کد خبر: ۳۲۸۶۸۱
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۹۳

حمایت از توافق مشترک ایران و آژانس درباره پروتکل الحاقی و برجام

ایسنا نوشت:یک فعال سیاسی گفت:بیانیه مشترک ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی موید آن است که هم مصوبه مجلس توسط دولت اجرا شد و هم برای دیپلمات ها فرصت مذاکره برای اجرایی شدن منویات رهبری در حوزه هسته ای را فراهم کرد.
محمدرضا تابش  در ارتباط با بیانیه مشترک روز گذشته ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی اظهار کرد: آقای دکتر صالحی شخصیتی مقبول و مورد اعتماد نظام و مقام معظم رهبری هستند که در دولت های مختلف ایفای مسئولیت کرده اند و به لحاظ حرفه ای نیز در زمره یکی از متخصصین صنعت هسته ای و دیپلماسی هستند. بیانیه مشترک با سازمان انرژی هسته ای نمی تواند بدون هماهنگی با مراجع بالاتر باشد. 

وی در ارتباط با اثرات این بیانیه بر سیاست داخلی و خارجی کشور گفت: با این بیانیه هم مصوبه مجلس شورای اسلامی اجرا خواهدشد و لحاظ قانونی دولت آن را انجام می دهد و هم تدبیری بود از طرف جمهوری اسلامی صورت گرفت که ما به 1+5 فرصت بدهیم بتوانند مقدمات امر را برای اجرای منویات رهبری و نظام ومصالح جمهوری اسلامی فراهم کنند.

این نماینده سابق مجلس شورای اسلامی افزود: در هر صورت گرچه آمریکایی ها تا بازگشت  به ایفای تعهدات و رفع کامل تحریم ها، فاصله دارند، اما  پالس های مثبتی داده اند ‌که نشانه تغییر سیاستهای آنان است. مثلا در قضیه نفروختن سلاح به عربستان و امارات، اعلام عدم پیگیری سیاست ترامپ در موضوع تحریم ها علیه ایران و رفع محدودیت تردد دیپلمات های ایرانی در سازمان ملل، خروج انصارالله از لیست سازمانهای تروریستی و تغییر سیاستهایشان در یمن، می توان گفت آمریکا از مواضع قبلی خودش درقبال ایران عقب نشسته است و این نتیجه مقاومت تحسین برانگیز مردم است. اما ما باید از فرصت های فراهم شده درجهت تقویت اقتصاد کشور و بهبود وضعیت شکننده معیشتی مردم، خصوصا طبقات ضعیف بهره گیریم. 

تابش تصریح کرد: این پالس های مثبت در پی مواضع مقام معظم رهبری، مصوبه مجلس و عملکرد دولت جمهوری اسلامی نشان داد تدبیرهای خوبی صورت گرفته است. 

وی یادآور شد :اقتصاد ما شدیدا تحت تاثیر مواضع سیاسی حاد، دچار نوسان می شود و قیمت دلار را بالا و پایین می برد و مردم و فعالان اقتصادی دچار مشکل می شوند.امیدواریم با مجموعه تدابیر، اقتصاد کشور از این وضعیت نجات پیدا ‌کند و وضعیت معیشت مردم بهبود یابد.

این فعال سیاسی در پایانتاکید کرد: این اتفاق فرصتی است به آمریکایی ها و اروپایی ها تا در تعامل با ایران به تهداتشان عمل کنند. هم مصوبه مجلس اجرا می شود و هم این اسناد دست خودمان می ماند و اگر به تعهدات عمل نشد، امحایش می کنیم. در هرصورت با این اقدام خردمندانه  هم این طرف تضمین دادند که در چارچوب قوانین آژانس پیش می رویم و هم در عین حال مصوبه مجلس اجرا شد. از طرف دیگر به دیپلمات ها فرصت مذاکره داده شد و هم اقتصاد کشور را از تکانه های شدید و اتفاقات مخرب نجات داد. بیانیه مشترک ایران و آژانس فرصتی چند جانبه بود که باید طرفین از آن بهره گیرند.