کد خبر: ۳۱۸۱۰۲
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۰۴

روایت وزیرخارجه عراق از دلایل بی‌ثباتی در منطقه

ایسنا نوشت:وزیر امور خارجه عراق در مجمع گفت‌وگوی منامه تاکید کرد دولت مصمم به برگزاری انتخابات آزاد و سالم و اعمال سلطه قانون است.
به گزارش میدل ایست نیوز، «فواد حسین»، وزیر امور خارجه عراق در مجمع گفت‌وگوی منامه تاکید کرد دولت مصمم به برگزاری انتخابات آزاد و سالم و اعمال سلطه قانون است.

وی گفت: ارتباطات تنگاتنگی که امروزه جهان در عرصه مناسبات بین‌المللی شاهد آن است، همه کشورهای دور یا نزدیک را تحت تاثیر چالش‌ها و مشکلات فرا روی دیگر کشورها قرار می‌دهد و دیگر عامل جغرافیایی مانعی مستحکم برای دفع خطرات و فجایع فرامرزی نیست.

فواد حسین ضمن دعوت به حفظ امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی و تحقق الزامات آن، اظهار داشت: سلامت کشورها و امنیت مردم نیازمند تلاشی بزرگ و گروهی با مشارکت همه کشورهاست به گونه‌ای که کشورها در آن به مسؤولیت‌ها و تعهدات خود عمل کنند تا شاهد فضای همزیستی مسالمت‌آمیز و ثبات پایدار باشیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی عراق تاکید کرد: نبود سازوکار حل و فصل منازعات در منطقه، خاورمیانه را به یکی از مناطق پرتنش و بحرانی جهان تبدیل کرده و وضعیت بی‌ثباتی به بار آورده که آثار آن نهادینه شده است، در صدر این بحران‌ها، مساله فلسطین و حق تعیین سرنوشت مردم فلسطین بر اساس اراده خویش و دیدگاه رهبرانش قرار دارد علاوه بر آن، درگیری‌هایی در سوریه، لیبی و یمن جریان دارد.

فواد حسین افزود: برقراری ثبات در خاورمیانه تنها در سایه در پیش گرفتن سیاست‌های ثابت، واقع‌نگرانه و دائمی برای حل کانون‌های درگیری و پایان دادن به بحران‌های منطقه از رهگذر راهکارهای مسالمت‌آمیز است.

وی درباره وضعیت عراق گفت: دولت بعد از آزادسازی شهرها از چنگال گروه تروریستی داعش برای بازسازی آن و بسط سیطره دولت بر همه مناطق و شهرها و بازگرداندن مهاجران و آوارگان به مناطق سکونت‌شان و تامین مستلزمات زندگی تلاش می‌کند.

فواد حسین در ادامه به چالش‌های بهداشتی ناشی از شیوع کرونا و پیامدهای اقتصادی آن و مشکلات نهادهای بهداشتی برای پذیرش آمار فزاینده مبتلایان اشاره کرد.

وزیر امور خارجه عراق در پایان اظهار داشت: دولت عراق برای اعمال اقتدار دولت و سلطه قانون و تکمیل الزامات برگزاری انتخابات آزاد و سالم در سال جاری و دورسازی کشور از تبدیل به عرصه درگیری یا میدانی برای تعرض به کشورهای همسایه و پاسخگویی به مطالبات مردمی تلاش می‌کند، مطالباتی که در جریان تظاهرات اعلام شد.