کد خبر: ۳۱۷۵۸۰
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۹ - ۲۰:۴۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۹۰۰

درخواست تازه چین درباره برجام

ایرنا نوشت: سخنگوی وزارت خارجه چین با اشاره به برگزاری نشست کمیته مشترک برجام در ۲۶ آذر در وین اظهار کرد: مهم نیست که اوضاع چگونه پیش می رود، ادامه حفظ و اجرای برجام باید پیش شرط اساسی هرگونه راه حل سیاسی برای مساله هسته ای ایران باشد.
«هوا چون اینگ» روز سه شنبه در کنفرانس خبری روزانه در پکن در مورد جزییات نشست کمیته مشترک برجام افزود: در این نشست، شرکت کنندگان برجام اوضاع کنونی مساله هسته‌ای ایران را ارزیابی و چگونگی اجرای برجام را مورد بررسی قرار خواهند داد و مراحل بعدی را هماهنگ می سازند.

وی با اشاره به اینکه چین نمایندگان خود را برای شرکت در این نشست اعزام خواهد کرد ابراز امیدواری کرد که طرف‌های مختلف با استفاده از فرصت این نشست، بیش از پیش از برجام و شناخت مشترک قطع نامه ۲۲۳۱ شورای امنیت دفاع و به طور کامل آن را اجرا کنند و روش مقابله با چالش‌های کنونی را مورد بحث و بررسی قرار داده و به پیشبرد حل و فصل سیاسی مساله هسته‌ای ایران ادامه دهند.

 هوا افزود: ما منتظر هستیم آمریکا با عقلانیت و عمل گرایی، هرچه زودتر به برجام بازگردد و با اقدامات عملی برای حفظ سازوکار منع گسترش سلاح های هسته ای بین المللی و صلح و ثبات منطقه خاورمیانه مسئولیت خود را برعهده بگیرد.

آماده مذاکره با ناتو هستیم

سخنگوی وزارت خارجه چین در ادامه با بیان اینکه کشورش آماده است تا در مذاکره با ناتو شرکت کند اظهار امیدواری کرد ناتو رویکرد درستی را در قبال این کشور در پیش بگیرد.

وی همچنین در ارتباط با تحریم یک شرکت چینی در ونزوئلا توسط آمریکا گفت: پکن اقدامات لازم را برای حفاظت از حقوق شرکت‌هایش انجام خواهد داد.

انتقاد استرالیا با هدف انحراف افکار عمومی صورت گرفته است

در حالی که استرالیا تصاویر توییت شده «جائو لی جیان» سخنگوی وزارت خارجه چین درباره سربازان استرالیایی را به عنوان "عکس های جعلی" مورد انتقاد قرار داده است «هوا چون اینگ» سخنگوی وزارت خارجه چین گفت: هدف اصلی اظهارات مقامات استرالیا منحرف ساختن افکار عمومی و انتقال فشارها است و با قصد سلب حق گفتن حقایق از چین انجام شده است.

وی اعلام کرد: تصاویر توییت شده سخنگوی وزارت خارجه چین تصویری است که توسط کامپیوتر کشیده است و نه یک عکس واقعی، این دو مفهوم متفاوتند.  

این مقام چینی در این کنفرانس خبری همچنین یک سری از عکس ها درباره عملیات خشونت بار سربازان استرالیایی و گزارش مربوط وزارت دفاع استرالیا را نشان داد.

هوا افزود: چرا برخی افراد استرالیایی این قدر عصبانی شده و واکنش های تندی از خود نشان می دهند؟ هدف اصلی آن ها منحرف کردن افکار عمومی جهانی و انتقال فشارهای سنگین است که با انتقادات گسترده علیه عملیات خشونت بار استرالیا به سبب کشتار مردم بی گناه افغان رو به رو شده اند، بر همین اساس برخورد سختگیرانه ای را با چین در پیش گرفته اند. اکنون همگان با این وضعیت آشنا شده اند. هدف اصلی آن ها سلب حق گفتن حقایق از چین است.