کد خبر: ۳۱۷۷۱۹
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۴۴

چگونگی حمایت از اشتغال و مشاغل آسیب دیده از کرونا در ۱۴۰۰

بر اساس تبصره ۱۸  لایحه بودجه ۱۴۰۰  به دولت اجازه داده می شود اعتبارات مندرج در جدول تبصره (۱۴) این قانون را در قالب های مختلف در نظر گرفته شده، هزینه کند.
بر اساس این تبصره دولت می تواند اعتبارات را در قالب وجوه اداره شده، یارانه نرخ سود، کمک بلاعوض با تسهیلات بانکی حسب مورد ترکیب و برای اجرایبرنامه های جهش تولید ، ایجاد اشتغال مولد و تثبیت اشتغال موجود ، کمک به کسب و کارهای آسیب دیده از بیماری کووید ۱۹ ، اجرای سیاستهای بازار کار و تکمیل اجرای برنامه های بند( الف)  تبصره (۱۸) قوانین بودجه سالهای ۱۳۹۷،۱۳۹۸و ۱۳۹۹ کل کشور هزینه کند.

دولت در این تبصره آورده است: برنامه های موضوع این بند به پیشنهاد مشترک هر یک از دستگاههای اجرائی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تهیه می شود و به تأیید سازمان برنامه و بودجه کشور می رسد.

آیین نامه اجرائی این بند به پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه کشور و با همکاری وزارتخانه های تعاون، کار و رفاه اجتماعی، صنعت، معدن و تجارت، ارتباطات و فناوری اطالعات، جهاد

کشاورزی، کشور و میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و بانک مرکزی جمهوری اسالمی ایران تهیه می شود و به تصویب هیأت وزیران می رسد.

گفتنی است بر اساس تبصره ۱۴، در اجرای قانون هدفمندکردن یارانه ها مصوب  ۱۳۸۸.۱۰.۱۵با اصلاحات و الحاقات بعدی و با هدف تحقق عدالت، کاهش فقر مطلق و توسعه بهداشت و سلامت مردم و همچنینمعطوف کردن پرداخت یارانه به خانوارهای نیازمند و در اجرای ماده (۳۹) قانون برنامه ششم توسعه، تمامی دریافتی ها (منابع) مندرج( در بودجه) به استثنای عوارض شهرداریها و

دهیاریها، منابع حاصل از فروش آب و برق، حق بیمه مشترکین گاز طبیعی و عوارض گاز رسانی (به ترتیب موضوع ماده ۱۲ ) و ماده (۶۵ )قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از

مقررات مالی دولت به حساب سازمان هدفمندسازی یارانه ها نزد خزانه داری کل کشور واریز م یشود و پس از تخصیص سازمان برنامه و بودجه کشور، مطابق جدول در نظر گرفته شده هزینه می شود.

بر اساس جدول تدوین شده سهم تولید واشتغال (بند الف تبصره ۱۸ ,)حمایت از کسب وکارهای آسیب دیده از بحران کرونا و حمل و نقل ریلی برابر با ۷۰ هزار میلیارد ریال در نظر گرفته شده است.