کد خبر: ۳۱۶۱۸۸
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۸۸

چگونگی سفر با وسایل نقلیه عمومی در تعطیلات کرونایی

ایرنا نوشت: از امروز هیچ یک از بخش‌های حمل و نقل عمومی (شرکت های مسافربری)، ریلی و هوایی تعطیل نیست، اما جابجایی مسافر در حمل و نقل عمومی مشمول تایید منفی بودن تست بیماران کرونایی است.
خیلی از مسافرانی که از حمل و نقل عمومی برای رسیدن به مقصد استفاده می‌کنند این سوال را دارند که آیا سفر بین استانی از طریق حمل و نقل ریلی شرکت های مسافربری اتوبوسرانی و یا از طریق حمل و نقل هوایی در این دو هفته امکان پذیر است یا خیر؟

بر اساس اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا همه بخش های حمل و نقل عمومی به فعالیت خود از امروز ادامه می دهند. بر این اساس اگر شما امروز مسافر مسیر تهران- شیراز هستید می‌توانید با مراجعه به ترمینال غرب بلیت اتوبوس را برای این مسیر خریداری کنید و به مقصد مورد نظر برسید.

مسئول ترمینال مسافربری غرب تهران گفت: تا این ساعت (١١ صبح)،  سه سرویس رفت از تهران به شیراز به طور کامل پر شده است و سفرهای بین استانی با اتوبوس های شرکت های مسافری ادامه دارد.

وی ادامه داد: تنها تفاوت سفر الزامی بودن برگه گواهی سلامت برای افرادی است که قبلا تست کرونای آنها مثبت بوده و در سامانه، نام آنها ثبت شده است.

در همین واستا وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده است:  مبتلایان به کرونا که تست آنها مثبت و کد ملی آنها در سامانه وزارت بهداشت ثبت شده است، تا ۱۴ روز امکان سفر با هواپیما، قطار و اتوبوس را ندارند.

افرادی که تست کرونا آنها مثبت شده است پس از گذار از دوران قرنطینه که سامانه وزارت بهداشت آن را مشخص می کند، امکان استفاده از حمل و نقل عمومی مسافری جاده‌ای، قطار و هواپیما را خواهند داشت.

برای صدور بلیت هواپیما و قطار با توجه به زیرساختی که فراهم شده است ابتدا کد ملی از مسافر دریافت می‌شود و سپس استعلام فرد از نظر ابتلا به کرونا از سامانه‌ای که متعلق به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است انجام می شود و در صورت منفی بودن ابتلا به کرونا برای آنها بلیت صادر می شود.

در واقع مبتلایان به کرونا که تست آنها در زمان مراجعه برای خرید بلیت برای روز انتخابی در سامانه وزارت بهداشت مثبت ثبت شده است، امکان سفر را نخواهند داشت.

با این حال، ارائه تست منفی کرونا جنبه عمومی ندارد و افرادی که مبتلا به این بیماری نیستند، نیازی به ارائه مدارک مرتبط را ندارند.

شهرام آدم نژاد معاون حمل وًنقل وزارت راه و شهرسازی پیشتر گفته بود: پیش از این برای صدور بلیت اتوبوس کد ملی از مسافر دریافت نمی‌شد، بنابراین تکمیل زیرساخت‌های اتصال به سامانه وزارت بهداشت در مورد صدور بلیت اتوبوس برای بیماران غیر کرونایی کمی با تاخیر انجام شد ولی از اوایل هفته پیش روی این موضوع اجرایی می‌شود.

اکنون استعلام از سامانه وزارت بهداشت بابت بررسی ابتلا به کرونا برای همه مسافران انجام می‌شود و کسانی که تست آنها مثبت بوده و در سامانه وزارت بهداشت درج شده است با تشخیص سامانه به آنها بلیت عرضه نمی شود.

بر این اساس هر فردی که در ایام مراجعه برای خرید بلیت تست مثبت کرونا داشته و در سامانه وزارت بهداشت کد ملی وی ثبت شده باشد پس از گذرندان دوران قرنطینه، (۱۴ روز) امکان استفاده از حمل و نقل عمومی مسافری جاده‌ای قطار و هواپیما دارد.