کد خبر: ۳۱۷۵۸۴
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۸۵

آزادی محیط‌بان متهم به قتل از زندان با وثیقه ۵ میلیاردی

تسنیم نوشت: فرمانده یگان حفاظت محیط زیست از آزادی یک محیط‌بان با قرار وثیقه خبر داد و گفت: مبلغ وثیقه ۵ میلیارد تومان است که ۲۶۰ میلیون تومان از سوی صندوق ملی محیط زیست تأمین شده است.
محیط‌بان سعید مومیوند در جریان گشت و کنترل منطقه حفاظت شده "نشر" در استان همدان در سال ۱۳۹۵، شاهد حضور افراد مسلح در این منطقه شده که پس از متوقف کردن خودروی آنها، یکی از سه سرنشین با اسلحه اقدام به فرار می‌کند که محیط‌بان مومیوند پس از اخطارهای متعدد به قصد شلیک هوایی اقدام به تیراندازی می‌کند، اما با توجه به ناهموار بودن زمین و شرایط منطقه، تیر به طور ناگهانی به فرد اصابت می‌کند.

بر همین اساس، فرد مصدوم پس از گذراندن ۱۷ روز در کما، جانش را از دست می‌دهد و پس از دو سال، یعنی در سال ۹۷، رأی قصاص برای محیط‌بان مومیوند از سوی مراجع قضائی صادر و وی در همین سال به اعدام محکوم می‌شود؛ اما با تلاش‌ها و اعتراضات یگان حفاظت سازمان محیط زیست، پرونده این محیط‌بان به دیوان عالی کشور ارسال می‌شود و این دیوان نیز پس از بررسی جوانب پرونده، رأی اعدام برای محیط‌بان مومیوند را نقض می‌کند.

براساس این گزارش، حالا سرهنگ جمشید محبت‌خانی فرمانده یگان حفاظت محیط زیست با اشاره به جزئیاتی از وضعیت پرونده محیط‌بان مومیوند، پس از نقض حکم اعدام از سوی دیوان عالی کشور، اظهار کرد: با توجه به رأی دیوان عالی کشور مبنی بر نقض حکم قصاص، دادگاه موضوع را از حیث خطا و یا غیرعمد بودن حادثه بررسی کرده که این محیط‌بان در نهایت به پرداخت دیه محکوم شده است.

وی با اشاره به رأی نهایی دادگاه درباره میزان وثیقه  برای آزادی این محیط‌بان، گفت: دادگاه وثیقه ۵ میلیارد تومانی برای آزادی محیط‌بان مومیوند تعیین کرده که این مبلغ با برداشت ۲۶۰ میلیون تومان از صندوق ملی محیط زیست و کمک خانواده وی تأمین شده و او به طور موقت جهت تأمین و پرداخت دیه، فردا از زندان آزاد می‌شود.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست با تأکید بر اینکه طبق قانون حفاظت از محیط‌بانان، جرائم مسلحانه آنها می‌بایست در دادسرای نظامی رسیدگی و بررسی شود، تصریح کرد: در این زمینه اختلاف‌نظرهایی وجود دارد، به طوری که قرار است برای رفع این اختلاف‌نظر، پرونده این محیط‌بان دوباره برای بررسی‌های بیشتر به دیوان عالی کشور ارسال شود، اما حکم دادگاه تا نظر این دیوان، قطعی است و فردا اجرا می‌شود.

سرهنگ محبت‌خانی در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه درگیری محیط‌بان مومیوند منجر به قتل شده، بنابراین ضرورت و یا اجبار قانونی برای تأمین وثیقه وی از سوی صندوق ملی محیط زیست و یا دولت نبوده، اما تأمین ۲۶۰ میلیون تومان در جهت کمک به وی بوده و پس از تأمین مبلغ دیه، به صندوق بازگردانده می‌شود.