کد خبر: ۳۲۴۸۳۰
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۹۸
مهمترین اخبار کرونایی روز؛

از واردات واکسن سوئدی تا هشدار درباره موج چهارم همه‌گیری

باز هم مسئولان بهداشتی هشدار داده‌اند ممکن است وارد موج جدید همه‌گیری کرونا شویم. افزایش ناگهانی آمار تلفات بیماری هم نشان‌دهنده جدی بودن این هشدارهاست.
امروز اعلام شد تهران با وجودی که زردرنگ است ولی از لحاظ کرونایی در آستانه بازگشت به رنگ نارنجی قرار دارد. این فحوای سخن زالی، فرمانده قرارگاه مقابله با کرونا در تهران بزرگ است. او می گوید تهران با وجودی که تعداد مراجعان سرپایی با تشخیص ابتدایی کرونا افزایش می یابد، به زودی از رنگ زرد تغییر خواهد کرد.

این سخنان از آن رو نگرانی ها را تشدید می کند که هنوز مقررات محدودیتهای کرونایی در تهران برقرار است و آنطور که محسنی بندپی استاندار پایتخت اعلام کرد خروج از تهران به سمت استانهایی که رنگ کرونایی قرمز و نارنجی ندارند، آزاد شده است. به عبارت واضحتر، احتمال زیادی وجود دارد که امواج سفرهای مردمی بار دیگر به شیوع این بیماری دامن بزند.

آنطور که دکتر لاری سخنگوی وزارت بهداشت گفته امروز آمار فوتی های کرونا در تهران هم تکانی خورده که نشان می دهد باید به شدت مراقب باشیم تا دوباره اسیر موج جدید کرونا نشویم، زیرا در شبانه روز گذشته، ۹۸ نفر از هموطنان جان خود را در اثر این بیماری از دست داده اند و بیش از ۶۳۰۰ نفر نیز با تشخیص قطعی کرونا وارد دوره قرنطینه خود شده اند.

بحثهای اصلی خبرهای کرونایی امروز درباره واکسن کرونا بود. در متن مهمترین خبری که در رسانه ها از قول مینو محرز منتشر شد مسئول ارزیابی واکسن کرونای ایرانی گفت: واکسن سوئدی وارداتی با تکنولوژی Recombinant ساخته شده و مورد تایید است که به زودی وارد خواهد شد.

وی با اعلام این خبر که واکسن مذکوراز کشور سوئد وارد می شود گفت: این واکسن مدرنا نیست و واکسن کوبایی هم نیست چون واکسن کوبایی هنوز فاز آخر خود را طی نکرده است. این واکسن از سوئد وارد می شود و مورد تایید ما است.

مسئول ارزیابی واکسن کرونای ایرانی درباره ساخت واکسن در داخل کشور خاطرنشان کرد: واکسنی که ۹ دی ماه اولین تست خود را انجام داد و مجوز کمیته اخلاق را دریافت کرد تحت نظر من و دو نفر از همکارانم است و در حال طی کردن فاز کارآزمایی بالینی است. هدف ما در کارآزمایی بالینی مرحله اول، بررسی عوارض است که داوطلبانی که تزریق بر روی آنها انجام شده خوشبختانه عوارض مشخصی نداشتند و نوبت دوم واکسن هم برای آنها تزریق شده است. 

محرز با اشاره به اینکه تا امروز ۳۰ نفر واکسن را دریافت کرده اند گفت: این واکسن به تدریج تزریق می شود و پس از تایید گروه نظارتی نفرات بعدی مورد تزریق واکسن آزمایشی قرار می گیرند. اگر مرحله اول موفقیت آمیز باشد مرحله دوم با ۳۰۰ داوطلب به کار خود ادامه خواهد داد.

وی با اعلام این خبر که امروز دوشنبه ۶ بهمن ماه تعداد بیشتری مورد تزریق قرار می گیرند گفت: افراد داوطلب پس از تزریق حدود ۳۰ دقیقه تحت نظر هستند و بعد به هتل هدایت می شوند با گذراندن دوره ای۶ یا ۷ روزه به منزل می روند که در آنجا هم تحت کنترل کامل قرار خواهند گرفت. اگر مشکلی برای این افراد پیش بیاید با تلفنی که تحت اختیارشان است با دکتر و پرستار تماس می گیرند که خوشبختانه تا به امروز مشکل حادی پیش نیامده است.

البته مینو محرز اعلام نکرد چقدر از این واکسن وارد می شود ولی آنطور که حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت مجلس اعلام کرده به زودی ۱۶ میلیون دوز واکسن وارداتی از طریق اتحادیه کوواکس به ایران وارد می شودو صرف واکسیناسیون گروه های دارای اولویت خواهد شد.

در این راستا جزییات بیشتر از قول دکتر مصطفی قانعی دبیر کمیته علمی ستاد مقابله با ویروس کرونا اعلام شده است. او گفت محموله واکسن اتحادیه کوواکس در راه ایران است و در هفته های آینده وارد خواهد شد. دکتر مصطفی قانعی روز دوشنبه اظهار داشت: تنها کشوری بودیم که اعلام کردیم همه سبد واکسن متعلق به این مجموعه را نمی خواهیم و انتخاب بسیار خوبی در این زمینه انجام گرفته است.

وی ادامه داد: در کمیته ملی واکسن کرونا تصمیم گرفته شد که از منابعی واکسن تهیه شود که فرمایش مقام معظم رهبری محقق شود و حدود سه هفته قبل از فرمایش ایشان، موضوع خرید واکسن کرونا از فایزر از دستور کار خارج شده بود و این موضوع اصلا مطرح نبود.

قانعی افزود: واکسن مورد نیاز کشور از منابع دیگری که تاکنون عوارض کمتری در مرحله سوم تست انسانی گزارش کرده اند و در عین حال از نظر اقتصادی مقرون به صرفه هستند، تهیه خواهد شد.

وی بر لزوم اولویت بندی تزریق واکسن های وارداتی تاکید کرد و گفت: این واکسن ها در مرحله اول در اختیار گروه های پرخطر از جمله کادر پزشکی و افراد مسن قرار خواهد گرفت.

در بحث اخبار علمی مربوط به کرونا هم امروز از قول نایب رئیس انجمنهای علمی روانشناسی کشور اعلام شد ستاد ملی مقابله با کرونا تنها در راستای مسایل بهداشتی و اقتصادی تصمیم می گیرد و تصمیماتی که این ستاد گرفته، تاکنون توجهی به ابعاد خانوادگی بحران کرونا ندارد و ستاد به مسایل مربوط به خانواده بی توجهی می کند.

محققان انگلیسی هم دریافته اند زدن واکسن کرونا دلیلی برای غیرقابل انتقال بودن این بیماری نیست و آنطور که ایندیپندنت نوشته حتی کسانی که واکسن زده اند هم ممکن است ناقل کرونا باشند.

کرونا امسال هم مانند پارسال روی رویدادهای هنری اثر گذاشته و امروز حریرچی قایم مقام وزارت بهداشت اعلام کرد به دلیل شیوع کرونا جشنواره های هنری از جمله جشنواره فیلم فجر مانند سال گذشته برگزار نمی شود.