کد خبر: ۳۱۷۶۹۰
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۲۹۲

درآمد دولت از نقل‌وانتقالات خودرو چقدر است؟

طبق لایحه بودجه ۱۴۰۰، دولت درآمد حاصل از شماره‌گذاری و نقل‌وانتقالات خودرو را در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰، به ترتیب ۶۸۷ میلیارد و ۶۷۳ میلیون تومان برای نقل‌و انتقالات و ۲۴۳۳ میلیارد و ۲۶۸ میلیون تومان برای شماره‌گذاری خودرو‌ها در سال ۱۴۰۰ در نظر گرفته است.


طبق لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ که امروز (چهارشنبه، دوازدهم آذرماه) حسینعلی امیری، معاونت پارلمانی رئیس جمهوری، در غیاب رئیس جمهوری آن را به مجلس شورای اسلامی تقدیم کرد، دولت در آمد ناشی از شماره‌گذاری خودرو ۶۸۷ میلیارد و ۶۷۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و در آمد حاصله از نقل‌وانتقال خودرو‌ها را دو هزار و ۴۳۳ میلیارد و ۲۶۸ میلیون تومان اعلام کرده است.
براین اساس با توجه به این‌که در بودجه سال ۱۳۹۹، درآمد حاصل از شماره‌گذاری بر خودرو‌ها را ۷۰۰ میلیارد تومان برآورد کرده بود، لذا بودجه متعلق به این حوزه کاهش ۱.۷ درصدی داشته است. همچنین با توجه به بودجه هزار و ۳۲۳ میلیارد و ۶۳۶ میلیون تومانی در نظر گرفته شده در بودجه سال ۱۳۹۹ برای نقل‌و انتقالات خودرو، کاهش ۴۵ درصدی در این حوزه دیده می‌شود.

در لایحه بودجه ۱۴۰۰، مالیات بر انواع خودرو‌های سواری و وانت دوکابین دارای شماره انتظامی شخصی گران‌قیمت، ۹۰۹ میلیارد و ۹۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده است.
بیشتر بخوانید: چگونگی واگذاری سهام و دارایی‌های دولتی در بودجه ۱۴۰۰حقوق ورودی خودرو نیز در لایحه بودجه ۱۴۰۰، ۲۰۴۰ میلیارد تومان اعلام شده است.

علاوه براین در حوزه واردات خودرو، براساس لایحه بودجه ۱۴۰۰ ارائه شده، درآمد اخذ عوارض شماره‌گذاری بر خودرو‌های وارداتی که برای اولین بار شماره‌گذاری می‌شوند، متناسب با میزان آلودگی و ارزش گمرکی آن‌ها، ۱۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

همچنین درآمد حاصل از افزایش عوارض واردات خودرو‌های سواری به میزان ۵ درصد قیمت روی کشتی نیز ۱۰ میلیارد تومان در لایحه مذکور در نظر گرفته شده است.

لازم به ذکر است که در بودجه، ۱۴۰۰ خرید خودرو به‌جز در موارد خاص برای دستگاه‌های دولتی ممنوع شده است.

همچنین درآمد حاصل از واگذاری و تعویض پلاک خودرو و موتورسیکلت نیز ۷۵۰ میلیارد تومان در لایحه بودجه ۱۴۰۰ در نظر گرفته شده است.

درآمد حاصل از اخذ عوارض از تولید و واردات وسائط نقلیه، یک میلیارد تومان و درآمد حاصل از هوشمندسازی کارت مشخصات وسائط نقلیه نیز ۳۵۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

منبع: ایسنا