کد خبر: ۳۱۹۰
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۲ - ۱۴:۵۹
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۲۸۵۲
روایت روزنامه استرالیایی از تلاش ایران برای جذب توریست:

تهران از درگیری های سوریه، مصر و ترکیه استفاده کند

رئیس جمهور منتخب ایران، حسن روحاني، قول داد که از صنعت جهانگردی ایران حمایت کند.

ساندي مورنینگ هرالد نوشت: رئیس جمهور منتخب ایران، حسن روحاني، قول داد که از صنعت جهانگردی ایران حمایت کند.

به گزارش سرویس بین الملل تیک Tik.ir، دکتر روحاني،از اهمیت صنعت توریسم در رشد اقتصادي ایران با خبر است و از زماني که به عنوان رئیس جمهوري انتخاب شده هدف خود را افزایش دو برابري توریست هاي خارجي در ایران به سالانه 10 میلیون نفر تعیین کرده است. به گفته وي افزایش این تعداد توریست در ایران در مقایسه با تعداد کنونی 4 میلیون نفري به طور سالانه، به ایجاد فرصت هاي شغلي برای 4 میلیون نفر و حل مشکل بیش از 3.5 میلیون بیکار در ایران منجر خواهد شد.

در کیش، جزیره ایرانی مورد علاقه مردم این کشور، مقام های مسئول توسعه این جزیره، چندین سال در انتظار دولتی هستند که در امر بهره برداری از پتانسیل گردشگری در این کشور جدی باشد.

این جزیره، خانه ده‌ها پروژه عظیم ساخت و ساز طولانی مدت از جمله هتل و فروشگاه هاي خرید است و سالانه بیش از یک میلیون نفر بازدید کننده را به خود جذب مي کند اما همانند دیگر مکان هاي گردشگری ایران، بازدید کنندگان از این جزیره اغلب ایرانی هستند.

ماهان مدون، مشاور بازاریابي شاخه کیش در وزارت گردشگری ایران در این باره می گوید: "ما زیر ساخت های آماده و برنامه افزایش توریست ها را داریم. حداقل یک دهه براي ما زمان مي برد که به یک منطقه بین المللي تبدیل شویم."

دکتر روحانی در خصوص علت تعداد کم توریست هاي خارجي حاضر در ایران، تحریم ها را عنوان کرده و گفته تحریم ها کار را سخت کرده و به طور مثال استفاده توریست ها از کارت هاي اعتباري پولي بین المللي و کارت های اي.تي.ام را غیر ممکن ساخته است. اما کارشناسان توریسم بر این باورند که مشکلات صنعت توریسم در ایران از این عمیق تر است.

رمضان قلی نژاد، مسئول برگزار کننده جشن هاي سالانه تابستان در کیش در این باره می گوید: "ما همه پتانسیل مورد نیاز برای جذب گردشگران خارجی را داریم.برای جذب آنها ما نیازمند آن هستیم که فضاي سیاسي و اجتماعي بهتري را فراهم کنیم."

اما آن طور که منوچهر جهانیان معاون وزیر گردشگري ایران مي گوید، برخلاف تصوري که از ایران به عنوان یک کشور ناامن وجود دارد، ایران در سال 2012 در مقایسه با سال هاي پیش از آن شاهد افزایش 25 درصدی سفر توریست های خارجي به مناطق مختلف کشور بوده است. حضور 4 میلیون گردشگر خارجی در سال 2012 بیش از 8 میلیارد دلار درآمد برای ایران به همراه داشته است.

در کیش سرمایه گذاری ادامه دارد اما گردشگران خارجی همچنان کمیاب هستند. در حالي که درجه حرارت گرمای هوا در این فصل از سال از 100 درجه فارنهایت مي گذرد، شانزدهمین جشن تابستانه کیش همراه با کنسرت ها و نمایش های مختلف در هنگام غروب آفتاب در جریان است. از دیگر جاذبه های گردشگري این جزیره یک کشتي یوناني است که در سال 1966 در ساحل این جزیره پهلو گرفته بود.

کیش توسط صخره های مرجانی مملو از ماهی های گرمسیری احاطه شده و هزینه غواصي در آب های آن حدود یک پنجم شیرجه در آب های دبي، 160 کیلومتر دورتر از این جزیره و در آن طرف خلیج فارس است.

جزیره کیش، توان استقبال از 3600 غواص در سال را دارد اما هفته ها مي گذرد و فقط چند غواص به این جزیره مي آیند.

ارش نورآقایی رئیس انجمن تور لیدرهای تهران و تحلیلگر صنعت گردشگری می گوید: ایران می تواند از کاهش ارزش ریال و این واقعیت که مقصدهای توریستی دیگر از جمله، مصر، سوریه و ترکیه دچار بحران هستند، استفاده کند.