کد خبر: ۳۱۷۷۱۳
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۲۸۴

وزارت بهداشت: پیوند عضو از قربانیان کرونا کذب و فکاهی است

ایرنا نوشت: رئیس مرکز مدیریت درمان بیماری های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: پیوند عضو از اعضای افراد فوت شده بر اثر کرونا ممکن نیست. در هیچ جا انجام نمی شود و این ادعاهای کذب بیشتر به فکاهی شبیه است.
مهدی شادنوش روز چهارشنبه در نشست خبری که به صورت آنلاین برگزار شد، افزود: کلیپی در فضای مجازی منتشر شده که معلوم نیست مربوط به کدام کشتارگاه است و ادعا می کند از اعضای قربانیان کرونا برای پیوند عضو استفاده می شد، خیلی بدیهی است که این ادعا دروغ و کذب است و قبلا هم تکذیب شده است.

وی گفت: در شرایطی که مردم حتی برای دست دادن و قرار گرفتن در یک فضا محدودیت دارند، چطور ممکن است اعضای یک فرد کرونایی را در بدن فرد دیگری پیوند زد و آن فرد هم زنده بماند. این ها ادعاهای عجیب و تعجب برانگیز است و متاسفانه در جاهایی که موفق عمل کرده ایم فضاسازی،شایعه و تهاجم بیشتر است. این حرفها شبیه فکاهی است که اعضای یک کرونایی که فوت را به افراد دیگر پیوند بزنیم امیدواریم مردم با افزایش اطلاعات از طریق رسانه ها در مورد صحت و سقم اخبار با درایت رفتار کنند و هر ادعایی را باور نکنند.

شادنوش افزود: در مورد پیوند عضو در دوران کرونا متاسفانه به رغم اینکه در بهمن سال گذشته به رکوردهای خوبی رسیده بودیم و کار عظیمی در واحدهای شناسایی و فراهم آوری اعضای پیوندی اتفاق افتاده بود و در بالاترین میزان اهدای عضو بودیم. بعد از کرونا در ماههای گذشته شاهد کاهش ۳۰ درصد پیوند عضو هستیم و نگران افرادی هستیم که در انتظار پیوند عضو هستند و امیدواریم خانواده بسیاری از افرادی که دچار مرگ مغزی می شوند برای اهدای عضو پیش قدم شوند.

رئیس مرکز مدیریت درمان وزارت بهداشت ادامه داد: بعد از شیوع کرونا اهدای عضو در برخی کشورها تعطیل شده یا ماههای متوالی تعطیل بود. در ایران نیز از اسفند پارسال بلافاصله اهدای عضو متوقف شد اما بعد از ۲۵ روز دستورالعمل های جدید برای پیوند در شرایط کرونا تدوین و ابلاغ شد و از اواخر فروردین عمل  پیوند بر اساس دستورالعمل جدید شد و حتی تاکنون ۱۵ مورد انتقال عضو قلب را داشتیم.که جت های سریع السیر اتفاق می افتاد و کار پیچیده ای است اما در مجموع به علت پروتکلهای سختگیرانه هزینه های پیوند خیلی بالا رفته است چون باید مسائل بهداشتی زیادی را رعایت کنیم.

وی گفت: پیوندمغز استخوان هم با دقت پیش می رود. کارهای پیوندتعطیل نشده است البته پیدا کردن سلول مورد نیاز برای پیوند مغز استخوان کار سختی است زیرا در هر یک میلیون نفر دو نفر ممکن است سلولهای مشابه داشته باشند.