کد خبر: ۳۱۷۶۳۸
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۲۴۶

ترمز طلای جهانی کشیده می‌شود؟

ایسنا نوشت: قیمت طلا پس از رشد چشمگیری که روز گذشته داشت، تحت تاثیر ابهامات نسبت به بسته محرک مالی آمریکا و پیشرفت ساخت واکسن کووید ۱۹ در معاملات روز چهارشنبه بازار جهانی با کاهش روبرو شد.
بهای معاملات هر اونس طلا برای تحویل فوری ۰.۳ درصد کاهش یافت و به ۱۸۱۰ دلار و ۳۶ سنت رسید. بهای معاملات این بازار روز گذشته بیش از دو درصد صعود کرده بود که بزرگترین افزایش روزانه در حدود یک ماه گذشته بود.

در بازار معاملات آتی آمریکا، هر اونس طلا با ۰.۴ درصد کاهش، به ۱۸۱۲ دلار و ۶۰ سنت رسید. بهای معاملات این بازار روز سه شنبه با ۲.۱ درصد افزایش، در ۱۸۱۸ دلار و ۹۰ سنت بسته شده بود.

طلا روز دوشنبه تحت تاثیر بهبود ریسک پذیری سرمایه گذاران تا مرز ۱۷۶۴ دلار و ۲۹ سنت سقوط کرده بود که پایینترین قیمت از دوم ژوییه به این سو بود.

میچ مک کانل، رهبر اکثریت جمهوریخواه سنای آمریکا اعلام کرد کنگره باید موج جدیدی از اقدامات محرک مالی را در لایحه بودجه ۱.۴ تریلیون دلاری لحاظ کند. همزمان مذاکرات درباره بسته محرک مالی میان استیون منوچین، وزیر خزانه داری و نانسی پلوسی، رییس مجلس نمایندگان آمریکا روز سه شنبه برگزار شد. گروهی از سناتورها و اعضای کنگره هم اقدامات محرک مالی کرونایی به ارزش ۹۰۸ میلیارد دلار را پیشنهاد کردند.

به گفته استفن اینس، استراتژیست ارشد بازار در شرکت اکسی کورپ، اندکی تردید نسبت به توافق سیاستمداران آمریکایی در خصوص اقدامات محرک مالی وجود ددارد و این مسئله باعث کاهش قیمت طلا شده است. اگرچه مذاکرات در مسیر درستی قرار دارد اما اقدامات حمایتی در آمریکا بسیار پایینتر از انتظارات بازار بوده است.

بر اساس گزارش رویترز، عامل دیگری که قیمت طلا را کاهش داد، خبر آغاز واکسیناسیون میلیونها آمریکایی در برابر کووید ۱۹ تا اواسط دسامبر از سوی مقامات این کشور بود.

به گفته کایل رودا، تحلیلگر شرکت آی جی مارکتس، اگرچه خوش بینی به احیای اقتصادی ممکن است سرمایه گذاران را همچنان از طلا دور کند اما روند نزولی این فلز ارزشمند احتمالا محدود خواهد بود زیرا بازده واقعی  منفی است و تحت تاثیر کمکهای مالی بیشتر ممکن است همچنان کاهش پیدا کند.

در بازار سایر فلزات ارزشمند، هر اونس نقره برای تحویل فوری ۱.۵ درصد سقوط کرد و به ۲۳ دلار و ۶۵ سنت رسید. هر اونس پلاتین برای تحویل فوری با ۱.۲ درصد کاهش، در ۹۸۸ دلار و ۳۳ سنت ایستاد. هر اونس پالادیم برای تحویل فوری با ۰.۴ درصد کاهش، ۲۳۹۷ دلار و ۱۰ سنت معامله شد.