کد خبر: ۳۲۸۴۴۰
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۴
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۷۷

«ایدا»، نخستین ربات هنرمند جهان

ایرنا نوشت: اولین ربات هنرمند جهان، «ایدا»، نخستین نمایشگاه هنری خود را در موزه طراحی لندن برگزار می‌کند.
اواسط قرن گذشته این خوشبینی و امید وجود داشت که در قرن بیست‌ویکم ماشین‌های پرنده در آسمان پرواز خواهند کرد، تسمه نقاله‌هایی ابداع خواهند شد که هر کس را مستقیم به سر میز کارش می‌رسانند و انجام تمام کارهای خدماتی به ربات ها محول می‌شود و در نتیجه انسان‌ها می‌توانند خود را در تفریح و سرگرمی‌های خلاقانه غرق کنند. اما این تصویر از آینده هیچگاه محقق نشد و حالا حتی قوه خلاقیت که زمانی تنها مختص انسانها بود نیز در معرض تهدید قرار دارد.

 ایدا اولین ربات انسان‌نمای هنرمند و مبتنی بر هوش مصنوعی جهان که در سال ۲۰۱۹ متولد شد، ماه مه امسال (اردیبهشت- خرداد ۱۴۰۰) اولین نمایشگاه هنری خود را در موزه طراحی لندن برگزار می‌کند. این نمایشگاه شامل خودنگاره‌هایی خواهد بود که ایدا خلق کرده یا دقیق‌تر بگوییم برای خلقشان برنامه‌ریزی شده است.

این ربات هنرمند نام خود را از ایدا لاولیس (Ada Lovelace) ریاضیدان و نویسنده قرن نوزدهمی می‌گیرد و به گفته سازندگانش می‌تواند با در دست داشتن یک مداد به کمک چشم دوربینی خود چهره افراد را نقاشی کند.

ایدا چگونه خودنگاره می‌کشد؟

این ربات برای سلفی گرفتن در آینه‌ای که در چشم دوربینیش تعبیه شده «نگاه» کرده و به کمک الگوریتم‌هایی که برایش تعریف شده این تصویر را به مختصات تبدیل می‌کند. در مرحله بعد دست رباتیک این ربات انسان‌نما پس از محاسبه یک مسیر مجازی، مختصات به دست آمده را تفسیر کرده و دست به قلم می‌شود.  

لوسی سیل (Lucy Seal) ﻣﺤﻘﻖ و مربی پروژه ساخت ایدا می‌گوید هدف از کشیدن و نمایش این خودنگاره‌ها نقد اتکای بیش از اندازه بشر به فناوری‌های مبتنی بر داده است.