کد خبر: ۳۱۶۸۸۰
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۶۲

ترکیه تصمیم فرانسه را مضحک دانست

ایسنا نوشت: وزارت خارجه ترکیه، تصمیم سنای فرانسه در مورد لزوم عقب‌نشینی جمهوری آذربایجان از برخی مناطق آزاد شده از ارمنستان را "مضحک و به دور از حقایق" دانست.
به گزارش آناتولی، وزارت امور خارجه ترکیه در بیانیه ای اعلام کرد : این تصمیم سنای فرانسه به وضوح نشان می دهد که چرا کار گروه مینسک، که باید خنثی باقی بماند، تاکنون نتوانسته است این مشکل را حل کند. این درخواست سنای فرانسه از آذربایجان برای ترک سرزمین های خود که از اشغال نجات داده است، نشان دهنده یک رویکرد نابجا، جزئی و بدور از واقعیت است، که نمی توان آن را جدی گرفت. ما امیدواریم که فرانسه با نتیجه گیری صحیح برای ایجاد ثبات در منطقه موضعی سازنده اتخاذ کند.

در این بیانیه آمده است: فراخوان سنای فرانسه مبنی بر "لزوم عقب‌نشینی" آذربایجان از خاک خود، مضحک، جانبدارانه و بدون توجه به واقعیت‌هاست. این بیانیه‌ فاقد منطق، امکان مشارکت فرانسه در حل این مسئله را به طور جدی محدود کرده است".

این وزارت‌خانه ضمن تکذیب ادعاها در رابطه با ترکیه اعلام کرد: "تصمیم سنای فرانسه، میزان جانبداری و علت بی حاصل شدن تلاش‌های روسای مشترک گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا که قرار بود در حل این مسئله بی طرف باشند، را به طور محرز نشان داد".

وزارت امور خارجه ترکیه این تصمیم را مثال عبرت‌انگیز برای نقض اصول اساسی قوانین بین‌المللی، مشروعیت و حقانیت به خاطر منافع سیاست داخلی دانست و تاکید کرد: ارتش آذربایجان به حملات و اقدامات تحریک آمیز ارمنستان در تووز و سپس در قره‌باغ بالایی پاسخ لازم را داد. این کشور با آزادسازی اراضی اشغال شده خود پس از 30 سال بار دیگر تمامیت ارضی‌اش را برقرار کرد.

در این بیانیه آمده است: "در این تصمیم مواردی وجود دارند که حتی دولت فرانسه نیز با آن مخالفت خواهد کرد. بازتاب موضع خصمانه اخیر در فرانسه علیه ترکیه در متن این تصمیم نه تعجب برانگیز بلکه تامل برانگیز است. ارزیابی به دور از پیش داوری و عینی مواضع اصولی ترکیه در حمایت از حق، حقوق و مشروعیت در منطقه نزدیک به خود و همچنین اجتناب از نقل و قول نادرست از تاریخ و وقایع بی ربط برای صحت مناسبات دو کشوز الزامی است".

وزارت امور خارجه ترکیه همچنین تاکید کرد: امیدوارم، در برهه‌ای که در زمینه اختلاف 30 ساله آذربایجان و ارمنستان رسیدیم، فرانسه با تصمیم گیری درست، موضع سازنده در زمینه برقراری ثبات در منطقه اتخاذ کند. برای میسر شدن این امر تلاش برای دستیابی یک راهکار پایدار در چارچوب قوانین بین‌المللی در راستای واقعیت‌های فعلی کافی خواهد بود.