کد خبر: ۳۱۷۷۱۱
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۹ - ۲۰:۴۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۶۳

ترور شهید فخری‌زاده چه پیامدهایی برای رژیم صهیونیستی دارد؟

شبکه خبری آسیا تایمز در تازه ترین گزارش تحلیلی خود ترور «محسن فخری زاده» دانشمند برجسته هسته ای ایران را تلاشی برای کشاندن تهران به جنگ با واشنگتن توصیف کرد و نوشت: برخلاف آنچه اسراییل تصور می کرد این اقدام تبعات منفی برای تل آویو خواهد داشت.
به گزارش ایرنا آسیا تایمز که مرکز آن در هنگ کنگ مستقر است روز چهارشنبه در گزارشی نوشت: ترور این دانشمند برجسته هسته ای ایران، در رسانه های اسرائیلی حتی مورد ستایش نیز قرار گرفته و دستکم یک مقام اسرائیلی به نیویورک تایمز گفته است که جهان باید سپاسگزار باشد که "پدر" برنامه سلاح های هسته ای ایران حذف شده است.

این شبکه با یاداوری همزمانی ترور فخری زاده با سفر نخست وزیر اسرائیل به منطقه خلیج فارس نوشت: این موضوع نشان می دهد یک تلاش مشترک برای تشدید تنش با ایران در جریان است به طوری که اسراییل می خواهد با بکارگیری ارتباط با برخی از کشورهای منطقه چون عربستان برای ایران مشکلات امنیتی جدی ایجاد کند. 

شبکه هنگ کنگی نوشت: اینکه رئیس جمهوری آمریکا با بازنشر توییت یک روزنامه نگار اسرائیلی در مورد این ترور از نتانیاهو طرفداری کرده است نشان دهنده حمایت ایالات متحده از آمریکا است مشارکتی که جزئیات کامل آن ممکن است هرگز فاش نشود.

آسیا تایمز تصریح کرده است ترامپ به آخرین تلاش ها برای به حداکثر رساندن فشارها علیه تهران دل بسته است از جمله با تحریم های اقتصادی فلج کننده و ایجاد یک بحران امنیتی جدید که به عنوان میراث برای بایدن باقی بگذارد. 

گزارش خاطر نشان کرده است که این رویکرد تنش زا از سوی اسراییل در برابر ایران به طور بالقوه می تواند پیامدهای ناخوشایندی داشته باشد و شاید تبعات آن کاملا به ضرر تل آویو باشد.

آسیا تایمز ادامه داد: مورد دیگر اینکه مقام های اسراییل و صاحب نظران رسانه ای این واقعیت را نادیده می گیرند که ترور می تواند چهره اسرائیل را به این شکل به نمایش بگذارد که با استفاده از ابزارهای نامشروع برای دستیابی به اهدافی در راستای منافعش تلاش می کند و این به حقانیت و اعتبار این رژیم در صحنه بین المللی آسیب می رساند.

این رسانه به دیگر چالش این ترور اشاره کرده و نوشته است: با توجه به اینکه عربستان سعودی و امارات متحده عربی هر دو اخیراً روابط خود را با اسرائیل بهبود بخشیده اند، این ترور می تواند کل منطقه خلیج فارس را به ضرر منافع ملی آنها بی ثبات کند و بنابراین به طور بالقوه مستلزم فاصله گرفتن آنها از اسرائیل است.

آسیا تایمز نوشته است: اگرچه بایدن، رئیس جمهوری منتخب ایالات متحده، هنوز درباره این ترور اظهارنظر نکرده اما اظهارات مقامات سابق دوران باراک اوباما مانند برنان درباره اسرائیل و برنامه بایدن برای بازگشت ایالات متحده به توافق هسته ای ایران نشان می دهد که او از این روند خوشحال نیست در واقع، اسرائیل ممکن است با چنین اقدامی بایدن و تیم سیاست خارجی او را در هفته های قبل از تصدی دولت جدید از خود دور کرده باشد.

شبکه هنگ کنگی در همین راستا تاکید کرده است شاید هدف اصلی اسرائیل از ترور فخری زاده ایجاد عقبگرد در برنامه هسته ای ایران باشد، اما احتمالاً عکس این اتفاق می افتد به ویژه اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران دستور پیگیری طرح های تحقیقاتی و علمی شهید فخری زاده و مجازات عاملان و آمران این ترور را صادر کرده است.

آسیای تایمز در پایان این تحلیل آورده است که به طور گسترده تر، ممکن است این ترور فصل جدیدی در تنش های منطقه ای باز کرده باشد.