کد خبر: ۳۱۶۲۳۶
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۲۱

روغن 13 درصد گران می شود

طبق جدیدترین تصمیمات ستاد تنظیم بازار حداکثر قیمت مصرف کننده انواع روغن در بسته بندی پت ۱۰ درصد و سایر انواع بسته بندی‌ها ۱۳ درصد افزایش می‌یابد و سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان باید قیمت احجام و بسته بندی‌های مختلف روغن را محاسبه و در سامانه ۱۲۴ بارگذاری کند.
در جلسه اخیر ستاد تنظیم بازار، ‌ آخرین تغییرات قیمت جهانی بر نهاده‌ها، ‌ روغن خام و محصولات نهایی بررسی شده که بر اساس آن با توجه به افزایش قیمت جهانی انواع روغن خام (مورد تائید کمیته ارزی)،  قیمت هر کیلوگرم روغن خام سویا و پالم در مبادی ورودی ۵۵۰۰ تومان و قیمت هر کیلوگرم روغن خام آفتاب و کلزا در مبادی ورودی ۶۰۰۰ تومان تعیین شد.

بنابراین با توجه به افزایش قیمت روغن خام و سایر هزینه‌ها از جمله ملزومات بسته بندی و ورق، حداکثر قیمت مصرف کننده انواع روغن در بسته بندی پت ۱۰ درصد و سایر انواع بسته بندی‌ها ۱۳ درصد افزایش می‌یابد.

البته مقرر شده قیمت احجام و بسته بندی‌های مختلف روغن توسط سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان محاسبه و در سامانه ۱۲۴ بارگذاری شود. سازمان‌های صمت ۳۱ استان نیز باید ضمن اهتمام هرچه بیشتر در خصوص رعایت قیمت‌های مصوب، نسبت به کنترل اسناد و مدارک مربوط به ورود و خروج روغن نباتی از کارخانجات تولیدی و انبارهای مستقر در استان، نحوه توزیع آن و ممانعت از فروش به عوامل واسطه (با هدف بازارسازی و افزایش قیمت) اقدام و با تخلفات احتمالی برخورد قانونی کنند.

گفتنی است که از اواخر شهریورماه بود که عرضه روغن جامد در فروشگاه ها کم شد و قیمت آن نیز افزایش یافت. کمتر از یک ماه بعد نیز روغن مایع در بازار کمیاب شد؛ به طوری که این کالا یا در مغازه‌ها و فروشگاه‌های بزرگ نبود یا به هر نفر تنها یک روغن فروخته می شد.  اگر چه بنا بر وعده مسئولان مربوطه قرار بود از هفته گذشته روغن در بازار توزیع و مشکل این کالای پرمصرف حل شود، اما به نظر می رسد این وعده به ویژه در بخش روغن جامد هنوز به طور کامل عملیاتی نشده است. البته اخیرا معاون دفتر برنامه ریزی تامین، توزیع و تنظیم بازار وزارت صمت از تأمین و توزیع ۱۴۰ هزار تن روغن (مایع خوراکی و جامد بخش صنف و صنعت) از محل ذخایر استراتژیک کشور خبر داد و گفت که "ظرف یک ماه آینده کل مشکل روغن حل خواهد شد".