کد خبر: ۳۲۴۹۵۵
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۹
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۷۹

ظریف: تا ۲۱ فوریه تحریم‌ها‎ لغو نشود، اجرای پروتکل الحاقی متوقف می‌شود

ظریف گفت: مجلس مصوبه‌ای را تأیید کرده که بر طبق آن موظف هستیم برخی اقدامات را انجام دهیم یکی غنی سازی ۲۰ درصد بود که شروع شده و دیگری پایان دادن به اجرای پروتکل الحاقی است که از ۲۱ تا ۲۳ فوریه باید عملیاتی شود و ما طبق قانون موظف هستیم این کار را انجام دهیم.
 محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در کنفرانس خبری مشترک با لاوروف وزیر خارجه روسیه در پاسخ به سؤالی درباره گام‌های کاهش تعهدات برجامی ایران و آغاز غنی سازی ۲۰ درصد بیان کرد: ایران عضو متعهد به مقررات بین‌المللی است و ما همواره تعهدات خودمان را اجرا کردیم. آمریکا از ابتدای برجام به این توافق به خوبی عمل نکرد حتی در دوران دولت اوباما و متاسفانه عملکرد ناقص آمریکا باعث شد کشور‌های اروپایی برجام را به درستی اجرا نکنند.

وی ادامه داد: بعد از دوره ترامپ رسما کارشکنی آمریکا برای اجرای برجام شروع شد و در می ۲۰۱۸ ترامپ از برجام خارج شد و به ایجاد مزاحمت برای همکاری‌های بین‌المللی ایران شروع کرد و حتی مجازات کسانی که با ایران همکاری می‌کردند و وفق قطعنامه ۲۲۳۱ باید با ما همکاری می‌کردند، آمریکا به عنوان عضو دائم شورای امنیت کشور‌هایی که قطعنامه شورای امنیت را رعایت می‌کردند مجازات می‌کرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: ما باز هم یک سال صبر کردیم و بعد از دو دوره پایان دادن به روند برجام در ماده ۳۶ برجام که از طریق مکانیسم حل و فصل اختلافات تلاش کردیم کشور‌های اروپایی را وادار کنیم به تعهداتشان عمل کنند، این اقدام صورت نگرفت و در نهایت در نوامبر ۲۰۱۹ به کشور‌های اروپایی و اعضای دیگر برجام یعنی روسیه و چین اعلام کردیم در صورتی که اقدام جدیدی صورت نگیرد ناگزیر خواهیم بود براساس ماده ۳۶ برجام تعهداتمان را کاهش دهیم و این اقدام را در پنج مرحله شروع کردیم و با متانت و صبر استراتژیک از می ۲۰۱۹ شروع به کاهش تعهدات کردیم، ولی علیرغم همه تلاش‌های ما و همه کمک‌هایی که روسیه و چین به عنوان اعضای باقیمانده در برجام در کمیسیون مشترک انجام دادند متاسفانه کشور‌های اروپایی نتوانستند به تعهداتشان عمل کنند.

وی گفت: این وضعیت ادامه داشت با تغییر دولت در آمریکا ما حرف‌هایی را شنیدیم، اما اقدامی را ندیدیم مجلس مصوبه‌ای را تأیید کرده که بر طبق آن موظف هستیم برخی اقدامات را انجام دهیم یکی غنی سازی ۲۰ درصد بود که شروع شده و دیگری پایان دادن به اجرای پروتکل الحاقی است که از ۲۱ تا ۲۳ فوریه باید عملیاتی شود و ما طبق قانون موظف هستیم این کار را انجام دهیم.

*اگر آمریکا به تحریم‌هایش و به مداخله در روابط اقتصادی ما با دنیا پایان دهد

ظریف یادآور شد:، ولی اگر تا آن زمان، اقدامات مناسب برای بازگرداندن روابط اقتصادی ما صورت گرفت، یعنی آمریکایی‌ها به تحریم‌هایشان پایان دهند و مداخله خود را در روابط اقتصادی ایران و دنیا پایان دهند و ما نتیجه آن را ببینیم، آن زمان است که ایران به کلیه تعهداتش برمی‌گردد. نه تنها مانع دسترسی بازرسان آژانس براساس پروتکل الحاقی نمی‌شود، بلکه سایر تعهداتش را که کاهش داده براساس همان قانونی که کاهش داده براساس آن به تعهد کامل برخواهد گشت و این را در بالاترین سطح اعلام کردیم و مقام رهبری اعلام کردند اگر آمریکا تحریم‌ها را به صورت موثر بردارد، ما هم تمام اقدامات خود را برمی‌گردانیم.

* گسترده‌تر کردن حوزه برجام خطر بسیار بزرگی است

وی در پاسخ به سؤالی بیان کرد: معتقدم خطر گسترده‌تر کردن حوزه برجام با توجه به مذاکرات برجام که من و آقای لاوروف در آن شخصا حضور داشتیم، بسیار خطر بزرگی است و نباید اجازه دهیم کشور‌ها اجرای تعهدات خودشان را در یک توافق مشخص به سایر موضوعات منوط کنند