کد خبر: ۳۱۷۶۹۴
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۱۶

باید و نباید‌های رفتاری خانواده در برابر عضو مبتلا به ایدز

ساختار خانواده به عنوان نخستین مامن فرزندان چه نقشی در مدیریت بحران و پیشگیری از وقوع مخاطرات رفتاری مرتبط با ایدز دارد، پرسشی که روانشناسان درباره آن اظهارنظر‌های خوبی ارائه کرده اند.
حسن بهرامنی روانشناس بالینی و مشاور خانواده روز چهارشنبه که به مناسبت هفته مبارزه با ایدز (۱۱ تا ۱۶ آذر ماه) به روز خانواده و ایدز نامگذاری شده، در گفتگو با خبرنگار حوزه زنان و خانواده ایرنا، با تاکید بر اینکه مهم‌ترین رکن هر جامعه، خانواده است و خانواده منسجم و قدرتمند موسس جامعه توانمند است، اظهار داشت: از نگاه روانشناسی اجتماعی، یکی از مهم‌ترین کارکرد‌های خانواده، حمایت روانی رفتاری از اعضای خود است.

وی افزود: به عبارتی دیگر اگر مشکلی برای یکی از اعضا پدید آمد، وظیفه خانواده ایجاد پوشش حمایتی از او است تا آنجا که به مسیر درست زندگی خود بازگردد.

نگاه منفی جامعه به بیماران مبتلا به ایدز کمرنگ‌تر شده است

این روانشناس بالینی با بیان اینکه در هر جامعه یکسری باور‌ها همراه با خرافات و تفکرات غالب وجود دارد که باعث می‌شود ساختار فکری افراد جامعه نسبت به اتفاقات از جمله بعضی از بیماری ها، منفی شود، تصریح کرد: بخصوص بیماری‌هایی که جنبه ناشناخته دارد و شناخت مردم نسبت به این بیماری‌ها بیشتر جنبه ذهنی است و نه علمی.

وی توضیح داد: موضوعی که در مورد بیماری ایدز هم صادق است که از سال‌ها پیش در دنیا پخش شد و راه انتقال این بیماری که از طریق تماس جنسی با فرد مبتلا، استفاده از سرنگ مشترک با فرد آلوده و خون است باعث شد تا با افکار و رویکرد‌های متفاوت به این بیماری نگاه شود. 

بهرامنی با ابراز تاسف از اینکه هنوز خانواده‌ها و جامعه با رویکرد منفی به افراد مبتلا به ایدز نگاه می‌کنند، یادآور شد: البته در سال‌های اخیر و با رشد فناوری و اطلاعات وضع بهتر شده و مردم دریافته اند این بیماری است که راه‌های انتقال آن براحتی امکان پذیر نیست و تحت شرایطی خاص اشاعه پیدا می‌کند. دریافتند راه انتقال جنسی یگانه راه نیست و در یک عمل جراحی یا دندان پزشکی هم احتمال انتقال هست.

خانواده باید پایگاه حمایت روحی روانی از مبتلایان به ایدز باشد

به گفته این مشاور، پیش از این خانواده هم تحت تاثیر جامعه، این افراد را طرد شده اعلام می‌کرد، اما اکنون به این نتیجه رسیده اند که فرد مبتلا نیاز بیشتری به حمایت‌های احساسی، عاطفی و روحی دارد و باید در جمع خانواده بماند تا سلامت او محفوظ بماند.

بهرامنی تاکید کرد: خانواده می‌تواند یکی از مهمترین و اساسی‌ترین پایگاه‌هایی باشد که با ایجاد چتر حمایتی قوی برای فرد مبتلا به این بیماری، به بهبود روند درمان این بیماری کمک کند. پس خانواده نقشی کلیدی در حفظ و نگهداری فرد در جامعه ایفا می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه آموزش‌هایی که در محیط خانواده داده می‌شود تاثیرپذیری مستقیمی بر فرزندان دارد، خاطرنشان کرد: خانواده می‌تواند با بالا بردن سطح دانش و آگاهی فرزندان از بروز بیماری جلوگیری کند. ضمن اینکه خانواده می‌تواند معلم شیوه درست مواجهه فرزندان با افرادی که بیمار هستند باشد.

بهرامنی توضیح داد: یعنی اعضای خانواده یاد بگیرند که برای مبتلا نشدن باید چگونه رفتار کنند تا درگیر نشوند و همچنین در محیط‌ها و موقعیت‌هایی که ممکن است مبتلا شوند چه رفتاری داشته باشند؛ همانند آنچه در این روز‌های کرونایی شاهد ن آن هستیم.


خانواده نباید نگاه منفی و طرد کننده به بیماران مبتلا به ایدز را اشاعه دهد

این روانشناس بالینی با تاکید بر اینکه این بیماری همانند سایر بیماری‌های دیگر است، اما به دلیل درگیر شدن با رویکرد‌های خرافی، مبتلایان آن مطرود جامعه شدند، به خانواده‌ها یادآور شد: آموزش شیوه‌های صحیح مواجهه با فرد مبتلا به ایدز باید یکی از اولویت‌های خانواده‌ها در قبال نوجوانان و جوانان خود باشد.

بهرامنی با بیان اینکه خانواده‌ها هم نیاز به آموزش دارند، اظهار داشت: با آموزش می‌توان سطح بینش و آگاهی آنان نسبت به این بیماری و راه‌های انتقال و راه‌های پیشگیری از انتقال ارتقا داد و همچنین آنان را برای شیوه‌های مناسب زندگی مسالمت آمیز با فرد مبتلا به این بیماری آماده کرد.

وی، به نقش رسانه‌ها در ارایه اطلاع رسانی و آموزش به خانواده‌ها اشاره و خاطرنشان کرد: این آموزش می‌تواند از طرق مختلف همچون شبکه‌های اجتماعی، رسانه‌های جمعی، وارد کردن این مبحث در کتاب‌های درسی و متون علمی صورت گیرد.

اول دسامبر (۱۱ آذر ماه) به نام روز جهانی ایدز نامگذاری شده که حذف انگ و تبعیض، توجه به عموم افراد جامعه جهت دریافت خدمات سلامت بر اساس رویکرد‌های عدالت محور، از کلید‌های اصلی مواجه با این اپیدمی است. بیماری که طبق گفته علیرضا رئیسی معاون بهداشت وزیر بهداشت، تاکنون در مجموع ۴۱ هزار و ۸۷۶ نفر فرد بیمار یا مبتلا به ویروس ایدز در کشور شناسایی شده و از این تعداد حدود ۱۹ هزار و ۴۶۹ مرگ به واسطه این بیماری ثبت کرده‌ایم.

با توجه به این موارد، موضوع روز جهانی ایدز امسال «همبستگی جهانی، مسئولیت مشترک» (responsibility Shared, solidarity Global) نام گرفته است.

روز شمار امسال هفته اطلاع رسانی ایدز عبارت است از:

- سه شنبه ۱۱ آذر: افزایش تاب آوری سازمانی و افزایش دسترسی به خدمات و مطالعات در شرایط بحران

- چهارشنبه ۱۲ آذر: خانواده و اچ آی وی

- پنجشنبه ۱۳ آذر: رسانه و اچ آی وی

- جمعه ۱۴ آذر: جوانان، نوجوانان و اچ آی وی

- شنبه ۱۵ آذر: مسئولیت اجتماعی و اچ آی

-یکشنبه ۱۶ آذر: نقش سازمان‌ها و اچ آی وی

منبع: ایرنا