کد خبر: ۳۱۶۰۹۶
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۷
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۴۱

مهم ترین علت فوت بیماران کرونایی در ایران

معاون درمان وزیر بهداشت گفت: دانشگاه علوم پزشکی ایلام با استفاده از ظرفیت بهداشتی و درمانی جمعیت هلال احمر اقدام به برپایی یک نقاهتگاه برای پذیرش بیماران مبتلا به کرونا در یکی از سالن‌های ورزشی خود کرده که می‌تواند الگویی کارآمد برای سایر استان‌ها و مراکز علوم پزشکی باشد.
دکتر قاسم جان‌بابایی معاون درمان وزیر بهداشت گفت: با افزایش مراجعان سرپایی به بیمارستان‌ها و به خاطر محدویت زیرساخت‌ها ظرفیت پذیرش بیماران محدود شده و در شرایط فعلی، یکی از عوامل مرگ و میر مبتلایان، دیر بستری کردن آنها است.

وی با بیان این که ممکن است در بیمارستان ها تخت به اندازه کافی موجود نباشد و یا امکان بستری وجود نداشته باشد، افزود: هرچقدر در میزان بستری تاخیر وجود داشته باشد، آمار مرگ و میر هم بالا می رود در حالیکه هدف ما کاهش مرگ و میر بیماران است و به همان میزانی که بتوانیم بیماران مبتلا به کرونا را بستری کنیم بطور یقین می توانیم تعداد فوتی ها را کاهش دهیم.

دکتر جان‌بابایی با تاکید به این که باید از نقاهتگاه ها در سالن‌های ورزشی و سوله‌ها برای پذیرش و بستری بیماران مبتلا  کووید ۱۹ استفاده کنیم، گفت: دانشگاه علوم پزشکی ایلام با همکاری جمعیت هلال احمر اقدام به بر پایی یک نقاهتگاه برای پذیرش بیماران مبتلا به کرونا در یکی از سالن های ورزشی این استان کرده است که می تواند الگویی موفق و کارآمد برای سایر استان ها و مراکز علوم پزشکی باشد.


معاون درمان وزارت بهداشت با بیان اینکه نقاهتگاه استان ایلام با همکاری جمعیت هلال احمر به ۴۰ تخت بستری و وسایل و تجهیزات بیمارستانی با رعایت حریم بیماران مجهز شده است گفت: به نظر من این نقاهتگاه مخصوص بیمران مبتلا به کرونا خیلی بهتر و موفق تر از نقاهتگاه هایی است که با تعدد تخت ها و در فضایی کوچک راه‌اندازی شده که متاسفانه مورد استقبال قرار نگرفته است.

جان‌بابایی گفت: ما اگر تجربه دانشگاه علوم پزشکی ایلام و جمعیت هلال احمر در ایجاد نقاهتگاه بیماران مبتلا به کرونا را به کار ببریم، می توانیم شرایط مناسبی برای پذیرش بیماران به وجود آوریم. البته این کار باید با همکاری شهرداری و سایر سازمان‌ها انجام شود.  

وی اظهار کرد: این نقاهتگاه ها که پزشکان و پرستاران در آنها مستقر می‌شوند و خدمات مورد نیاز درمانی را به بیماران ارائه می دهند، به عنوان مراکز خارج بیمارستانی محسوب می‌شوند و در واقع به عنوان یک بخش بیمارستانی به حساب می‌آیند و همه فرایند خدمات درمانی برای بیماران مثل تشکیل پرونده و ... در آنها انجام می شود.

معاون درمان وزارت بهداشت ادامه داد: بیمارانی که به این نقاهتگاه ها آورده می شوند، بدحال نیستند. این افراد می‌توانند کسانی باشند که میزان اکسیژن خونشان بین ۹۰ تا ۹۳ است، یا زمانی که تخت بیمارستانی برای بستری در دسترس نباشد، می‌توانند در این نقاهتگاه ها بستری شوند.  

دکتر جان‌بابایی تاکید کرد: اقداماتی که در دانشگاه های علوم پزشکی برای مقابله با کرونا انجام شده، با استفاده از ظرفیت خدمات بهداشتی و درمانی جمعیت هلال احمر و بسیج بوده است و من از همکارانم خواهش می کنم اگر زیرساخت دانشگاه‌ها شرایط پذیرش بیمار را ندارند، از این طرح برای برپایی نقاهتگاه ها در سوله ها و مراکز ورزشی استفاده کنند. این نقاهتگاه ها باید یک بیمارستان معین داشته باشند و پزشکان متخصص و عمومی که مقیم یا آنکال هستند، مکلفند که مسولیت این مراکز را بر عهده بگیرند.

این مسئول گفت: پزشکان مستقر در نقاهتگاه‌ها صبح‌ها موظفند بیماران را ویزیت کنند و شب‌ها هم پزشکان یا پرستاران باتجربه، خدمات درمانی ارائه دهند و  در صورت بدحال شدن بیماران، آنها را به بیمارستان منتقل کنند. 

منبع: ایسنا