کد خبر: ۳۱۵۸۴۴
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۸۱

«سرطان اجتماع» با نام تازه «به نام قانون» به تلویزیون می‌آید

مستند «به نام قانون» درباره مفاسد اقتصادی ساخته شده است و در هر قسمت سراغ یکی از پرونده‌های پر سر و صدای فساد اقتصادی می‌رود.
«به نام قانون» به کارگردانی محسن اسلام‌زاده، مجموعه مستند جدید شبکه مستند سیماست که با همکاری موسسه شهید آوینی در ۸ قسمت تولید شده است.  

اسلام‌زاده با اشاره به سوژه این مستند گفت: «نزدیک به دو سال پیش، مجموعه‌ای به نام «سرطان اجتماع» را آغاز کردم که نام فعلی آن «به نام قانون» است و قرار است از تلویزیون به نمایش دربیاید. این مجموعه درباره مبارزه با مفاسد اقتصادی است و تلاش می‌کند به گلوگاه‌های فساد در کشورمان نزدیک شود. »

او اضافه کرد: «دشمنان تلاش می‌کنند با آدرس غلط به افکار عمومی چنین القا کنند که جمهوری اسلامی در برخورد با مفاسد اقتصادی فقط برخوردهای سنگین قهری و قضایی بلد است در حالی که عده‌ای از ضابطین، زحمت فراوانی می‌کشند و سعی کردیم تلاش‌شان را به تصویر بکشیم. البته برخورد قضایی هم لازم است. در این مستند می‌خواهیم ضمن نمایش گلوگاه‌های فساد نشان بدهیم که چه فعالیت‌هایی باید انجام شود تا بتوان به صورت ریشه‌ای با فساد مبارزه کرد. »

او اضافه کرد: «در این مجموعه مستند به موضوعی که به «فساد یقه سفیدها» شهرت پیدا کرده است، می‌پردازیم.»

این کارگردان و مستندساز درباره جزئیات این مجموعه مستند توضیح داد: «این مجموعه موضوع محور است و در هر قسمت ضمن پرداخت به آن موضوع، یک پرونده خاص را که نمود بیرونی دارد، بررسی می‌کنیم. به عبارت دیگر، این‌گونه نیست که فقط درباره خصوصی‌سازی صحبت کنیم بلکه در کنار صحبت درباره آن به یکی از پرونده‌های خصوصی‌سازی که در سالیان اخیر سر و صدای زیادی نیز به پا کرده است، می‌پردازیم. در موضوع قاچاق و زمین‌خواری نیز سراغ چند پرونده مهم و کلان می‌رویم که در سال‌های اخیر پرحاشیه بوده است. البته در کنار این بررسی‌ها، دنبال راهکار اصلاح هم هستیم.»

او اضافه کرد: «در مستند «به نام قانون» به موضوعات مهم اقتصادی نظیر خصوصی‌سازی، قاچاق، زمین‌خواری، تخصیص ارز، قاچاق سوخت، بورس کالا و پتروشیمی و ... پرداخته‌ایم.»

اسلام‌زاده درباره روند تحقیق و پژوهش این مستند گفت: «گروه‌های پژوهشی زیادی وجود داشته که در مورد گلوگاه‌های فساد کار کردند و نتایج تحقیقات‌شان قابل استناد است. بر همین اساس با همکاری شبکه تحلیلگران «ایتان» و قرارگاه مبارزه با مفاسد اقتصادی پژوهش این مجموعه مستند را آغاز کرده و آن را گسترش دادیم.»

او درباره تفاوت این مجموعه با دیگر مستندهایی که با سوژه‌های مشابه ساخته شده است، گفت: «در این مجموعه به صورت هدفمند و دارای نظم، موضوعات را بررسی کردیم. بارها این موضوعات را اولویت‌بندی کردیم تا بدانیم به چه موضوعی زودتر از بقیه باید پرداخت. طبیعتا ساخت یک مجموعه مستند، تاثیرگذارتر از مستندهای تک قسمتی است. علاوه بر این، به پرونده‌های عینی که پیش از این رخ داده است، پرداختیم و راهکارهای اصلاح این گلوگاه‌های فساد را نشان دادیم. دقت کنید که در این مجموعه مستند، قرار نیست افشاگری بیهوده کنیم بلکه قرار است شیوه‌های حل مشکل را با استفاده از تجربه کارشناسان نمایش دهیم.»

این کارگردان افزود: «برای ساخت این مستند شیوه متفاوتی را انتخاب کردیم، مثلاً تا جایی که می‌توانستیم از تصاویر آرشیوی اجتناب کردیم و بیش از ۹۰ درصد فیلم، تولیدی است. جالب است بدانید در یکی از صحنه‌ها برای نمایش گمرک میرجاوه، می‌توانستیم از تصاویر آرشیوی استفاده کنیم اما یک تصویربردار به مرز میرجاوه فرستادیم تا از آن‌جا تصویربرداری کند. هم‌چنین دوست داشتیم فرم جدیدتری را تجربه کنیم؛ به همین دلیل یاسر قدسی که راوی، محقق و پژوهشگر و نریتور است را انتخاب کردیم. با حضور او روایت اول شخص ارائه کردیم. شاید صدای یاسر قدسی قابل مقایسه با صدای کسانی که بیشتر صدایشان را روی مستندها می‌شنویم نباشد اما تلاش کردیم تکنیک جدیدی را انتخاب کنیم.»

قسمت اول مجموعه مستند به نام قانون با موضوع خصوصی سازی و با مرور پرونده ماشین‌سازی تبریز آماده پخش شد.

این مجموعه، چهارشنبه ها ساعت ۲۱ شبکه مستند سیما پخش می شود و بازپخش آن روز بعد ساعت ۹ خواهد بود. 

مجری طرح «به نام قانون» مرکزفرهنگی میثاق است و از عوامل آن می‌توان به محسن اسلام‌زاده (تهیه کننده و کارگردان)، یاسر قدسی(نویسنده و راوی)، سیدمصطفی سیدالحسینی، محمدامین صدیقی مقدم، علی تک روستا(تصویربرداران) اشاره کرد.