشی با عنوان:«امارات اولین سیلی امنیتی را از اسرائیل دریافت کرد و برای حفظ آبرو آن را مخفی و انکار می کند» نوشت:

امارات اولین ضربه  امنیتی را از  اسرائیل پس از بازداشت دو اسرائیلی در روز یکشنبه دریافت کرد، این دو اسرائیلی اقدام به فیلمبرداری از یک ساختمان دولتی در دبی کردند.با وجود تاکیدهای اسرائیلی، دولت دبی تلاش کرد برای حفظ آبروی خود این مسئله  را انکار و مخفی کند.

ناظران منطقه همگی در این زمینه اتفاق نظر دارند که اقدام امارات در امضای توافق معاف شدن اسرائیلی ها از روادید به خاک خود فرصت های تبدیل این کشور به پایگاه اطلاعاتی برای اسرائیل در منطقه را افزایش می‌  دهد.

تحلیلگران در این زمینه توضیح می دهند که دریافت روادید پیش از سفر این اجازه را به کشورها می دهد تا درباره مسافران تحقیق کنند، که اسرائیل این مسئله را در مذاکراتش با نظام امارات نپذیرفت و این کشور مجبور به موافقت با لغو روادید شد.

کسانی که درباره مقاصد و اهداف توافق امارات و  اسرائیل تردید دارند، انتظار نداشتند که موساد به این سرعت فعالیت خود را در خاک امارات آغاز کند و گمان نمی کردند که خود امارات اولین هدف موساد به این شکل باشد، با وجود تمام امتیازهایی که ابوظبی به دولت عبری داد تا در پی توافقاتش با اسرائیل، میزبان شمار زیادی از اسرائیلی ها باشد حتی تا پیش از آنکه تصمیم لغو روادید اجرایی شود.

دستگاههای امنیتی امارات، روز یکشنبه دو اسرائیلی ها را که مظنون به فیلمبرداری از یک ساختمان دولتی در امارات دبی بودند، بازداشت و برای بازجویی تحویل مسئولان ذیربط دادند.

روزنامه عبری یسرائیل هیوم نوشته است که جزئیات دقیق این حادثه مشخص نیست، ولی اعلام شده است که این دو نفر در بازداشت پلیس بوده اند.

در پی خبرهایی که در برخی رسانه های عبری در تایید این حادثه منتشر شد، امارات برای حفظ آبروی خود تلاش و فرمانده کل پلیس دبی بازداشت دو اسرائیلی در دبی را تکذیب کرد، اما فعالان رسانه ای اسرائیل صحت این حادثه را تایید کردند.

در شبکه های اجتماعی، اماراتی ها از فعالیت های موساد در کشور خود هراس دارند به ویژه با توجه به سوابق عملیات موساد در امارات و به سبب همکاری برنامه ریزی نشده مقامات کشورشان با دولت عبری در تلاش برای رخنه به تلفن معارضان و جاسوسی از آنها هستند.

اماراتی ها در شبکه های اجتماعی تاکید می کنند که موساد عملیات خود را با هدف قرار دادن امنیت کشورشان پیش از دیگر کشورها آغاز کرده است.

رسوایی هماهنگی اسرائیلی اماراتی، درباره پرونده های امنیتی و اطلاعاتی مشترک، در سال 2010 و از لحظه ترور محمود المبحوح از رهبران جنبش حماس در دبی افشا شد.

در سال 2014 میلادی، امارات قراردادی به ارزش بیش از یکصد میلیون دلار با یک شرکت متخصص در زمینه امنیت سایبری امضا کرد که این شرکت از اسرائیل مدیریت می شود،آنگاه شرکت "ان اس او" اسرائیلی برنامه ویژه خود در زمینه نظارت و کنترل را به امارات فروخت، برنامه ای که پس از رسوایی هک شدن حساب فعالان و معارضان عرب بر اساس آنچه شرکت واتساپ اعلام کرد، برملا شد.