کد خبر: ۳۲۴۸۲۴
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۰:۴۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۲۸

زالی: باید در فرودگاه‌ها و مدارس غیرانتفاعی سختگیرانه‌تر رفتار کنیم

ایرنا نوشت: فرمانده عملیات مقابله با کرونا در کلانشهر تهران اعلام کرد: نشانه‌های جدید از خیز کرونا در پایتخت وجود دارد که برای دو هفته آینده باید در فرودگاه‌ها و مدارس غیرانتفاعی پروتکل های سخت گیرانه اعمال شود.
علیرضا زالی که عصر دوشنبه در جلسه ستاد مبارزه با کرونا استان تهران در محل استانداری تهران سخن می‌گفت اظهار داشت: اجبار دانش آموزان در برخی مدارس غیرانتفاعی پایتخت در این شرایط بسیار خطرساز است و در این زمینه باید اقدامات پیشگیرانه ای انجام شود.

وی اظهار داشت: با توجه به تاکید وزیر آمورش و پرورش برای اختیاری بودن حضور دانش آموزان در مدارس، متاسفانه برخی از مدارس غیر انتفاعی به گونه های مختلف والدین را برای حضور دانش آموزان تحت فشار قرار می دهند که برخی از شکایات و گزارش ها در این زمینه به ما رسیده است.

زالی تاکید کرد: باید امروز برای این مورد به یک جمع بندی برسیم، با توجه به این که جمعیت ۵ تا ۱۷ سال در تهران از لحاظ ابتلا به بیماری در حال تغییر الگو هستند باید این مورد به جد مورد توجه قرار گیرند، همچنین برای آزمون حضوری دانشگاه آزاد نیز پیشنهادی ارائه کردیم که این آزمون به صورت غیر حضوری برگزار شود و یا حداقل با توجه به شرایط تهران به تعویق بیافتد.

وی با اشاره به اینکه تاکنون ویروس انگلیسی در تهران مشاهده نشده افزود: در این زمینه نیز در دو هفته آینده پروتکل های سخت گیرانه ای در فرودگاه های تهران اجرایی خواهد شد.

زالی در بخش دیگری از سخنانش افزود: در هفته چهارم دی ماه با شیب ملایمی نسبت به هفته سوم میزان ابتلا رو به افزایش است، در حقیقت هفته چهارم در مقایسه با هفته سوم دی ماه به گونه ای از سرعت کاهش میزان ابتلا کاسته شده یا حتی افزایشی را شاهد هستیم؛ به این ترتیب پیام ها و سیگنال های نگران کننده ای را دریافت می کنیم.

وی ادامه داد: در حوزه بیماران سرپایی و در مرحله بعد بستری این نوع سیگنالها را دریافت کرده ایم اما در حوزه فوتی ها ۳۰ تا ۴۰ روز زمان می برد که افزایش آمارها را مشاهده کنیم. به این ترتیب باید مراقبت کنیم تا دچار اشتباه استراتژیک نشویم.

زالی تاکید کرد: برنامه رهگیری، ردیابی و انجام تست نسبت به هفته های قبل کاهش پیدا کرده و نباید انرژی و طراوت اجرای طرح شهید سلیمانی کاهش پیدا کند.

فرمانده ستاد مقابله با کرونا کلانشهر تهران در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به افزایش جمعیت در بازارها و ایجاد صف در نانوایی ها افزود: ما به مشاغل فشار می آوریم که پروتکل ها را رعایت کنند اما اگر تجمعی اتفاق بیفتد و از آن غافل شویم، قطعا با مشکلات بیشتری مواجه خواهیم بود. در بحث عید نوروز و الگوی کسب و کار این ایام باید برنامه ریزی دقیقی را تدوین کنیم و هم در تهران و هم در کشور بحث نانوایی ها باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه در صنایع صنعتی نان، ابتلا به این بیماری بسیار کم است افزود: در فرایند پخت بخشی از میکروب از بین می رود یا تضعیف می شود اما در مرحله بعد فردی که نان را توزیع می کند و کسی که آن را می گیرد در این مرحله خطر وجود دارد و  اگر بار دیگر در خانه و در مکروفر نان گذاشته شود قطعا بهتر خواهد بود.  

زالی یادآور شد: برخی در خصوص تغییر وضعیت تهران به رنگ آبی سوالاتی را مطرح می کنند اما باید بگویم تهران  کماکان زرد تلقی می شود و نباید به گونه ای عمل کرد که مردم به سمت عادی نگاری بیماری کرونا حرکت کنند. قطعا تغییر وضعیت تهران باید توسط ستاد ملی کرونا اعلام شود و برای این موضوع باید تا آخر هفته جاری صبر کنید.

فاصله گذاری اجتماعی در تهران کاهشی شد

وی درباره رعایت فاصله گذاری اجتماعی در تهران نیز گفت: در حال حاضر رعایت فاصله گذاری اجتماعی در تهران به ۷۴ درصد رسیده و نسبت به هفته های گذشته رو به کاهش است.

به گفته زالی، کماکان حمل و نقل عمومی تهران به عنوان یک پاشنه آشیل محسوب می شود و  در این شرایط در هفته گذشته، شاهد افزایش تعداد مسافران در مترو به بیش از یک میلیون نفر بوده ایم.

وی تاکید کرد: در همه این موارد سرنخ های جدیدی در استان تهران از خیز جدیدی بیماری مشاهده می شود لذا باید نسبت به بحث عادی نگاری و خطر آن بسیار حساس باشیم و همچنین در هفته گذشته در کل کشور بیش از ۲۴ درصد رشد در ترددهای شهری داشتیم که بسیار نگران کننده است و از سوی دیگر باید نسبت به ویروس هایی که در مناطق مختلف اقلیمی کشور و با توجه به سطح ایمنی افراد در مناطق مختلف کشور امکان خیزهای مختلف را فراهم می کند بسیار حساس باشیم و با دقت عمل کنیم