کد خبر: ۳۱۶۷۸۶
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۳۹۹ - ۲۰:۴۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۱۷

وال‌استریت‌ژورنال: اروپایی‌ها دنبال بازگشت فوری بایدن به برجام نیستند

فارس نوشت: دیپلمات‌های ارشد غربی امروز چهارشنبه مدعی شده‌اند قدرت‌های اروپایی دولت آینده آمریکا را برای بازگشت فوری به برجام تحت فشار قرار نخواهند داد.
روزنامه «وال‌استریت‌ژورنال» نوشت قدرت‌های اروپایی برای کاهش فوری تنش‌ها با ایران نگاهشان را دولت آینده «جو بایدن»، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا دوخته‌اند اما واشنگتن را برای بازگشت فوری به توافق هسته‌ای حاصل‌شده در سال ۲۰۱۵ تحت فشار قرار نخواهند داد.

منابع مورد استنادِ وال‌استریت‌ژورنال این مسئله را به انتخابات ریاست‌جمهوری ایران در سال ۱۴۰۰ ربط داده‌اند. 

مقام‌های فرانسه، انگلیس و آلمان که کشورهایشان در شکل‌گیری «برجام» نقش داشته‌اند می‌گویند تروئیکای اروپایی کماکان از توافق هسته‌ای حمایت می‌کنند، اما معتقدند که بازگشت کامل به این توافق ممکن است قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری ایران در ماه ژوئن، امکان‌پذیر و یا حتی مطلوب نباشد.

دیپلمات‌ها گفته‌اند با توجه به نگرانی کشورهای اروپایی از تحقیقات هسته‌ای ایران، آنها خواستار حصول توافقی فوری در ماه‌های نخست دولت جو بایدن خواهند شد. این توافق، کاهش برخی از تحریم‌های آمریکا علیه ایران در ازای توقف روند توسعه فعالیت‌های هسته‌ای ایران را مد نظر خواهد داشت.

به نوشته وال‌استریت‌ژورنال، دولت‌های اروپایی امیدوارند این توافق بتواند قبل از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری ایران مزایای اقتصادی ملموسی به ایران ارائه دهد تا دولت جدید در تهران، از انگیزه لازم برای ورود به دیپلماسی برخوردار باشد.