کد خبر: ۳۱۸۳
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۲ - ۱۴:۲۴
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۵۸۶
المانیتور:

دلایل رک گویی روحانی در مجلس چه بود؟/شیخ امید با صداقت خود زمان و حسن نیت می خرد

«حسن روحانی» ، رئیس جمهور منتخب ایران در روز یکشنبه، 14 جولای در مجلس حاضر شد و کاری انجام داد که «محمود احمدی نژاد» طی ۸ سال ریاست جمهوری خود به ندرت انجام داده بود و آن این بود که حقیقت را درباره میزان بحران اقتصادی ایران بازگو کرد.
المانیتور نوشت: «حسن روحانی» ، رئیس جمهور منتخب ایران در روز یکشنبه، 14 جولای در مجلس حاضر شد و کاری انجام داد که «محمود احمدی نژاد» طی ۸ سال ریاست جمهوری خود به ندرت انجام داده بود و آن این بود که حقیقت را درباره میزان بحران اقتصادی ایران بازگو کرد.

به گزارش سرویس بین الملل تیک Tik.ir، به گفته «روحانی» کارگروه‌هایی که وی برای تحلیل مشکلات ایران پیش از سوگند یادکردنش در ماه بعد تشکیل داده به نتایجی دست یافته‌اند که «بسیار متفاوت» از نتایجی است که منصوبین «احمدی نژاد» ارائه کرده بودند.

برای مثال، به گفته وی نرخ تورم 42 درصد است – بالاترین نرخ تورم در منطقه و «شاید حتی در تمام دنیا» و این رقم 10 شماره بالاتر از آن چیزی است که دولت کنونی اذعان داشته است. اقتصاد ایران از سال 2005 تنها سالیانه به طور میانگین 14000 شغل ایجاد کرده است. «روحانی» گفت برای اولین پس از جنگ ایران و عراق طی 1980 تا 1988 «رشد اقتصادی ما به مدت دو سال متوالی منفی بوده است» .

رک‌گویی «روحانی» تا حدودی به معنای کاهش انتظارات برای پیشرفت سریع پس از رفتن «احمدی نژاد» است. اما این امر همچنین تصدیق می‌کند که چقدر اوضاع بد شده و باید به رئیس جمهور جدید کمک کرد برای ایجاد تغییرات در سیاست و پرسنل حمایت کسب کند.

اگر به قول معروف اولین کاری که وقتی در یک حفره هستید توقفِ کندنِ بیشتر است، احمدی نژاد به ندرت می‌پذیرفت که حتی حفره‌ای وجود داشت.

در عوض «احمدی نژاد» وقتی برای مخاطبین داخلی و خارجی سخنرانی می‌کرد اغلب ارزیابی‌های غیرواقعگرایانه مثبت از اوضاع اقتصادی ایران ارائه می‌کرد.

«روحانی» همچنین تمایل خود به همکاری با مجلس را نشان داد. درحالی‌که «احمدی نژاد» غالباً با مجلس مشکل داشت. وی ابراز داشت که تمایل دارد مقامات جدید را بر اساس شایستگی‌های آنها منصوب کند. روز یکشنبه وی گفت از 500 نفر از «متخصصین، اندیشمندان، دانشگاهیان، با سابقه کار اجرایی یا قانون‌گذاری و بسیاری از سازمان‌های مردمی» کمک خواسته‌ایم تا 20 کارگروه تحت نظارت چهار کمیته در حوزه‌های سیاست داخلی، سیاست خارجی، و مسائل اقتصادی و فرهنگی تشکیل داده شود.

دولت جدید با موانع بسیاری مواجه خواهد بود. فشار تندروهای داخلی که تمایلی به بازگشت مقامات مرتبط با دولت «خاتمی» و «رفسنجانی» ندارند از جمله این موانع است. اما به گفته «فریده فرهی» ، متخصص امور ایران در دانشگاه هاوایی «روحانی» با گفتن حقایق و صداقت برای خود زمان و حسن نیت می‌خرد.