کد خبر: ۳۲۳۱۴۷
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۹
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۷۳۹

اعترافات سربازان امریکایی در سالگرد حمله ایران به پایگاه عین‌الاسد

ایران نوشت: یک سال پس از حمله موشکی ایران به پایگاه امریکایی عین‌الاسد در پاسخ به ترور سردار سلیمانی، نظامیان امریکایی از وحشت و اضطرابی سخن می‌گویند که در جریان این انتقام سخت تجربه کرده‌اند.
این اعترافات در حالی است که دولت امریکا سعی داشت در مواجهه با یکی از شدیدترین بحران‌های امنیت بین‌المللی خود با مخابره این پیام که «همه چیز خوب است» و «هیچ کس حتی  زخمی نشده است» از ابعاد قدرت حمله موشکی ایران به پایگاه نظامی خود بکاهد. 

گفت‌وگوهای واشنگتن پست با نظامیان امریکایی در سالگرد آن انتقام  واقعیت دیگری را نشان می‌دهد. به نوشته این روزنامه، موشک‌هایی که توسط ایران شلیک شد، حدود ۱۲ متر طول داشت و هر یک حامل بیش از ۷۲۵ کیلوگرم مواد انفجاری بود؛ یعنی قوی‌تر از هر سلاح دیگری که در یک نسل به امریکایی‌ها شلیک شده بود.

واشنگتن پست با یادآوری اینکه در جریان آن حمله ۱۱۰ نفر از نظامیان امریکایی دچار آسیب مغزی تروماتیک شده‌اند و 29 نظامی دچار جراحات شدید شده بودند، به نقل از «جاناتان جوردن» یکی از نظامیان حاضر در عین الاسد نوشت: «فکر نمی‌کنم کسی بوده باشد که آن شب را به دلیل ضربات آن اتفاق بدون نوعی از عوارض، چه روانی و چه احساسی، پشت سر گذاشته باشد. جوردن با اشاره به آماده شدن نظامیان امریکایی برای دریافت ضربه از ایران گفته، در آن مقطع فقط انتظار نابودی کامل را داشتیم.

برایان مودی دیگر نظامی امریکایی هم در روایت خود از شب حمله موشکی ایران به عین‌الاسد گفته: «پایگاه  مثل شهر ارواح بود. تقریباً همه نیروها پناه گرفته بودند. ساعت یک بامداد به وقت محلی پیام هشدار از بلندگوها پخش شد که  در حال آمدن هستند، پناه بگیرید.»

او سپس از موشک‌هایی سخن گفته که یکی پس از دیگری پایگاه را درهم می‌کوبیدند و انفجارشان سربازان را بیهوش و نقش بر زمین می‌کرد. سربازانی که جان به در برده بودند، حتی پس از شنیدن پیام «خطر رفع شده است» برای خروج از پناهگاه تعلل کرده بودند.

پس از پایان حمله موشکی آلن جانسون از نظامیان امریکایی  از همقطارانش پرسید آیا کسی به کمک پزشکی نیاز دارد و چون هیچ کسی جواب مثبت نداد، پنتاگون در گزارش اولیه خود اعلام کرد که هیچ کسی زخمی نشده است. جانسون اما می‌گوید واقعیت این بود که همه افراد نشانه‌هایی از آسیب مغزی تروماتیک داشتند. اما آن نشانه‌ها در مقایسه با آنچه که تمام شب بر ما گذشته بود، کم اهمیت بود. پس از آن نظامیان تحت آزمایش‌های پزشکی قرار گرفتند. کسانی که علائم شدیدی داشتند، از عراق خارج شدند.