کد خبر: ۳۱۶۰۷۸
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۱۱

اسناد پنتاگون از حالت محرمانه خارج شد؛جزئیاتی از ارتباط رهبر داعش با آمریکا

ایرنا نوشت: اسناد نظامی آمریکا که به تازگی از حالت محرمانه خارج شده، نشان می دهد که سرکرده جدید گروه تروریستی داعش در گذشته با دستگاههای اطلاعاتی آمریکا همکاری داشته است.
به گزارش پایگاه خبری «بغداد الیوم»، در اسناد نظامی آمریکا که به تازگی از حالت محرمانه خارج شده، آمده است: «امیر محمد سعید عبدالرحمن المولی» مشهور به «ابو ابراهیم القریشی» سرکرده جدید گروه داعش در دوره بازداشت خود در زندان «بوکا» در جنوب عراق که در سال 2008 میلادی تحت مدیریت آمریکا قرار داشت، با مقامات آمریکایی همکاری کرده و اطلاعاتی محرمانه را درباره عناصر همکار خود ارایه کرده است.

آمریکا زندان "بوکا" را پس از حمله سال ۲۰۰۳ به عراق و اشغال این کشور در اطراف شهر "ام القصر" در استان بصره در جنوب عراق بنا کرد و ظرف مدت شش سال، حدود یکصد هزار نفر از تروریست های القاعده و نظامیان بعث عراقی در آن زندانی شدند که اوج آن در سال ۲۰۰۷ میلادی بود. «ابوبکر البغدادی» سرکرده پیشین داعش از جمله کسانی بود که مدتی را در این زندان گذراند.

البغدادی در آن زمان دو بار سابقه بازداشت داشت . هر دو بار هم توسط نیروهای آمریکایی. دفعه اول در سال ۲۰۰۴ میلادی که بدون هیچ محکومیتی فورا آزاد شد و دفعه دوم در سال ۲۰۰۵ میلادی که به مدت ۴ سال در زندان بوکا در کنار سرشناس ترین جنگجویان تکفیری در بازداشت بود. البغدادی در زندان تبدیل به فرمانده ای در میان تکفیری ها شد و به سرعت پس از آزادی و البته کشته شدن رهبران شاخه عراقی القاعده، که نام «دولت اسلامی عراق» را بر خود گذاشته بودند، در سال ۲۰۱۰ میلادی به عنوان رهبر این گروه انتخاب ‌شد. کتاب‌های تکفیری ها همچون کتاب‌ "ملة ابراهیم" نوشته «المقدسی» در زندان "بوکا" وجود داشت و سبب شکل‌گیری نسل جدیدی از تکفیری‌ها شد. این افراد بعدها آزاد و بدنه فرماندهی داعش را از سال ۲۰۱۳ میلادی تشکیل دادند.

به نوشته پایگاه خبری بغداد الیوم، القریشی سرکرده جدید داعش نیز در آن سالها در همین زندان بوکا بود و در زمان دستگیری، پنتاگون او را مورد بازجویی قرار داد و او اسامی دهها عناصر همکار خود را در اختیار آمریکایی ها قرار داد.

تاکنون از بین ۶۶ گزارش مربوط به بازجویی های القریشی که وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) آن زمان انجام داد، فقط سه مورد فاش شده است. در سومین گزارش بازجویی آمده است که القریشی اسامی 88 نفر از عناصر همکار تروریست خود را در اختیار آمریکایی ها قرار داد.

براساس این گزارش، القریشی در بازجویی جزئیاتی درباره آدم ربایی و ترور ارایه کرد اما دست داشتن خود در آدم ربایی را انکار کرد و گفت که به نیروهای ائتلاف بین المللی تحت فرماندهی آمریکا در سال 2003 میلادی حمله ای نکرده است.

پیش از این مقامات آمریکایی از جمله «هیلاری کلینتون» و نیز «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا در سال ۲۰۱۶ میلادی به صراحت اعلام کرده بودند که داعش ساخته دستگاه اطلاعاتی آمریکاست.