کد خبر: ۳۱۶۲۲۸
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۷۶

آتلانتیک:خروج آمریکا از افغانستان، مایه رسوایی است

ایرنا نوشت: اندیشکده آمریکایی "شورای آتلانتیک" روز شنبه در تحلیلی آورده است که تعجیل دولت آمریکا برای خروج نیروهایش از افغانستان، لکه ماندگاری بر وجهه آن کشور (آمریکا) خواهد بود.
در این تحلیل آمده است: "تغییراتی که دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا به تازگی در وزارت دفاع (پنتاگون) ایجاد کرد بار دیگر گمانه زنی ها درباره تلاش او برای تکمیل اجرای طرح  عقب نشینی نیروهای آمریکایی از افغانستان قبل از کریسمس یا قبل از اتمام کار ریاست جمهوری او را قوت بخشیده است.

در واقع وی با انجام این کار هرگونه امید به توافق صلح شایسته و مسئولانه در افغانستان را به یاس تبدیل می کند؛ این در حالی است که امروزه نیروهای آمریکایی در پایین ترین سطح از مراحل اولیه مبارزات این کشور و نیروهای ائتلاف غربی در افغانستان قرار دارند.

ترامپ به خوبی می داند که نیروهای متحد که عمدتا از کشورهای عضو سازمان آتلانتیک شمالی (ناتو) هستند پشتیبان اصلی نیروهای آمریکایی به حساب می آیند و در عین حال به ارتش ایالات متحده متکی هستند. بنابراین اگر دستوری برای عقب نشینی نیروهای آمریکایی به طور کامل طی ۴ تا ۸ هفته داده شود، نتیجه آن یک خروج منظم و امن نخواهد بود، بلکه نوعی خروج عجولانه، برنامه ریزی نشده و خطرناک است.

او از این واقعیت غافل است که استقرار نیروی نظامی در یک موقعیت جدید کار ساده ای نیست و به زیرساخت ها، تجهیزات و پشتیبانی گسترده ای نیاز دارد. پس نمی توان آن را مانند یک کلید روشن و خاموش کرد؛ در نتیجه باید اذعان داشت که خارج ساختن نیروها از آن موقعیت هم به اندازه ای که او تصور می کند آسان نیست.

در واقع باید گفت که حتی یک خروج کامل اما برنامه ریزی شده و منظم نیز به اندازه کافی آسیب رسان است. او باید بداند که تماشای نظامیان آمریکایی که امکانات و تجهیزات خود را در افغانستان رها می کنند و میدان را در آن کشور به دست گروه های تروریستی و داعش می سپارند خود نمادی از شکست و تحقیر آمریکا و پیروزی افراط گرایان در سراسر جهان به حساب می آید و موجب تقویت و گسترش این تروریست ها می شود.

از سوی دیگر خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان منجر به آن می شود که متحدان آمریکا نیز تحت شرایط مشابه مجبور به خروج از افغانستان شوند و این نیز بی تردید بر نگرانی های بیشتر خواهد افزود.

بنابراین امیدواریم که گمانه زنی ها در مورد خروج عجولانه نیروهای آمریکایی از افغانستان چندان واقعیت نداشته باشد، یا کسانی که ممکن است با این اخبار مبتنی بر خروج احتمالی نیروهای آمریکایی بیشتر وسوسه شوند و واقعا بخواهند این نیروها را از افغانستان خارج کنند به این نتیجه برسند که خسارت وارده از این اقدام عجولانه آنها بسیار زیاد و حتی دارای عواقب بسیار خطرناک خواهد بود.

پس بهتر است رئیس جمهوری فعلی آمریکا تصمیم گیری در باره اقدامات بعدی در باره حضور نیروهای آمریکایی در افغانستان را به دولت بعدی آمریکا بسپارد."