کد خبر: ۳۱۷۵۷۰
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۰۰

واکنش بورل به ترور شهید فخری‌زاده

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ترور شهید دکتر «محسن فخری‌زاده» دانشمند ممتاز هسته‌ای و صنعت دفاعی کشورمان را به باد انتقاد گرفت و تصریح کرد که این عملی مجرمانه است.
جوسپ بورل این مطلب را روز سه شنبه در میزگردی پیرامون تحولات سیاست خارجی اتحادیه اروپا در یک دهه گذشته مطرح کرد و افزود: متاسفانه این روش حل مشکلات نیست. نمی‌توانیم جلوی هسته‌ای شدن ایران را با کشتن کارشناسان دانشمندان هسته‌ای شان بگیریم.

وی بدون اشاره مستقیم به آمران این ضایعه دلخراش عنوان کرد؛ برخی نمی‌خواهند برجام احیا شود و این حالیست که ما تلاش کردیم تا به رغم خروج آمریکا از برجام، این توافق را زنده نگه داریم.
 

ایران باید از مزایای اقتصادی برجام بهره‌مند شود

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ادامه سخنانش در این میزگرد ابراز امیدواری کرد که با رفع تحریم‌های آمریکا علیه ایران، برجام دوباره احیا شود. وی گفت: ایران همچنان عضو برجام است اما باید به اجرای کامل تعهداتش ذیل این توافق بازگردد. این در شرایطی است که ایران هم باید بتواند از مزایایی که در برجام وعده داده شده بهره‌مند شود.

وی یادآور شد که برجام صرفا یک توافق هسته‌ای نیست و از بخش‌های دیگری برخوردار است که باید به آن پرداخته شود.

بورل همچنین برجام را به لحاظ امنیتی توافقی حائز اهمیت توصیف کرد و افزود که اتحادیه اروپا تلاش زیادی را برای زنده نگه‌داشتن این توافق پس از خروج آمریکا از آن صورت داد.

وی در همین پیوند به برگزاری نشست بعدی کمیسیون مشترک برجام که قرار ۲۶ آذر ماه برگزار شود اشاره و تصریح کرد که در این جلسه تمام تلاش‌ها برای احیای این توافق به‌کار گرفته خواهد شد.

سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا دیروز دوشنبه با صدور بیانیه‌ای از برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام در سطح مدیران سیاسی وزارت امور خارجه کشورهای عضو این توافق، در ۲۶ آذر ۱۳۹۹ خبر داد.

بر اساس بیانیه یادشده، شرکت کنندگان قرار است درباره اقدامات جاری برای حفظ برجام و نحوه تضمین اجرای کامل و موثر این توافق توسط همه طرف‌ها از جمله آمادگی برای تبادل نظرات در سطح وزرا (در آینده) گفت‌وگو کنند.