کد خبر: ۳۱۶۹۹۳
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۷
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۰۷
مصباحی‌مقدم:

موضع ما مشارکت حداکثری است، نتیجه‌اش هرچه باشد/ بایدن در باغ سبز روی ما باز نمی‌کند

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز کشور، تمایل اصولگرایان به مشارکت محدود در انتخابات را رد کرد و گفت: رهبر انقلاب دائما اولویت نخست را مشارکت بالاتر می‌دانند و ما هم این موضع را داریم؛ نتیجه‌اش هرچه می‌خواهد باشد.
«غلامرضا مصباحی مقدم» درباره اینکه کدام جناح در انتخابات ریاست جمهوری پیروز می‌شود، گفت: به شکل قطعی نمی‌توانم بگویم. ۷ ماه تا انتخابات مانده و در یک نگاه اجمالی به نظر می‌رسد شرایط برای اصولگرایان فراهم‌تر است، اما اینکه چه اتفاقی در ماه‌های آینده رخ می‌دهد نمی‌دانم. اینکه می‌گویند هرچه مشارکت بیشتر شود جریان چپ برنده انتخابات می‌شود القا است. احمدی نژاد در انتخابات سال ۸۴ و ۸۸ با بالاترین نرخ مشارکت انتخاب شد. چرا دائما القا می‌کنند که اصولگرایان در پی مشارکت کمتر هستند؟ این خلاف واقع است البته تاثیر خود را روی افکار عمومی جامعه هم گذاشته است. مگر مردم همه تابع یک جریان سیاسی هستند؟ البته تعبیر راست و چپ را مناسب نمی‌دانم، ولی تقریبا جا افتاده است.


سخنگوی جامعه روحانیت درباره اهمیت مشارکت پرشور و گسترده در انتخابات ۱۴۰۰ در جایگاه کشورمان در سطح بین المللی، گفت: در این باره عملکرد نهاد‌های میدانی و اجرایی و تقنینی خیلی تاثیرگذار است. به علاوه نباید از نقش وسایل ارتباط جمعی و رسانه‌ها در یاس و امیدواری مردم به سادگی گذشت.

انتخابات آینده رقابت بین دو جریان سیاسی خواهد بود

مصباحی مقدم درباره فضای رقابت انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ و احتمال رقابت درون جریانی اصولگرایان در غیاب اصلاح طلبان، گفت: از جریان اصلاح‌طلب به دلیل رعایت نکردن مصالح ملی واقعا گلایه دارم. آن‌ها با القائات خود از رد صلاحیت نامزد‌های خود سخن می‌گویند. «آخر نه به دار نه به بار است چرا چنین حرفی می‌زنید و مرتب می‌گویید و واگویه می‌کنید؟ خود این از نظر مصالح ملی غلط است.»

این فعال اصولگرا ادامه داد: «نامزدی را معرفی کنید که صلاحیت لازم برای مدیریت کشوررا داشته و پیشینه منفی نداشته باشد. دائما می‌روند سراغ کسانی که از گذشته زخم خورده‌اند و می‌گویند اگر فلانی نامزد شود رای می‌آورد. چرا کادر و افراد مناسبی را تربیت نکردید؟ ضمنا افرادی دارید که شورای نگهبان آنان را تایید می‌کند. مگر دور قبل اسحاق جهانگیری را شورای نگهبان تایید نکرد و کسانی که شورای نگهبان برای انتخابات ریاست جمهوری تایید کرد از جریان اصلاح طلب نبودند؟ اگر محمد رضا عارف نامزد شود تایید نمی‌شود؟»

مصباحی‌مقدم از اصلاح طلبان پرسید: وقتی فردی را به عنوان نامزد معرفی می‌کنید ببینید سابقه منفی نداشته یا قبلا رد صلاحیت نشده باشد. «بعد می‌گویید آقا ما همین را می‌خواهیم و شورای نگهبان هم بگوید که تایید نمی‌کنیم [بعد بگویید]، چون نامزد ما رد شد شرکت نمی‌کنیم. این نوع برخورد غلط است.» معتقدم انتخابات آینده رقابتی میان دو جریان سیاسی کشور خواهد بود. سید محمد خاتمی در چه شرایطی انتخاب شد؟ سال ۷۶ همه تصور می‌کردند که علی اکبر ناطق نوری رای می‌آورد، ولی این گونه نشد. حسن روحانی در چه شرایطی با همراهی اصلاح طلبان رای آورد؟

وی افزود: وقتی چنین تجربه‌هایی داریم آنرا ادامه دهیم نه اینکه القا کنیم که انتخابات آینده انتخابات با مشارکت پایین، یک سویه و یک قطبی است. البته تعبیر دوقطبی مناسب نیست، چون جامعه را دوقطبی می‌کند. امریکا در انتخابات دوقطبی شد و دچار خسارت شد. معتقدم انتخابات ۱۴۰۰ می‌تواند رقابتی میان دو جریان باشد.

عضو جامعه روحانیت مبارز درباره نامزد‌های بالقوه جریان اصولگرا و احتمال نامزدی سید ابراهیم رییسی و محمدباقر قالیباف، گفت: شنیده ام که جناب رییسی با توجه به ریاست قوه قضاییه اعلام کردند برای نامزدی انتخابات ریاست جمهوری امادگی ندارند شاید قالیباف تمایل به حضور در انتخابات داشته باشد که از برخی نمایندگان شنیدم که او این موضوع را نفی کرده است. هم اکنون نسبت به گزینه مناسب به جمع بندی نرسیدیم.

جامعه روحانیت در انتخابات مجلس در حاشیه قرار گرفت

مصباحی مقدم درباره آخرین جلسه جامعه روحانیت با تشکل‌های اصولگرا درباره حضور در انتخابات ریاست جمهوری نیز گفت: در این جلسه از ۴۳ تشکل اصولگرا ۴۰ حزب حضور داشتند. جبهه پایداری و جبهه رفاه، پیشرفت و عدالت به ریاست شهاب الدین صدر حضور نداشتند. زریبافان از طیف احمدی نژاد، مهدی چمران، سید محمد حسینی، عبدالحسین روح الامینی، محمد رضا باهنر رییس جبهه پیروان خط امام (ره) و رهبری و اسدالله بادامچیان دبیرکل حزب موتلفه اسلامی حضور داشتند. جامعه روحانیت در انتخابات دوم اسفندماه گذشته در حاشیه قرار گرفت و آمادگی ورود به میدان را نداشت.

این فعال اصولگرا یادآور شد: در انتخابات ریاست جمهوری قبلی هم نامزد جامعه روحانیت با تاخیر به عنوان نامزد اصلی جبهه اصولگرا برگزیده شد. جامعه روحانیت برای اقدامی فراگیر هم اکنون عقبه تشکیلاتی خود را شکل داده است. ۱۰ منتخب مناطق تهران عضو شورای مرکزی هستند و تاکنون از منتخبان سه مرکز استان دعوت کردیم در جلسه شورای مرکزی شرکت کنند و بقیه استان‌ها منتخبان خود را معرفی خواهند کرد.

اگر نماینده‌ای موضعی گرفت پای مجلس ننویسید/حرمت رییس جمهوری باید حفظ شود

مصباحی‌مقدم درباره رویکرد تقابلی مجلس یازدهم مقابل دولت و تاثیر سیاه نمایی علیه دولت بر نرخ مشارکت مردم نیز یادآور شد: این رویکرد مسلما در سطح امید مردم نقش مهمی ایفا می‌کند؛ بنابراین انتظار می‌رود قوا با استفاده از تمام ظرفیت‌ها همکاری داشته باشند. در غیراین صورت افکار عمومی واکنش منفی نشان می‌دهد. در این باره هم رسانه‌ها همکاری داشته باشند. اگر اتفاقی در مجلس افتاد و نماینده‌ای موضعی گرفت آنرا بزرگ نکرده و به پای مجلس نگذارند.

این نماینده ادوار مجلس در پاسخ به اینکه چرا مواضع برخی نمایندگان علیه رییس جمهوری و وزیر امور خارجه با واکنش جدی رییس مجلس مواجه نشد، گفت: «بله! البته انتظار می‌رود تا رییس مجلس در چنین جا‌هایی تذکر دهد باید حرمت رییس جمهوری و وزرا رعایت شود و شکی نیست، این را قبول دارم.»

مصباحی مقدم افزود: موضع مجلس از سوی رییس مجلس به عنوان سخنگوی نمایندگان بیان می‌شود. اگر نماینده‌ای حرفی زد نباید گفته شود این مجلس مقابل دولت ایستاده است. نماینده‌ای اظهارنظری کرده و با آن برخورد شده است. به نظرم رسانه‌ها نباید این موضوعات را برجسته کنند، چون اثر منفی دارد. حضرت امام (ره) به مسوولان می‌فرمودند حرفی نزنید که مردم نسبت به اسلام و نظام بدبین شوند. این موارد هزینه دارد و افراد در حرف ها، موضع گیری‌ها و اظهار نظر‌ها باید مراقب باشند. در عین حال دستگاه‌های تبلیغاتی، روزنامه‌ها و صدا و سیما، فضای مجازی و سایت‌ها باید منافع ملی را در اولویت قرار دهند.

در مدت کوتاه نباید منتظر عملکرد «مشعشعی» از مجلس بود

مصباحی‌مقدم درباره عملکرد مجلس یازدهم گفت: گذشت ۵ ماه برای اظهار نظر در این باره مقداری زود است. بیش از ۸۰ درصد نمایندگان تازه وارد هستند و در ماه‌های نخست گرفتار مسائل شعب، آیین نامه داخلی و ترکیب و کارکرد کمیسیون‌ها هستند و نمی‌توان منتظر عملکرد «مشعشعی» از آن‌ها بود، اما در کل رویکرد این مجلس مردمی و خوب است.

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز افزود: این مجلس به مشکلات مردم به ویژه اقشار ضعیف‌تر و کم درآمدتر جامعه عنایت و توجه دارد و این چیزی است که از مجلس انتظار می‌رود. این رویکرد انقلابی است و رهبر معظم انقلاب این رویکرد را مورد عنایت قرار داده‌اند و تایید کردند. طبعا از این جهت مجلس یازدهم نسبت به مجالس قبلی امتیاز دارد.

مصباحی مقدم ادامه داد: انتظار نداریم در مدت کوتاه از آغاز به کار مجلس، خروجی خیلی مهمی را از مجلس شاهد باشیم. اما اقدامات انجام شده مجلس نشان می‌دهد که نمایندگان دغدغه‌های مهمی را دنبال می‌کنند. یکی از این اقدامات بازنگری قانون انتخابات است. البته بهتر بود به لایحه پیشنهادی دولت در این زمینه رسیدگی می‌کردند.

وی یادآور شد: رهبر معظم انقلاب درباره قانون انتخابات پس از کسب نظر مجمع تشخیص مصلحت نظام، سیاست‌هایی را ابلاغ کردند. مجلس باید قانونی منطبق با آن سیاست‌ها تصویب کند و نباید از این مساله غفلت کند. البته تصور نمی‌کنم تصویب این طرح به انتخابات ریاست جمهوری ۲۸ خردادماه ۱۴۰۰ برسد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: رویکرد خوب دیگر مجلس یازدهم، تلاش برای تامین مالی اقشار کم درآمد جامعه در شرایط سخت ناشی از تحریم و کاهش درآمد‌های دولت است که نمایندگان تلاش کردند منبعی برای آن بیابند. در زمینه معیشت ما حتی شاهد بی‌ثباتی قیمت‌ها هستیم به طوری که رهبر معظم انقلاب فرمودند که این نوسان قیمت‌ها دیگر توجیه اقتصادی و مقبولی ندارد. در این زمینه اگر کاری صورت بگیرد که در توان دولت و به نفع اقشار کم درآمد جامعه باشد عمل بسیار خوبی است.

مصباحی‌مقدم تاکید کرد: یکی از نکاتی که نمایندگان هوشمندانه مدنظر داشتند این بود که به برداشت از صندوق توسعه ملی توجهی نکردند. زیرا برداشت از این صندوق در شرایط تحریم به معنای استقراض از بانک مرکزی، رشد پایه پولی، نقدینگی، تورم و فشار بیشتر به اقشار کم درآمد جامعه است.

نماینده ادوار مجلس وضع مالیات بر خانه‌های خالی را از طرح‌های خوب و ضروری مجلس یازدهم برشمرد و گفت: البته اجرایی شدن این قانون مقداری با تاخیر روبرو شد و اگر سریع‌تر عملی شود می‌تواند جلوی رشد قیمت مسکن را بگیرد. نمایندگان باید این راه را ادامه دهند و مالیات بر عایدی سرمایه در سایر بخش‌ها را نیز مصوب کنند.

باید واسطه گری را هزینه‌بر کرد

مصباحی مقدم یادآور شد: درآمد پایین دولت بخش مهمی از مشکلات اقتصادی کشور است. دولت برای جبران آن بیش از این نمی‌تواند از بنگاه‌ها مالیات بگیرد. باید به سراغ جا‌هایی که مالیات نمی‌دهند برود. به ویژه کار‌هایی از طریق دلالی و واسطه‌گری انجام می‌شود که پرمنفعت است و باید آن این مشاغل را هزینه‌دار کرد تا منابع مالی مردم به سمت بخش تولید برود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام عنوان کرد: نباید معترض «سود سپرده‌های بزرگ بانکی» افراد که حدود ۱۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان در حساب دارند، شد، چون با سود آن حداقل معیشت خود را تامین می‌کنند، ولی وقتی سپرده‌ها به بالای چند میلیارد تومان می‌رسد و سود این سپرده‌ها حالت بهمن‌وار و مضاعف دارد معنی ندارد این سود بدون هیچ هزینه‌ای به دست آنان برسد. حال آنکه تولید کننده، تاجر، کارگر و کارمند هزینه و مالیات می‌دهند.

وی افزود: چرا به سپرده‌هایی که سود سرشار دارد و می‌تواند منبع خوبی برای دولت باشد مالیات تعلق نگیرد؟ دولتی که با کاهش درآمد نفتی در اثر فشار خارجی مواجهه است و باید وابستگی بودجه را به نفت از بین ببرد باید به سایر منابع روی بیاورد و بهترین منبع مالیات است؛ منتها نه از کسانی که مالیات می‌دهند بلکه از کسانی که مالیات نمی‌دهند.

با وجود ابزار‌های مدرن نباید فرار مالیاتی داشته باشیم/طبقه متوسط کشور حذف شده است

مصباحی مقدم با اشاره به فرار مالیاتی افزود: رییس سازمان امور مالیاتی از وجود ۴۰ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی خبر می‌دهد. از روسای سابق سازمان امور مالیاتی شنیدم که از ۴۰ درصد فرار مالیاتی سخن می‌گفت که باید جلوی آن گرفته شود. امروز با توجه به اینکه می‌توان معاملات را به شکل الکترونیک و شفاف انجام داد معنی ندارد بگوییم فرار مالیاتی وجود دارد! با ابزار مدرنی که امروز در اختیار نظام مالیاتی است باید جلوی آن گرفته شود.

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: دلالی و واسطه گری را باید ساماندهی کرد و از آن مالیات گرفت. اگر مجلس این موضوع را تصویب کند و در اولویت قرار دهد بسیار مفید است. قبل از ما ۱۷۸ کشور مالیات برعایدی سرمایه را اجرایی کردند. این تجربه بسیار موفقی در زمینه دریافت سود سرشار معاملات زمین، مسکن و خودرو به شکل مالیات است. بخش مهمی از رانتی که در کشور داریم در این زمینه است

مصباحی مقدم خاطرنشان کرد: دو تا سه دهک جامعه بسیار مرفه هستند و یک شکاف بزرگی میان درآمد آن‌ها و توده مردم وجود دارد و این میان متاسفانه طبقه متوسط ما حذف شده است و اکثریت به میزانی زیر متوسط هستند. عده‌ای محدود از طبقه مرفه خیر هستند که باید مستثنا شوند، اما مابقی آن‌ها که زندگی لاکچری دارند باید مقداری هزینه بپردازند و پول آب، برق و گاز و... آن‌ها باید تصاعدی باشد.

وی یادآور شد: وجود شکاف طبقاتی در جامعه خلاف اصول و مبانی نظام جمهوری اسلامی است. شهید آیت الله صدر و مرحوم علامه طباطبایی در تفسیر المیزان، از نظر درآمد و ثروت جامعه اسلامی را متعادل توصیف می‌کرد نه جامعه‌ای که در آن طبقات وجود دارد. قرآن کریم می‌فرماید: «وَاللّهُ فَضَّلَ بَعْضَکُمْ عَلَی بَعْضٍ فِی الْرِّزْقِ فَمَا الَّذِینَ فُضِّلُواْ بِرَآدِّی رِزْقِهِمْ عَلَی مَا مَلَکَتْ أَیْمَانُهُمْ فَهُمْ فِیهِ سَوَاء أَفَبِنِعْمَةِ اللّهِ یَجْحَدُونَ» «خداوند بعضی از شما را بر بعضی دیگر در روزی برتری داده است، پس کسانی که برتری داده شده اند، رزق خود را بر زیردستان خود ردّ نمی‌کنند تا آنکه همه با هم برابر شوند. پس آیا نعمت خدا را انکار می‌کنند» خداوند در اینجا میان درجات و طبقات فرق گذاشته شده و این درجات میان رفع فقر تا ثروت تکاثری است.

سه چهارم بودجه کشور صرف شرکت‌های دولتی می‌شود

مصباحی‌مقدم با اشاره به طرح الزام دولت برای پرداخت یارانه به اقشار مستضعف، یکی از منابع مالی اجرایی شدن آنرا فروش دارایی مازاد دولتی ارزیابی کرد و گفت: دولت بر اساس سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی باید بخش مهمی از دارایی خود اعم از پالایشگاه‌ها و شرکت‌های بزرگ را واگذار کند. سه چهارم بودجه کشور صرف این شرکت‌ها می‌شود در حالی که ۳ درصد مالیات می‌دهند که این نشان از ناکارآمدی این شرکت‌ها دارد. دولت از درآمد ناشی از این واگذاری‌ها باید در مناطق محروم سرمایه گذاری کند.

این فعال اصولگرا افزود: اگر به یاد داشته باشیم حضرت آقا به دولت احمدی نژاد تکلیف کردند که در شرایط سخت، مجلس و دولت با هم همکاری کنند و عجالتا منبعی برای اقشار کم درآمد جامعه در نظر بگیرند. آن زمان بیش از ۲ میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برداشت شد. وقتی این کار بخشی از فشار را از روی مردم بر می‌دارد باید آنرا انجام داد.

مصباحی‌مقدم درباره اجرای نادرست واگذاری‌ها و فسادزا بودن آن، گفت: در جا‌هایی مالکیت واگذار شده، اما مدیریت واگذار نشده یا مالکیت و مدیریت جا‌هایی واگذار شده، اما طرف اهلیت نداشته است. قرار بود از منابع کشور کالایی را تولید کنند و در شرایط تحریم به اقتصاد کشور ارز تزریق کنند تا به جامعه فشار نیاید. اما واقعیت این است که در این واگذاری‌ها همراهی لازم انجام نشد و کار به جایی رسید که مثلا فردی که از اقشار ضعیف جامعه بود می‌پرسید چرا واگذار کردید و اگر قرار است درچنین روزی گره‌ای از اقشار ضعیف جامعه باز نکند اصلا اجرا کردید؟

وی افزود: قانونی که وضع شده بسیار عالی است. من همراه سایر روسای کمیسیون‌ها درکمیسیون مربوط به اصل ۴۴ قانون اساسی حضور داشتم. منتها مساله، اجرا مطابق قانون است و فقط این نیست که قانون گذار وظیفه خود را انجام دهد و در اجرا از آن فاصله بگیرد. اما به کسانی بدون توجه به اهلیت و توانایی واگذار شد یا قیمت روز لحاظ نشد یا بسیار کمتر قیمت گذاری شد یا به شکلی تقسیط کردند که اقساط متعلق به سال‌های بعد باشد یا به ثمن بخس واگذار شد و به صورت شرکت‌های خصولتی درآمد تا دولت مدیر و هیات مدیره آن را تعیین کند.

مصباحی مقدم ادامه داد: ما دنبال بالا بردن کارآمدی و بهره وری بودیم نه آن کارآمدی و بهره وری رخ داد و نه این واگذاری به اهلش رسید که این بد عمل کردن قانون است. این قانون چقدر عالی بود اگر درست اجرا می‌شد، چون برکات خیلی زیادی داشت و فقر را در جامعه ریشه کن می‌کرد. در آنجا برای توزیع یارانه‌ها به شکل غیر نقدی و نقدی ۷ بند در نظر گرفتیم. اگر آن درست اجرا می‌شد چه کسی در کشور ناراضی بود؟ متاسفانه به جای اینکه این اتفاق بیفتد تمام منابع را میان ۷۵ میلیون نفر جمعیت توزیع کردند.

عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق (ع) درباره جبران کسری بودجه سال آینده با توجه به شرایط تحریم و کرونا، گفت: بودجه نباید متکی به درآمد نفت باشد شرایطی که دشمن به ما تحمیل کرده، فرصتی است تا درآمد نفتی کاهش پیدا کند. قبلا ۱۰ راهکار برای جبران حذف درآمد نفت در بودجه پیشنهاد کردم. البته پیشنهاد من می‌توانست طی ۵ سال با زمان بندی انجام بگیرد تا بودجه جاری و عمرانی از درامد نفت خالی شود، چون وجود آن در بودجه منشاء تورم و حتی کسری بودجه شده بود. درآمد نفت باید صرف سرمایه گذاری شده و از بانک مرکزی خارج شود و در اختیار بانکی مثلا بانک توسعه سرمایه گذاری قرار داده شود تا به دولت یا بخش خصوصی وام داده شود.

هزینه‌ها و درآمد‌ها در بودجه باید متناسب شود

مصباحی‌مقدم، یکی از راه‌های جبران کسری بودجه را گرفتن مالیات ارزیابی کرد و گفت: در این باره هزینه‌های دولت نباید فزاینده باشد. باید کاری کنیم که کسر بودجه نداشته باشیم و بودجه بدون کسری بسته شود و هزینه‌ها متناسب با درآمد‌ها باشد و درآمد‌ها متناسب با هزینه‌ها پیش بینی شود نه اینکه بگوییم این هزینه‌ها را داریم و باید درآمد جور کنیم. «یادم است یکی از نمایندگان مجلس درآمد نفت را مثلا ۵۰ دلار نظر گرفت و به هر بشکه یک دلار اضافه کرد تا منبع مالی پیشنهادش تامین شود. در حالی که در اختیار ما نیست و قیمت نفت را ما تعیین نمی‌کنیم. قیمت نفت را بازار جهانی تعیین می‌کند شما که چانه زنی می‌کنید یک دلار را یک و نیم دلار می‌کنید این می‌شود کسر بودجه!»

این اقتصاددان، تاکید کرد: باید کاری کنیم با اخذ مالیات، کسری بودجه تامین شود. راه دیگر توزیع اوراق است که دولت را به مردم بدهکار می‌کند و یا خرید کالا از سوی دولت به شکل خرید نسیه است. بدهی دولت بسیار سنگین است زمانی صحبت از بدهی ۷۰۰ هزار میلیارد تومانی بود. این بدهی باید با زمان بندی پرداخت کرد. دولت باید خودش را از زیر بار این بدهی‌ها خارج کند نه اینکه دولت بعدی هم بدهی جدیدی به آن اضافه کند.

وی افزود: کسری بودجه پدر اقتصاد ما درآورده و باعث رشد پایه پولی شده است. این کسر بودجه، نقدینگی را در ۵۰ سال گذشته ۳۵ هزار برابر کرده، در حالی که درآمد ملی ما ۲ برابر هم نشده است. نقدینگی باید متناسب با رشد اقتصادی افزایش یابد. گاهی ما رشد نقدینگی ۳۸ درصد را تجربه کرده ایم که باید جلوی آن گرفته شود. این موضوع ارزش پول ملی را کاهش می‌دهد و قیمت‌ها را دچار نوسان می‌کند و مردم را رنج می‌دهد؛ بنابراین بودجه جاری و عمرانی باید متوازن باشد. الان بالای ۹۰ درصد بودجه عمومی، جاری است و تنها زیر ۱۰ درصد عمرانی است.

اگر فردی بالای ۷۵ سال توانا و روی پا بود چه اشکالی دارد نامزد ریاست جمهوری شود؟

مصباحی‌مقدم در پاسخ به پرسشی درباره طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری در مجلس گفت: از برخی جهات موافق کلیات این طرح هستم، اما باید روی تعیین شرط سنی مقداری کار شود. الان جو بایدن با ۷۸ سال به ریاست جمهوری آمریکا انتخاب شده است. اگر فردی بالای ۷۵ سال توانایی دارد و روی پا هست چه اشکالی دارد نامزد ریاست جمهوری شود؟ میانگین سن امید به زندگی و میانگین عمر در ایران بالا رفته و ۷۹ سال است. اگر میانگین سن بالا رفته نباید بگوییم که آن فرد بالای ۷۵ سال پخته و باتجربه کاری ازش برنمی‌آید!

این فعال اصولگرا افزود: حرفی نداریم بروید سراغ نامزد رییس جمهوری، وزیر یا نماینده جوان، اما نه هر جوانی! بلکه باید تجربه داشته باشد. ۲۵ سال، سن ورود به خدمات نسبتا بالاتر مدیریتی است. اگر فردی در این سن مدیر شده باشد با ۲۰ سال سابقه مدیریت، ۴۵ ساله می‌شود. ممکن است فردی ۴۰ ساله شایستگی ریاست جمهوری را داشته باشد، اما این اتفاق است و ندرت دارد. از آن طرف افراد با تجربه و پخته یا فردی که دارای مقبولیت مردمی است را نباید از نامزدی محروم کرد.

مصباحی مقدم درباره ملاک سنجش برخی از مواد این طرح، چون داشتن روحیه جهادی نامزد ریاست جمهوری، گفت: این موضوع ایرادی ندارد جهادی بودن افراد را باید درسابقه آن‌ها جست. فرد جهادی پویا، متحرک، پرکار و مسوولیت پذیر و همیشه در صحنه است. شهید سردار سلیمانی اوج نماد شخصیت جهادی است که هنگام شهادت ۶۳ سال داشت و اگر بالای ۷۰ سال هم عمر می‌کرد هر روز تحرک داشت و فعالیت و خدمت می‌کرد.

وی درباره تاثیر عملکرد مجلس یازدهم در نتیجه انتخابات ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ ریاست جمهوری گفت: قطعا تاثیرگذار است و افکار عمومی بالاخره در این باره قضاوت می‌کند. اگر یک مجلسی کارآمدی خود را نشان داد این روی انتخابات هم تاثیرگذار است. ما رییس جمهوری که می‌خواهیم که کارآمد، مدیر و مدبر باشد اگر مقابلش مجلس ضعیفی قرار بگیرد نمی‌تواند تحرک و هماهنگی لازم را داشته باشد

نهاد‌های دینی بیشترین همکاری را در مقابله با کرونا کردند

مصباحی مقدم در پاسخ به این پرسش مبنی بر «در این ۸ تا ۹ ماه تحت شدیدترین فشار‌های کرونا بودیم که تمام انرژی کشور را به خود معطوف و فشار‌های زیادی به دولت وارد کرد چه ارزیابی از عملکرد دولت دارید؟» گفت: معتقدم در قضیه کرونا باید به دولت نمره بهتری داد، چون همین مدیریت موجب شد یکبار شاهد روند رو به کاهش ابتلا و مرگ و میر ناشی از شیوع ویروس کرونا باشیم بطوریکه در سطح جهانی آمار‌های خوبی از کشورمان را شاهد باشیم. البته مقداری «شل‌گیری» صورت گرفت و این قضیه باعث شد که این طور مردم تصور کنند که این اپیدمی رو به پایان است و رعایت موارد بهداشتی ضعیف شد و دوباره شاهد رشد ابتلا و فوت شهروندان شدیم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: مثلا اگر ابتدای شیوع کرونا یک تا ۲ شهر را قرنطینه می‌کردند اتهامات دروغی، چون مخالفت حوزه و مراجع با قرنطینه شایع نمی‌شد در حالی که کسی مخالفتی با قرنطینه نداشت و بیشترین همراهی را نهاد‌های دینی در رعایت دستورالعمل‌های ستاد ملی مقابله با کرونا داشتند آن زمان باید این دستورالعمل‌ها سفت و سخت اعمال می‌شد. چین و کره جنوبی چطور این همه‌گیری را جمع کردند؟ ما هم می‌توانستیم عمل کنیم. متهم کردن دولت به ناکارآمدی روی افکارعمومی و دولت اثر منفی می‌گذارد اتفاقا در این دوران دولت تحرک بیشتری را نشان داد.

بایدن در باغ سبز روی ما باز نمی‌کند

مصباحی مقدم درباره تهدید یا فرصت بودن انتخاب جوبایدن به عنوان رییس جمهوری آمریکا و دخالت دعوا‌های جناحی در مسائل حیاتی و کلان سیاسی، گفت: «اگر ترامپ اوت شده باشد بسیار بسیار خوشحالیم. بالاخره فرد عجیب و غریبی بود» او در داخل آمریکا، سطح بین المللی، منطقه خاورمیانه و خروج از برجام و تحریم‌های حداکثری عملکرد بدی داشت. گاهی در مطبوعات می‌بینم که گفته می‌شود جریان اصولگرا انتظارش این بود که ترامپ بماند! این حرف بسیار بیهوده است لااقل چنین اعتقاد و برداشتی را نداریم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: عده‌ای نسبت به بایدن ساده اندیش هستند البته امیدواریم خوب رفتار کند، اما طراح تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد زمان ریاست جمهوری باراک اوباما، بایدن بود. او ۴۸ سال تجربه سیاسی دارد یا معاون رییس جمهوری یا نماینده سنا بوده و در تمام محدودیت‌هایی که در چهاردهه گذشته علیه کشورمان اعمال شده، مشارکت داشته است. خام اندیشی است که تصور کنیم «بایدن روی کار بیاید در باغ سبز و سرخی به روی ما گشوده می‌شود.» درست است که ترامپ کنار رفت و از آن جهت خدا را شکر می‌کنیم و، ولی اینطور نباشد با آمدن این آقا خیال کنیم مشکلات ما حل خواهد شد.

مصباحی مقدم یادآور شد: نباید انتظار داشته باشیم مشکلات از طریق آمریکا و وابستگان به آن حل شود. شعار ما از ابتدای انقلاب اسلامی «نه شرقی و غربی» است و الان یک قدرت بزرگ هستیم. وقتی می‌توانیم پهپاد بسیار گران‌قیمت امریکایی را هدف قرار داده و سرنگون کنیم و وقتی توانستیم بعد از شهادت سردار سلیمانی پایگاه آمریکایی مستقر در عراق را هدف قرار دهیم و بطوریکه نتوانست پاسخ دهد این یعنی چه؟ یعنی ابرقدرتیم. اگر ما ابرقدرتیم چرا خودمان را متاثر از یک قدرت رو به زوال بدانیم؟ آمریکا قدرت قبل از انقلاب را ندارد. قدرت آن زمان آمریکا «فائق» بود به طوری که در سقوط اتحاد شوروی تاثیرگذار بود، اما الان سلطه خود بر خاورمیانه را از دست داده است.

وی ادامه داد: آمریکا، عراق و سوریه و یمن را از دست داده و در افغانستان ۱۹ سال است می‌جنگد و نتوانسته این کشور را در اختیار بگیرد و ملت افغانستان را درگیر جنگ کرده است. دلار آمریکا را نگاه کنید طی این سال‌ها چقدر ضعیف شده است؟ تضعیف دلار را مقابل طلا در نظر بگیرید. سال ۱۹۴۴ هر ۳۵ دلار یک اونس طلا بود و الان ۲ هزاردلار نزدیک به یک اونس طلا است. دلار ۶۷ درصد ارز جهانی را تشکیل می‌دهد یکی از اشتباهات دولت و مردم ما این است که همچنان دلار میان آن‌ها رواج دارد. «این‌ها گلوله‌های آمریکاست که به جان ما می‌خورد.»

باید دلار را از معاملات خارج می‌کردیم/ بایدن تحریم‌ها را فرصت می‌داند

مصباحی‌مقدم افزود: ما باید دلار را تحریم می‌کردیم و از دور خارج می‌کردیم. البته دلار در معاملات خارجی ما سهم زیادی ندارد کاهش پیدا کرده است. «اما بالاخره افکار عمومی چی؟ افکارعمومی می‌بینید می‌روند دلار می‌گیرند ذخیره می‌کنند این گلوله امریکاست که سمت ما آمده است» کاری کنیم تا دفع شود و آنرا برگردانیم. ما اگر دلار را تحریم کنیم به اندازه سهم دلار مصرف شده در ایران از ظرفیت و قدرت این ارز کاسته می‌شود.

عضو مجلس خبرگان عنوان کرد: نقل است پرنده‌ای قطره‌ای آب در منقار خود گرفت روی آتشی که برای حضرت ابراهیم افروخته بودند ریخت، گفتند سبب این کار تو چیست؟ گفت به اندازه سهم خودم می‌خواهم آتشی که بر ابراهیم وارد شده خاموش کنم. اگر ملت ما یک به یک توجه کنند و دلالان آنقدر روی دلار تکیه نکنند و بنا را بر این بگذارند که جای دلار سراغ ارز دیگر بروند.

وی درباره احتمال کنارگذاردن سیاست‌های خصمانه ترامپ از سوی بایدن، یادآورشد: زود اتفاقی نخواهد افتاد و این سیاست حتما ماه‌ها ادامه خواهد داشت و وضعیت جاری استمرار پیدا می‌کند. بایدن اگر بخواهد وارد چانه زنی شود تحریم‌ها را یک فرصت تلقی خواهد کرد البته اگر گفتگو جزو سیاست ایران باشد که بسیار بعید می‌دانم رهبر معظم انقلاب بنای این کار را ندارند. سیاست خارجی ما این نیست که مذاکره مجددی درباره برجام بخواهد صورت بگیرد. بلکه اگر آمریکا به صورت صد در صد به برجام برگردد معناش این است که تمام تحریم‌های اولیه و ثانویه آمریکا لغو شود و بعید می‌دانم چنین اتفاقی رخ دهد.

رویکرد اقتصادی بعد از جنگ، نئولیبرالی بود/ باید تغییرات اساسی در رویکرد اقتصادی خود بدهیم

مصباحی مقدم افزود: دغدغه من تغییر و تحول اساسی در اقتصاد کشور است. رویکردی که پس از جنگ پیگیری شد نئولیبرالی است. این رویکرد به ضرورت الحاق و هم‌پیوندی ما با اقتصاد جهانی و گرفتن سهمی از آن باور دارد و همین منشاء بسیار خسارت و عامل مشکلات فعلی اقتصاد ما است. دیدم برخی از سیاست‌مداران جریان چپ نسبت به این موضع من، گفتند فلانی تو خودت در این ۳۰ سال مسوولیت داشتی! این دروغ است من از ۱۳۸۳ نمایندگی مجلس را پذیرفتم و سه دوره بیشتر در مجلس نبودم و مسوولیت اجرایی نداشتم جایگاه یک نماینده در میان ۲۹۰ نماینده چیست؟

عضو مجلس خبرگان اضافه کرد: در سه دوره نمایندگی هم دائما در مجلس خون دل خوردم و با لایحه تورم‌زای دولت یا نمایندگان مقابله کردم. اما یک نفر نمی‌تواند در مجلس نقش آفرینی کند بالاخره سهم یک نفر یک رای است. سه جلد خاطرات و گفت و گوی خودم را درباره مجلس و همچنین مصاحبه‌ها را منتشر کردم. این نشان می‌دهد که چقدر خون دل خوردم و تذکر دادم که آقا این خلاف سیاست‌های مقام معظم رهبری است! این تورم‌زاست! و این فلان است، اما گوش نکردند.

مصباحی مقدم بیان کرد: می‌خواهم بگویم باید در رویکرد اقتصادی خودمان تغییرات اساسی دهیم. نخست نگاه ما از خارج به داخل برگردد و دیگر اینکه کسی سکان مدیریت اجرایی کشور را برعهده بگیرد که اقتصاد ایران، ظرفیت‌های آن، نخبگان و نسل جوان را بشناسد. فارغ از نگاه جناحی براساس شایستگی مدیر تربیت کند. ظرفیت‌های اقتصادی ما اقتضا می‌کند تا به شکل جهشی حرکت کنیم تا کیک اقتصادی ما هر ۵ سال یکبار دو برابر شود. نگاه کنید در ۵۰ سال گذشته اقتصاد و درامد ملی ما دوبرابر نشده و رشد نقدینگی در این مدت ۳۵ هزار برابر شده است. اگر این رویکرد عوض شود میتوانیم مردم را راضی کنیم من بسیار امیدوارم که این اتفاق در انتخابات آینده بیفتد.