کد خبر: ۳۲۳۶۶۰
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۹۵
کرونا در روزی که گذشت

بیم‌ها و امیدهای کرونا؛ از هشدار برای موج چهارم تا خبرهای خوش واکسن ایرانی

سخنگوی وزارت بهداشت آخرین آمار کرونا در ایران را اعلام کرد.
دکتر سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت از فوت ۹۶ بیمار کووید ۱۹ و شناسایی ۶۱۰۰ بیمار جدید طی ۲۴ ساعت گذشته خبر داد.

به گفته او با احتساب آمار امروز، تعداد قربانیان و مبتلایان این بیماری به ترتیب به ۵۶ هزار و ۷۱۷ نفر و یک میلیون و ۳۲۴ هزار و ۳۹۵ نفر می‌رسد.

وی افزود: مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۳۲۴ هزار و ۳۹۵ نفر رسید. همچنین متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۹۶ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۵۶ هزار و ۷۱۷ نفر رسید.

لاری گفت: بر اساس آخرین تحلیل ها، ۱۰ شهر در وضعیت قرمز، ۲۳ شهر در وضعیت نارنجی، ۱۶۳ شهر در وضعیت زرد و ۲۵۲ شهر در وضعیت آبی قرار دارند.

وی در پایان گفت: ۱۰ شهر قرمز کشور در استان مازندران و شامل آمل، بابل، تنکابن، جویبار، رامسر، ساری، سوادکوه، فریدونکنار، قائمشهر و نکا است.

موج چهارم در راه است

اما با این وجود که آمارها حدودا در کمترین میزان خود از زمان آغاز موج سوم هستند، لاری هشدار داده است که نزولی شدن آمار در حال کاهش است.  سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه در هفته چهارم دی ماه میانگین بروز هفتگی موارد مثبت بستری و بروز هفتگی موارد مرگ و میر ناشی از بیماری کرونا نسبت به هفته گذشته دارای روند نسبتا کاهشی بوده است، گفت: بیشترین میزان بروز در این شاخص‌ها در استان مازندران گزارش شده است.

لاری در پایان گفت: لازم به یادآوری است که طی روزهای گذشته از شدت روند نزولی موارد ابتلا به بیماری در کشور تا حد زیادی کاسته شده که این مساله می‌تواند به‌عنوان یک زنگ خطر جدی برای ما قلمداد شود بنابراین وضعیت در تمامی نقاط کشور نا‍‍پایدار، حساس، شکننده و در استان‌های شمالی نگران کننده است.

حسام‌الدین آشنا، مشاور رئیس جمهوری هم در صفحه توییتر خود با اشاره به خطر آغاز موج چهارم کرونا نوشت: ‏معاون بهداشتی وزارت ب.د.آ.پ در جلسه ستاد ملی کرونا طوفان بپا کرد. او شواهدی تصویری از قشم و قم ارائه کرد که نشان می‌داد در سفرها، مراسم و تجمعات مذهبی مراعات دستورالعمل‌ها بسیار کاهش یافته‌است.

او هشدار داده است که بروز موج چهارم، نظام درمانی را در خطر ناپایداری قرار می‌دهد.

حجت الاسلام والمسلمین، حسن روحانی هم جلسه امروز ستاد مقابله با کرونا در این باره با بیان اینکه اگر پروتکل‌ها اجرا نشود یا ضعیف عمل شود و فکر کنیم این بیماری تمام شده است دو مرتبه گرفتار می‌شویم و وارد فاز بعدی می‌شویم، گفت: این اظهار نگرانی به حق است و سه دلیل اصلی برای آن وجود دارد؛ یکی نگرانی این ویروس متاسیون‌یافته است که یا از خارج می‌آید یا در خود کشور این اتفاق می‌افتد و ما می‌بینیم که در اروپا چه خبر است و البته که برای آنان هم متأسفیم. پس ما یک نگرانی از ویروس متاسیون یافته داریم و اینکه ممکن است ما را هم به خود گرفتار کند.

او افزود: دلیل دوم سرمای هواست که منجر به فاصله‌گیری کمتر می‌شود و دلیل سوم اینکه هوا در زمستان راکد است و کمتر جابجا می‌شود که این موضوع هم نگران‌کننده است.

روحانی گفت: به دلیل شرایطی که داریم با یک وضعیت خاصی راهپیمایی ۲۲ بهمن برگزار خواهد شد و بیشتر نمادین خواهد بود و به صورت خودرویی یا موتوری برگزار می‌شود که مصوبه این موضوع اعلام می‌شود.

علاوه بر این محسنی بندپی، استاندار تهران، امروز اعلام کرد که برگزاری هر گونه تجمع طبق مصوبه ستاد ملی کرونا و ستاد کرونا استان تهران ممنوع است و از این رو هیچ گونه تجمعی در ایام فاطمیه در سطح استان مجاز نیست.

خبرهای خوبی که واکسن ایرانی کرونا به گوش می‌رسد

واکسن ایرانی کرونا (کووایران) چندی پیش وارد مرحله کارآزمایی بالینی شده بود و دو نفر از اعضای این ستاد و طیبه مختاری، فرزند رئیس ستاد اجرایی امام به عنوان اولین نفرات برای دریافت آن داوطلب شده بودند، به نفرات بیشتری تزریق می‌شود.

حامد حسینی، مدیر مرکز کارآزمایی بالینی دانشگاه علوم پزشکی تهران و مسئول تیم نظارت بر آزمایشات انسانی واکسن "کوو ایران برکت" در این باره گفته است: طبق جلسه‌ای که امروز با وزارت بهداشت داشتیم، باتوجه به موفقیت‌آمیز بودن تزریق در مراحل قبل و ایمن بودن واکسن تا این لحظه و عدم مشاهده عوارض خاص دارویی، مجوز تزریق به گروه بعدی صادر شد.

وی افزود: به احتمال زیاد روز دوشنبه ۳۰ دی ماه به گروه چهارم که ۷ نفر هستند تزریق واکسن را خواهیم داشت.

مسئول تیم نظارت بر آزمایشات انسانی واکسن کرونا تصریح کرد: با توجه به اینکه نتایج آزمایش به خوبی پیش رفته ما می‌توانیم از این مرحله به بعد دوز ۵ میکروگرم را داشته باشیم که این مقدار تاکنون و در مراحل قبل ۳ میکروگرم بوده است.

علاوه بر این کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو در صفحه توییتر خود از آغاز مرحله بالینی سومین واکسن کرونای ساخت ایران خبر داده و گفته است: کارآزمایی بالینی فاز ۱/۲ سومین واکسن ایرانی کرونا متعلق به موسسه سرم و واکسن سازی رازی، دقایقی پیش با تصویب کمیته ملی اخلاق کلید خورد.

حضور دانش‌آموزان در مدارس اجباری نیست

یکی دیگر از موضوعاتی که با شیب نزولی موج سوم کرونا مطرح شد، بازگشایی مجدد مدارس مناطق زرد و آبی از اول بهمن ماه بود که واکنش‌های مختلفی را برانگیخت.

محمد محسن حسن بیگی، مدیرکل دفتر سلامت و تندرستی آموزش و پرورش با اشاره به اینکه بازگشایی مدارس محدود و صرفاً برای گروه کوچکی از دانش‌آموزان است، گفت: توجه داشته باشید بازگشایی مدارس از اول بهمن شامل حال تمام دانش‌آموزان نیست و فقط گروه‌هایی از دانش‌آموزان که نیاز بیشتری به آموزش حضوری دارند، به مدارس می‌آیند.

به گفت او دانش‌آموزان کلاس اول و دوم دبستان و هنرستانی‌ها برای دروس مهارتی و کارگاهی به مدارس می‌آیند همچنین در شهرهای آبی مدارس کمتر از ۵۰ نفر که بیشتر در مناطق روستایی قرار دارند، در تمام پایه‌های تحصیلی دایر هستند.

محسن‌بیگی افزود: برای رعایت دقیق دستورالعمل‌های بهداشتی، اعلام شد در کلاس درس بیش از ۱۰ دانش‌آموز حضور نداشته باشد و در کارگاه‌های هنرستان‌ها نیز حداکثر ۱۵ نفر مجاز به حضور هستند.

در دستورالعمل بازگشایی مدارس، به جزئیات دقیق رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مدارس به طور کامل اشاره شده است.

علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مبارزه با کرونا هم امروز در این باره با اشاره به اینکه مدارس به هیچ وجه به صورت اجباری برگزار نخواهد شد، گفت: حضور کادر مدرسه، مدیریت و کارکنان در مدرسه به عهده خود آموزش و پرورش است و خودشان تصمیم می گیرند که به چه صورت خواهد بود.