کد خبر: ۳۲۳۸۰۶
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۱۴

اف‌بی‌آی گارد ملی را رصد می‌کند/ احتمال حمله خودی وجود دارد

ایسنا نوشت:مقام‌های دفاعی آمریکا می‌گویند نگران یک حمله خودی یا تهدید دیگر از جانب نظامی‌های دخیل در برنامه تامین امنیت مراسم تحلیف جو بایدن هستند و همین اف‌بی‌آی را بر آن داشته تا تمام ۲۵ هزار نیروی گارد ملی که برای این رویداد به واشنگتن دی.سی می‌آیند، بررسی کند.
به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، این اقدام بازتاب نگرانی‌های امنیتی فوق‌العاده‌ای است که بعد از آشوب‌های مرگبار ششم ژانویه از سوی هوادران دونالد ترامپ بر واشنگتن سایه افکنده است. این اقدام همچنین نشان‌دهنده نگرانی درباره عملکرد همان نیروهایی است که برای حفاظت از این شهر در روزهای آتی تعیین شده‌اند و اینکه آنها می‌توانند تهدیدی برای رئیس جمهوری آتی آمریکا و دیگر شرکت‌کنندگان مهم این مراسم به شمار بروند.

راین مک‌کارتی، وزیر ارتش آمریکا یکشنبه گفت، مقام‌ها نسبت به این تهدید بالقوه هوشیار هستند. او به فرماندهان هشدار داد تا مراقب هرگونه مشکلی در میان خودشان از جمله با نزدیک شدن به مراسم تحلیف باشند. با این حال، او و دیگر مقام‌ها گفته‌اند که هیچ مدرکی دال بر وجود چنین تهدیدی یافت نکرده‌اند و این بررسی نیروها، برگرفته از تهدیدی که آنها مشاهده کرده باشند، نیست.

مک‌کارتی در مصاحبه با آسوشیتدپرس گفت: ما وارد این فرایند شده‌ایم و برای دومین و سومین بار تک‌تک نیروهایی که برای این عملیات تعیین شده‌اند، بررسی می‌کنیم. نیروهای گارد همچنین آموزش دیده‌اند که چطور تهدیدهای بالقوه خودی را شناسایی کنند.

حدود ۲۵ هزار عضو گارد ملی آمریکا از سراسر ایالات متحده در حال عزیمت به واشنگتن دی.سی هستند که دست‌کم دو و نیم برابر بیش از مراسم‌های تحلیف پیشین است. همچنین در حالی که ارتش آمریکا مرتبا به بررسی اعضای فعالش برای کشف ارتباطات افراطی می‌پردازد، بررسی اف‌بی‌آی فراتر از هرگونه رصدهای پیشین انجام می‌شود.

چندین مقام گفته‌اند که این فرایند بیش از یک هفته پیش همزمان با استقرار اولین نیروهای گارد در واشنگتن آغاز شد و آنها گفته‌اند که این فرایند چهارشنبه تکمیل می‌شود.

در شرایطی همانند این، بررسی اف‌بی‌آی شامل وارد کردن نام تک‌تک نظامی‌های دخیل در این عملیات در پایگاه داده‌ها و فهرست‌های هشدار برای رویت موارد نگران‌کننده احتمالی می‌شود. دیوید گومز، یک مقام امنیت ملی سابق اف‌بی‌آی گفت، این می‌تواند شامل دسترسی به تحقیقات پیشین یا بررسی موارد مرتبط با تروریسم باشد.  

تهدید علیه مراسم تحلیف بایدن با آشوب حامیان ترامپ، تهدید چریک‌های راست افراطی، برترپنداران سفیدپوست و دیگر گروه‌های رادیکال پررنگ شد.

در همین حال شبکه فاکس نیوز یکشنبه از بازداشت دنیل الن بیکر ۳۳ ساله به اتهام جذب افرادی از طریق رسانه‌های اجتماعی برای پیوستن به او در یک اعتراض مسلحانه علیه هواداران ترامپ که قصد دارند چند روز پیش از تحلیف مقابل کنگره تجمع کنند، خبر داد. او که ظاهرا از طرفداران آنیفاست، جمعه به نقض قوانین فدرال بازداشت شد.

از سوی دیگر رسانه‌های خبری یکشنبه از بازداشت کوی گریفین، کمیسیونر بخش اوترو در نیومکزیکو و رهبر گروه "کابویی‌ها برای ترامپ" به دست اف‌بی‌آی به اتهامات فدرال مرتبط با آشوب‌های ششم ژانویه کنگره در واشنگتن دی.سی خبر دادند.