کد خبر: ۳۲۸۵۸۹
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۰۲

چین دست دوستی به آمریکا دراز کرد

ایرنا نوشت: وزیر امور خارجه چین با توصیف روابط بین دو اقتصاد بزرگ جهان به عنوان «در یک چهار راه»، خواستار رابطه «بدون درگیری و تقابل» بین چین و ایالات متحده شد.
"سی جی تی ان" تلویزیون بین المللی چین، «وانگ یی» روز دوشنبه در مراسم افتتاحیه یک گردهمایی در پکن که موضوع آن روابط چین و آمریکا بود گفت: دو کشور نخست باید کسب و کار خود را به خوبی مدیریت کنند  تا  روابط چین و ایالات متحده به مسیر درست بازگردد.

وی با انتقاد از دولت ترامپ که تنها به دنبال «برآوردن نیازهای خود» بود گفت: این رویکرد روابط دو کشور را «از مسیر طبیعی»  دور کرده است.

اوایل ماه جاری میلادی و در آستانه سال نو چینی، بزرگترین تعطیلات کشور، رئیس جمهوری چین «شی جین پینگ» با «جو بایدن» رئیس جمهوری جدید ایالات متحده تلفنی گفت وگو کرد . در این تماس، رهبران موافقت کردند در مورد موضوعات اصلی با هم کار کنند.

وانگ با بیان اینکه برای کاهش تنش و احیای دوستی گذشته درک متقابل اهمیت دارد و از  آمریکا خواست دست از مداخله در امور داخلی پکن بردارد.

مساله تایوان همچنان یکی از بزرگترین موضوعات در روابط چین و ایالات متحده است که وانگ یی موضع چین را در این مورد کاملاً شفاف اعلام کرد.

او گفت: ما از آمریکا می خواهیم از انتقاد از حزب کمونیست و سیستم سیاسی چین دست بردارد. همچنین از این کشور می خواهیم از ادامه صحبت و یا حتی حمایت از سخنان و اقدامات اشتباه نیروهای تجزیه طلب برای" استقلال تایوان" دست بردارد.

وانگ ابراز امیدواری کرد که واشنگتن به تصمیمات پکن در مورد مناطق تحت حاکمیت خود احترام بگذارد و افزود: ما قصد به چالش کشیدن یا جایگزینی ایالات متحده را نداریم.

وزیر خارجه چین تصریح کرد: با توجه به تفاوت های بین دو کشور، طبیعی است که با آمریکا در سیستم اجتماعی، توسعه، تاریخ و فرهنگ اختلاف نظر داشته باشیم ،آنچه مهم است،تقویت درک متقابل از طریق گفت وگو است و اجازه ندهیم روابط ما با اختلاف نظر تعریف شود.

وانگ خواستار از سرگیری مبادلات دوجانبه در همه زمینه ها شد و افزود: طی ۴۰ سال گذشته روابط دیپلماتیک، بخش های مختلف دو کشور پیوندهای عمیق ایجاد کرده است. مردم چین و آمریکا از دوستی دیرینه برخوردار هستند که باید در برابر فراز و نشیب های بعدی سیاسی روابط مصون بمانند.