کد خبر: ۳۱۶۲۱۶
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۲۲

الجبیر: با هر دو حزب در آمریکا روابط خوبی داریم

ایرنا نوشت: عادل الجبیر وزیر مشاور در امور خارجه عربستان درباره انتخاب شدن جو بایدن بعنوان رئیس جمهوری منتخب در آمریکا، در تغییر موضعی ملایم از ترامپ به سوی بایدن گفت: ما با روسای جمهوری آمریکا همچون یک دوست برخورد می کنیم.
الجبیر در گفت و گو با سی ان ان در پاسخ به این پرسش که با آمدن بایدن چه تغییراتی را در سیاست کاخ سفید انتظار خواهند داشت گفت: ما با هردو حزب آمریکا روابط  دوجانبه خوبی داریم.

الجبیر افزود: ما با رئیس جمهوری آمریکا همچون یک دوست رفتار می کنیم، حال این رئیس جمهوری چه دموکرات ، چه جمهوریخواه باشد، ما روابط هرچه عمیق تر و گسترده تری با آمریکا داریم.

وی در ادامه گفت: جو بایدن یک سناتور آمریکایی با ۴۵ سال سابقه است که تجربه هشت سال نیز معاون اول رئیس جمهوری آمریکا را دارد، بنابراین تصور نمی کنم که تغییر چندانی در سیاست خارجی آمریکا رخ دهد.

وی در خصوص این جمله بایدن گفته است بر عربستان سعودی سخت خواهد گرفت گفت: البته معتقدم افراد آنچه را که در کارزار انتخاباتی خود مطرح می کنند زمانی که رسما عهده دار آن سمت شوند، طور دیگری خواهد بود،همانطوری که دونالد ترامپ درخلال کارزار انتخاباتی چیزهایی راجع به عربستان گفت اما زمانی که رئیس جمهوری شد به اولین کشوری که سفر کرد عربستان سعودی بود.

تکرار ادعاهای ضدایرانی 

الجبیر در پاسخ دیگری به این پرسش که آیا عربستان نسبت به موضوع از سرگیری مذاکرات (واشنگتن) با ایران موافق است، با طرح این جمله واهی و تکراری که ایران نباید به سلاح هسته ای دست پیدا کند، گفت: ما این مسائل را بادوستانم در دولت جدید آمریکا بحث و گفتو گو خواهیم کرد، موضع ما درباره برجام روشن است. 

وی مدعی شد: آنچه که به واقع ما خواهان آن هستیم این است که اطمینان یابیم که ایران هرگز قادر به توسعه سلاح هسته ای نداشته باشد و می خواهیم که اطمینان یابیم ایران رفتار پرخاشگرانه  خود را تغییر می دهد.