کد خبر: ۳۲۵۰۷۹
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۱۱

جامعه روحانیت مبارز می‌تواند جای خالی بزرگان را برای وحدت پر کند/ اصولگرایان بی‌تدبیری می‌کنند

کوهکن نماینده سابق مجلس معتقد است جامعه روحانیت مبارز رسما موضع خود را برای وحدت در میان اصولگرایان اعلام کرده است و قرار است بر اساس خرد جمعی حرکت کنند.
در حالی به انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ نزدیک می‌شویم که همچنان از وحدت در میان جریان بزرگ اصولگرایی خبری نیست.  تا پیش از این بزرگان این جریان هم نتوانسته بودند وحدت را در میان این طیف بیاورند و احزاب اصولگرا هر یک برای خود ساز جداگانه‌ای می‌زند و تا این لحظه نام افراد متعددی به صورت غیررسمی برای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ مطرح شده است، از سعید محمد  و قالیباف تا ضرغامی و رئیسی و احمدی‌نژاد. از آن سو، اما اصلاح طلبان کمافی سابق در تلاشند تا بتوانند بالاخره چند گزینه را معرفی کنند که بتواند جامع الشرایط باشد و نه تنها بتواند از سد شورای نگهبان عبور کند، بلکه بتواند ناامیدی مردم را به امید تبدیل کند. حالا باید دید در مدت زمان باقی مانده سمت و سوی این دو جریان سیاسی کشور به چه سمتی می‌رود.


جریان‌های سیاسی با برنامه وارد انتخابات شوند

محسن کوهکن نماینده سابق مجلس  با اشاره به شرایط موجود پیش از برگزاری انتخابات ۱۴۰۰ گفت: لازم است بعد از گذشت ۴۰ سال از انقلاب، درباره نوع نگاه و حتی ورود رسانه‌ای به موضوع انتخابات تجدیدنظر داشته باشیم. همه مباحث درباره ریاست جمهوری به این شکل است که همگی سریعا به سراغ مصداق‌ها می‌روند. حتی در فرهنگ عمومی مردم هم اینگونه جا افتاده و کسی سوال نمی‌کند به نظر شما فردی که می‌خواهد با توجه به شرایط اقتصادی، فرهنگی، بین‌الملل و منطقه‌ای رئیس‌جمهور شود باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد و اولویت‌های برنامه او در این خصوص چیست؟ البته بخشی از این موضوع هم می‌تواند یک ترفند سیاسی باشد که مثلا ۶ نفر را برای انتخابات مطرح کنند و اگر فردا حتی ۴ نفر از آن‌ها رد شدند، رایشان را به سمت دونفر باقی مانده بیاورند. فکر می‌کنم اصحاب رسانه در این مدت باقی مانده روی این موضوع تمرکز کنند که مطالبه‌گری برنامه کاندیدا‌ها و جریان‌ها یک خواسته عمومی برای مردم شود.

وی ادامه داد: در یک صورت این موضوع امکان پذیر است که در این دوره جریان‌ها با برنامه وارد انتخابات شوند، این موضوع نیازمند این است که مردم نسبت به برنامه نامزدها مطالبه‌گر باشند.

شرایط به نفع اصلاح‌طلبان است

این فعال سیاسی با اشاره به اینکه در وضعیت فعلی شرایط به نفع اصلاح طلبان است که تعداد گزینه‌هایشان کم است، تصریح کرد: از آن سمت اصولگرایان بی تدبیری می‌کنند و با تکثر گزینه وارد انتخابات می‌شوند. به نظر می‌رسد وقتی مرجعی برای وحدت و جلوگیری از تکثر وجود ندارد، جریان‌ها می‌توانند بر مبنای برنامه‌هایی که دارند وارد انتخابات شوند.

وی ادامه داد: جامعه روحانیت مبارز از ابتدای سال جدید برای انتخابات ۱۴۰۰ با رویکرد جدیدی ورود پیدا کرده که این رویکرد اگر با دقت عمل شود، می‌تواند به راحتی جای خالی بزرگان و شخصیت‌های کاریزمایی که برای حل و فصل مسائل ورود پیدا می‌کردند را هم پر کنند. آن‌ها رسما اعلام کردند در جلساتی که داشتند افراد را صدا کردند و تصمیم گرفتند به ماحصل و نتیجه خرد جمعی عمل کنند. طبیعتا این برنامه می‌تواند کامل و جامع باشد و اگر افراد با صداقت حضور داشته باشند، طبیعی است که از این روش و منش تبعیت کنند. امیدواریم در مرحله عمل هم به خوبی پیش بروند تا نتیجه مثبتی که می‌خواهند را هم بگیرند.

کوهکن با بیان اینکه سخنان اخیر صدیقی در خصوص آیت‌الله مصباح نمی‌تواند به بدنه اصولگرایی در انتخابات آسیب بزند، یادآور شد: این مسائل هیچ ارتباطی به انتخابات ندارد و اصلا هم نباید این مسائل را ورود دهیم. البته بی‌اطلاع نیستم افرادی که در برخی از جلسات مسئولین می‌نشینند و برای پر کردن خلاء عدم مقبولیت، براساس سیاست ستون به ستون از برخی از کسانی که در فضای مجازی و ... مطرح هستند می‌خواهند این مطالب را بلد کنند، افرادی مانند صدیقی و پناهی. خودشان هم می‌دانند که شرایط به گونه‌ای است که مردم آن‌ها را مسئول برخی از نابسامانی‌ها می‌دانند. از همین رو مطرح کردن برخی از این سخنان در همین راستا است.

قالیباف گوشه چشمی به انتخابات دارد

کوهکن با تاکید بر اینکه نمی‌خواهم به مصادیق انتخاباتی ورود کنم، یادآور شد: افرادی مانند قالیباف و ... گوشه چشمی به پاستور دارند و تقریبا بسیاری از افراد چشمی به کرسی ریاست جمهوری دارند.ولی موافق ورود به انتخابات با مطرح کردن مصادیق به این صورت نیستم.

وی ادامه داد: اجماع باید در این دوحالت باشد؛ یا باید در هر جریانی یک شخصیت کاریزماتیکی باشد که بتواند رای مردم را با خود همراه کنند، یا اینکه فعالیت حزبی داشته باشند و حزب قدرتمندی هم باشند و براساس تصمیمات حزبی بتوانند به نتیجه مطلوب برسند.