کد خبر: ۳۲۳۹۰۴
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۷۰

خاستگاه ویروس کرونا همچنان مبهم/ پرواز ویرانگر خفاش حامل کرونا چطور و چه زمان آغاز شد؟

زنجیره حوادثی که منجر به بدترین همه گیری در یک قرن گذشته شد با یک پستاندار ریز حشره خوار با نام پیش پا افتاده، خفاش نعل اسبی متوسط شروع شده. این گونه بخشی از یک خانواده خفاش است که به عنوان منبع طبیعی برای ویروس‌های کرونا عمل می‌کند و به دلیل سهولت جهش و انتقال از گونه‌ای به گونه دیگر مشهور است.
یک سال از زمانی که ویروس کرونا وارد کشورهای مختلف جهان شد، می‌گذرد. روزنامه یواس‌ای‌تودی در گزارشی به بررسی خواستگاه این ویروس پرداخته و می نویسد که جهان همچنان در قبال آنچه منجر به پدید آمدن چنین بلایی در طبیعت شده است، آگاهی لازم را ندارد.

این روزنامه در ابتدا می‌نویسد: ویروس کرونایی که جهان را درنوردیده است از یک خفاش به اندازه یک انگشت شست در داخل یک غار دور افتاده آمده است؛ دانشمندان همین اندازه تاکنون درباره خواستگاه این ویروس اطلاعات دارند. اینکه چطور و چه زمان این خفاش پرواز ویرانگر خود را در سراسر جهان آغاز کرده، همچنان به عنوان یک سوال بی‌جواب باقی مانده است. در یک سال گذشته، سارس کووید ۲، ویروسی که منجر به ایجاد بیماری کووید ۱۹ شده است ۹۴ میلیون نفر در سراسر جهان را تحت تاثیر قرار داده است و ۲ میلیون نفر را به کام مرگ کشانده که از این تعداد ۳۹۵ هزار نفر در آمریکا هستند. با این حال پیدا کردن پاسخ این پرسش‌ها می‌تواند از وقوع مجدد چنین بلایی جلوگیری کند.

در ادامه این گزارش آمده است: محققان در چین تحت نظارت دولت از ابتدای ژانویه گذشته در حال تحقیق در این باره هستند. در ماه جاری، هیئتی از دانشمندان سازمان بهداشت جهانی از ۱۰ کشور جهان اجازه بررسی و تحقیق برای کشف منشا ویروس را پیدا کردند.  تدروس گبرسیوس، مدیرارشد سازمان بهداشت جهانی پس از آنکه این تیم چین را ترک کرد، گفت: پیدا کردن منشا این بیماری نه تنها برای کووید ۱۹ بلکه برای آینده امنیت سلامت جهان و برای مدیریت تهدیدات ناشی از ظهور بیماری‌های جدید و احتمال رواج پاندمی‌های جدید اهمیت دارد.

یواس‌ای‌تودی می نویسد: روشن نیست که یک سال پس از ظهور بیماری ویروس کرونا، شواهد تا چه اندازه باقی مانده‌اند و تیم محققان چه چیزی می‌توانند پیدا کنند. بازار ماهی ووهان احتمالا نخستین محل سرایت ویروس است که پاکسازی و تعطیل شده است. اما کارشناسان بیماری‌های عفونی گفته‌اند که تلاش‌ها در این زمینه ارزشمند است. دانستن مسیری که ویروس کرونا طی کرده، شاید بتواند بینشی در مورد چگونگی منجر شدن رابطه بین انسان و حیوانات به بیماری همه گیر، همانند شیوع سایر بیماری‌ها از جمله ابولا، زیکا و بسیاری از گونه‌های آنفولانزا ارائه دهد.

در ادامه این گزارش آمده است: زنجیره حوادثی که منجر به بدترین همه گیری در یک قرن گذشته شد با یک پستاندار ریز حشره خوار با نام پیش پا افتاده، خفاش نعل اسبی متوسط شروع شده. این گونه بخشی از یک خانواده خفاش است که به عنوان منبع طبیعی برای ویروس‌های کرونا عمل می‌کند و به دلیل سهولت جهش و انتقال از گونه‌ای به گونه دیگر مشهور است. ویروس‌ها خفاش‌ها را اذیت نمی‌کنند. این اتفاق دائماً می‌افتد - ویروسی بی خطر یک موجود را آلوده می‌کند، سپس به موجود دیگری راه پیدا می‌کند، جهش می‌یابد و چیز جدیدی می‌شود. ویروس تازه جهش یافته می‌تواند ناچیز، اما آزار دهنده، ویرانگر و یا کشنده باشد.

به نوشته یواس‌ای‌تودی بیش از ۴۰ درصد از کسانی که تست کرونای مثبت بودند هیچ علامتی نداشتند، اما ۲ درصد از کسانی که بیمار شدند جان خود را در اثر این ویروس از دست دادند. این ویروس در افراد مسن کشنده‌تر است. ویروس کرونا یک نفر از هر ۶۶ فرد بالای ۸۵ سال در آمریکا را به کام مرگ کشانده است. در میان کسانی که به این ویروس مبتلا شدند، درصدی که ما از آن اطلاع نداریم دچار فلج طولانی مدت شدند. تاثیرات طولانی مدت این بیماری بر روی سلامت افراد هنوز مشخص نشده است.


دکتر چارلز چیو، استاد و متخصص ژنومیک ویروسی در دانشگاه کالیفرنیا-سانفرانسیسکو، در این باره می‌گوید: گروه ویروس‌های کرونا ویروس مرتبط که باعث ایجاد SARS-CoV-۲ شده‌اند دهه‌ها در خفاش وجود داشته و احتمالاً بیش از ۴۰ سال پیش بوجود آمده بودند.

ویروس سارس بیش از ۹۶ درصد از ژنتیک خود را با نمونه‌ای از ویروس کرونا در سال ۲۰۱۳ در خفاش‌های نعل اسبی میانی از استان یونان در چین به اشتراک گذاشته است که نشان می‌دهد ویروس یونان جد آن است. نحوه پیمودن ویروس در ۱۲۰۰ مایلی یوننان تا ووهان هنوز ناشناخته مانده است.

در ادامه این گزارش آمده است: از آنجایی که نمونه ۲۰۱۳ تنها نمونه موجود است، دانشمندان مجبور شدند تجزیه و تحلیل ژنتیکی را انجام دهند تا زمان جدا شدن سویه خفاش و سویه موجود در بین انسان را تخمین بزنند. مسیج بونی، استاد زیست شناسی در مرکز پویایی بیماری‌های عفونی دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا، که تقریباً یک دهه را در آسیا کار کرد در این باره گفت که آن‌ها اختلاف زمانی در دهه ۱۹۶۰ یا ۱۹۷۰ را مد نظر قرار دادند.

جان کانر، یک ویروس شناس از دانشگاه بوستون، که بیماری‌های عفونی در حال ظهور را مطالعه می‌کند، گفت: "در واقع یک تاریخچه شفاف وجود ندارد که ما بتوانیم با شواهد پزشکی قانونی نشان دهیم که دقیقاً این ویروس از کجا ناشی شده است. به نظر می‌رسد این یک ویروس مشتق از خفاش است و پس از آن یک علامت سوال بزرگ وجود دارد. دانشمندان به سادگی نمی‌توانند خفاش‌ها و ویروس کرونا را تشخیص دهند. بونی گفت:ما فقط نمی‌دانیم، زیرا هیچ داده‌ای نداریم - ما به دنبال آن نبودیم و طی ۲۰ سال گذشته، ما به اندازه کافی نمونه گیری نکرده ایم.

یواس‌ای‌تودی می نویسد: بونی از جمله کسانی است که می‌گوید ویروس به طور مستقیم از خفاش‌ها ناشی شده و احتمالاً معدنچیانی را که در غار‌های آلوده به خفاش کار می‌کنند یا افرادی که در معرض مدفوع خفاش هستند، آلوده کرده است. برخی دیگر می‌گویند به احتمال زیاد مدتی صرف آلودگی به گونه‌های جانوری دیگری قبل از جهش به انسان شده است. ویروس اصلی SARS، شناسایی شده در چین در سال ۲۰۰۳، اعتقاد بر این است که از طریق پرچ‌ها - نوعی پستاندار شبانه بومی آسیا و آفریقا - عبور کرده است، هرچند ممکن است حیوانات دیگری نیز در این امر دخیل باشند. SARS فقط چند تغییر ژنتیکی بین خفاش‌ها و افراد داشته است، که ردیابی حیوانات آن را آسان‌تر می‌کند. کانر گفت، SARS-CoV-۲ بسیار بیشتر تغییر کرده است.