کد خبر: ۳۲۳۲۸۴
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۸۹۲

اقلیت ۹ نفره در مجمع تشخیص سعی کردند پالرمو رأی گیری نشود

فلاحت پیشه گفت: از زمانی که مثلث عربستان، آمریکا و اسرائیل در FATF بهم رسیدند عملا فضای منفی علیه ایران شکل گرفت.
حشمت الله فلاحت پیشه، نماینده سابق مجلس دهم در پاسخ به سوالی درباره آنکه مجمع تشخیص با موافقت رهبر انقلاب FATF را در دستور کار مجدد خود قرار داده است اما هنوز خبری از تعیین تکلیف این لوایح نیست گفت: متاسفانه ایران به تصمیم‌گیری‌های پرهزینه معروف است و معمولا پس از این که هزینه‌های بسیاری به ملت تحمیل شد آن زمان تصمیماتی اتخاذ می‌شود، FATF یکی از همین مصادیق است. همه بانک‌های جهان تحت مقرراتی عمل می‌کنند که در FATF شکل می‌گیرد، این مقررات  علیه پولشویی است به بیانی دیگر هدف این است که مانع از این شوند که پول کثیف وارد چرخه مالی و پولی در دنیا شود.


وی ادامه داد: واقعیتی که وجود دارد این است که FATF یک نهاد بین‌المللی است (در مجموع نهاد عبارتست از قوانین، مقررات و ساختارها است). نهادهای بین‌المللی، تبعی از تبعات قدرت در دنیای امروز هستند از زمانی که مثلث عربستان، آمریکا و اسرائیل در FATF بهم رسیدند عملا فضای منفی علیه ایران شکل گرفت. زمانی که بنده به نمایندگی از کمیسیون امنیت در مجمع حضور داشتم در آن زمان، فضای مجمع، فضای رأی نیاوردن پالرمو یعنی کنوانسیون مقابله با تامین مالی جرایم سازمان‌یافته بود که حتی هنوز سی اف تی نیز مطرح نشده بود که بحث‌ها و چالش‌ها بر سر سی اف تی، بسیار بیشتر از پالرمو بود.

فلاحت پیشه افزود: در آن زمان، اقلیت ۹ نفره‌ای در مجمع، چون می‌دانستند پالرمو رأی نمی‌آورد عملا سعی می‌کردند رأی‌گیری صورت نگیرد و معمولا به درخواستی که از سوی نمایندگان این ۹  نفر مطرح می‌شد پالرمو به رأی گذاشته نمی‌شد.

این نماینده سابق مجلس با بیان آنکه به هر حال تداوم این بحث در مجمع خوب بود چراکه موجب شد ایران از لیست خاکستری خارج نشود و وارد لیست سیاه نشود, خاطر نشان کرد: زمانی که چند نفر از اعضای مجمع با افتخار مصاحبه کردند و گفتند کنوانسیون‌های مرتبط با FATF از دستور کار خارج شده است و آن را جزو افتخارات خود تلقی کردند از آن زمان ایران بلافاصله وارد لیست سیاه FATF شد از این رو به دنبال این قضیه، هزینه‌های تحریمی ایران مضاعف و دوچندان شد چراکه به هر حال ایران تحریم شده بود.