کد خبر: ۳۱۹۴۸۵
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۴
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۷۸۶

خشکسالی ۲۵ ساله ایران به پایان می‌رسد؟

بنابر اعلام سازمان هواشناسی در زمستان امسال شاهد چند بارش سنگین خواهیم بود و به گفته متخصصان این بارش‌ها می‌توانند نشانه تمام شدن خشکسالی و ورود ایران به دوره ترسالی باشند.
کم آبی و پایین رفتن سطح آب‌های زیر زمینی از اصلی‌ترین پیامدهای این دوره خشکسالی است و بارش‌های زیاد جرقه امیدی برای حل این معضل در دل مردم است. متخصصان در این باره معتقد اند که امسال اگر بارش زیادی داشته باشیم و به زمین نفوذ کند قطعا اثر گذار خواهد بود و چنان‌چه این بارش به صورت برف باشد این امیدواری بیشتر خواهد بود.

بهلول علیجانی، استاد علم اقلیم شناسی در گفت‌وگو با خبرآنلاین در این باره می‌گوید: ما تقریبا از سال ۱۳۷۴ وارد خشکسالی شدیم و تا پایان سال ۹۷ این خشکسالی واقعا شدید بود اما از فروردین ۹۸ بارندگی‌ها بالا رفت.

اما کم شدن بارش‌ها و گرم‌تر شدن زمستان‌ها تنها به جز گردش عمومی اتمسفر و خشکسالی مربوط نیست. گرمایش اتمسفر و کره زمین دلیل عمده‌تری است که تمام نقاط دنیا را در بر می‌گیرد. متخصصان می‌گویند که در ۱۵۰ سال گذشته دمای زمین چیزی در حدود ۱.۱ درجه گرم‌تر شده و این باعث شده که بادهای باران آور از عرض‌های کشور ما خارج و به سمت شمال بروند و نام این اتفاق تغییر اقلیم است.