کد خبر: ۳۱۷۶۷۴
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۱۸

ادمین یک کانال سرخابی یک نفر است

مشاور فرهنگی فدراسیون فوتبال گفت: باشگاه‌ها باید با معرفی معاون فرهنگی خود با تخلفات کانال های هواداری برخورد کنند.
غلامحسین زمان آبادی درباره اقدامات فدراسیون فوتبال برای برخورد با ادمین‌های کانال‌های هواداری که سبب تفرقه‌افکنی و نفرت‌پراکنی در فوتبال کشور شده‌اند، اظهار داشت: با پیگیری‌های صورت گرفته متوجه شدیم ادمین یکی از کانال‌های معروف هواداری که هر دو تیم استقلال و پرسپولیس را پوشش می‌دهد یک نفر است و در اصفهان حضور دارد. این فرد در کانال پرسپولیس به استقلال توهین می کند و در کانال استقلال به پرسپولیس و از این طریق هواداران را به جان هم می‌اندازد. این موضوع سبب تفرقه افکنی می‌شود و فضای غیراخلاقی را به وجود می‌آورد.

وی افزود: بسیاری از کانال‌های هواداری تقلبی بوده و ارتباطی هم به باشگاه‌ها ندارد که برای برخورد با آنها باید کاری اساسی انجام بدهیم. وزارت ورزش و جوانان به کمک فدراسیون فوتبال و کارشناسان حدود یک سال است روی طرحی کار می‌کنند که نام آن ارتقاء فرهنگ هواداری است. هدف هم ساماندهی وضعیت هواداران است و یکی از قسمت‌های آن هم مربوط به کانال‌های هواداری است.

مشاور فرهنگی فدراسیون فوتبال تصریح کرد: در این طرح روی 5 آیتم کار می‌شود. تسهیلات و پشتیبانی، رفاه، اقدام‌های فرهنگی، تمهیدات امنیتی و حفاظتی ورزشگاه‌ها و پژوهش و تحقیق درباره هواداران این آیتم‌ها هستند. تعدادی از اساتید دانشگاه‌های کشور با مطالعه و بررسی امور مختلف این طرح را آماده کرده‌اند. زمان اجرایش هم دو ساله است تا کلیه مسائل ساماندهی شود.

زمان آبادی عنوان کرد: در همین بحث کانال‌ها مشخص است افرادی که کانال‌های تقلبی ایجاد می‌کنند باید مقابل مطالب منتشرشده و لطمه‌هایی که ایجاد می‌کنند پاسخگو باشند. تحرکات زیادی هم در این موارد انجام می‌شود. البته باید حساب برخی از کانال‌ها را که برای فرهنگ‌سازی و انجام اقدامات ارزشمند تشکیل شده‌اند از کانال‌های تقلبی جدا کنیم.

وی افزود: برخورد با این کانال‌ها متولی می‌خواهد و به همین دلیل سال گذشته بخشنامه‌ای به باشگاه‌ها ارسال شد تا معاونت فرهنگی خود را به سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال معرفی کنند. وظیفه این معاونان فرهنگی ساماندهی هواداران، برگزاری انتخابات کانون‌های هواداری، نام نویسی و صدور کارت هواداران است. تسهیلات برای هواداران را هم باید در نظر گرفته شود. در زمان برگزاری مسابقات با حضور هواداران، همیشه برای اختصاص 90 درصد ورزشگاه به تیم میزبان در دربی‌ها مشکل داشتیم و نمی‌توانستیم تشخیص بدهیم چه کسی طرفدار استقلال یا پرسپولیس است.

مشاور فرهنگی فدراسیون فوتبال ادامه داد: باشگاه‌ها طبق تعامل با برخی بانک ها برای در حال طی کردن روند صدور کارت هواداری برای طرفداران خود هستند. همچنین خودمان هم برای تیم‌های ملی با بانک‌های مختلف صحبت کردیم و یک بانک دولتی برای صدور کارت اعلام آمادگی کرده تا یک نفر با کارت هواداری عکس‌دار بتواند بلیت ورود به ورزشگاه را تهیه کرده و تسهیلات لازم را در اختیار بگیرد. تمام این مسائل در راستای احراز هویت افراد انجام می شود تا اگر تخلفی صورت گرفت با متخلف برخورد شود.

زمان آبادی در باره بهره‌برداری مالی و خط‌دهی برخی از این کانال‌ها به عوامل خارج از کشور که برخی مواقع سبب لطمه به فوتبال کشور شده توضیح داد: باید کار اساسی انجام شود. پلیس فتا با چند نفر می‌تواند برخورد کند؟ راه اساسی این است که معاون فرهنگی در باشگاه‌ها مستقر شود و در باره کانال رسمی باشگاه و نحوه فعالیت آن اطلاع‌رسانی لازم را انجام بدهد. سایر کانال‌ها هم اگر تخلفی مرتکب می‌شوند از طریق همین معاونت فرهنگی مورد پیگیری قرار بگیرند. طبق تعریف ساختار مشخص تکلیف پیگیری ها معلوم می شود و می دانیم با چه کسی طرف هستیم.

وی عنوان کرد: وقتی متولی پیگیری کار مشخص باشد، فردی که به نام استقلال، پرسپولیس و یا هر باشگاه دیگری کانال راه می‌اندازد، تحت پیگیری جدی‌تری قرار می‌گیرد. معاون فرهنگی باشگاه می‌تواند اقدام‌های این کانال‌ها را رسیدگی کرده، کار مثبت را تشویق و از اقدام خلاف شکایت کند. اگر کانالی تشکیل شده باشد که فقط یک تیم را حمایت می‌کند و کاری به طرف مقابل ندارد باید از سوی معاونت مورد حمایت قرار بگیرد اما اگر اقدام‌های تخریبی انجام می‌شود باید با این کانال‌ها برخورد شود. متأسفانه پیش از این اقدام‌های فرهنگی و رسیدگی به امور طرفداران صاحب نداشت، اما بخش زیادی از مشکلات با اقدام‌های خود باشگاه‌ها حل خواهد شد.

مشاور فرهنگی فدراسیون فوتبال ادامه داد: تا زمانی که متولی پیگیری‌ها مشخص نشود و کار سر و سامان نگیرد، نمی‌توانیم به رفع مشکلات امیدوار باشیم. هفته‌ای دو  جلسه در وزارت ورزش با حضور معاونان فرهنگی و توسعه ورزش قهرمانی وزارتخانه، من و برخی مواقع دبیرکل فدراسیون فوتبال برگزار می‌شود و در آن راهکارها را بررسی می کنیم. در حال حاضر به طرح اجرایی رسیده‌ایم و روی آن 5 آیتم کار می‌شود. این مسائل هم در کمیسیون تربیت بدنی دولت مصوب می‌شود و کار به شکل رسمی آغاز خواهد شد. در آن صورت می‌توان به اخذ نتیجه مثبت از پیگیری‌ها امیدوار بود.

زمان آبادی افزود: در حال حاضر نه دستورالعملی اتخاذ شده و نه نقشه راه و نه حتی مسؤول رسیدگی به این تخلفات مشخص شده است بلکه فقط معاون فرهنگی باشگاه‌ها و هیأت‌های فوتبال مشخص شده‌اند تا طبق دستورالعملی که در آینده مشخص می‌شود کار را پیش ببرند.

مشاور فرهنگی فدراسیون فوتبال در باره تحت تأثیر قرار گرفتن مدیران باشگاه‌ها، بازیکنان و مربیان تیم‌ها از برخی کانال‌های هواداری گفت: متأسفانه این موضوع بارها مشاهده شده و این مسأله شخصی باید از طریق پلیس فتا پیگیری شود. همین امروز صبح یک عضو کانون هواداران یکی از باشگاه‌ها با من تماس گرفت و گفت پلیس فتا بابت انتشار مطلبی در صفحه شخصی ام به من تذکر داده است. قطعا این موارد حقوقی را پلیس فتا طبق وظیفه ای که برعهده دارد پیگیری می‌کند.