کد خبر: ۳۲۴۸۳۴
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۶۱

اروپا درباره گوایدو تغییر موضع داد

ایسنا نوشت:اتحادیه اروپا دوشنبه ضمن تاکید بر تصمیم خود برای پایان به رسمیت شناختن خوآن گوآیدو به عنوان "رئیس جمهوری موقت" ونزوئلا اعلام کرد که او از این پس «طرف برتر گفت‌وگو» با اتحادیه خواهد بود.
به گزارش یورونیوز، در انتخابات پارلمانی دسامبر گذشته در ونزوئلا، خوآن گوآیدو جایگاه ریاست خود در پارلمان را از دست داد. در اوائل ماه ژانویه، اتحادیه اروپا اعلام کرده بود که با وجود عدم اطمینان به «سلامت انتخابات» دیگر نمی‌تواند همچنان مقام عالی خوآن گوآیدو را به صورت قانونی به رسمیت بشناسد.

۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای مشترک روز دوشنبه تاکید کردند که همچنان خوآن گوآیدو را به عنوان عضوی مهم از جنبش مخالفان و دموکراسی خواهان ونزوئلا به رسمیت می‌شناسند.

تصمیم اتحادیه اروپا در حالیست که هفته گذشته پارلمان اروپا با تصویب قطعنامه‌ای خواست تا همچنان اروپا، گوآیدو را به عنوان «رهبر ونزوئلا» به رسمیت بشناسد.

خوآن گوآیدو در پیامی به پارلمان اروپا با تاکید بر «تقلبی و جعلی» بودن نتیجه انتخابات پارلمانی ماه دسامبر از تصمیم نمایندگان پارلمان اروپا تشکر کرده بود.

به دنبال انتخاب مجدد و «بحث برانگیز» نیکولاس مادورو به مقام رئیس جمهوری در سال ۲۰۱۸، خوآن گوآیدو، رئیس وقت پارلمان ونزوئلا ادعا کرد که او رئیس جمهوری موقت ونزوئلاست. دولت‌های اروپایی و ایالات متحده آمریکا پس از آن رای گیری اعلام کردند که خوآن گوآیدو را به جای نیکولاس مادورو رئیس جمهوری ونزوئلا می‌دانند. ایالات متحده و بریتانیا از آن زمان تا امروز تنها خوآن گوآیدو را به عنوان رئیس جمهوری ونزوئلا برسمیت می‌شناسند.

جایگاه «رئیس جمهوری موقت» به گوآیدو در دو سال گذشته این فرصت را داد تا به منابع مالی مصادره شده دولت ونزوئلا از سوی کشورهای اروپایی و آمریکا دسترسی داشته باشد تا آن را برای جنبش مخالفان دولت ونزوئلا خرج کند.