کد خبر: ۳۲۸۶۹۶
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۸۵
کرونا در روزی که گذشت

کرونای انگلیسی موزیانه در حال گسترش؛ بیشتر از قبل مراقب باشید!

امروز از مناطق مختلف کشور خبرهای فراوانی درباره شیوع ویروس کرونای انگلیسی منتشر شد. ویروسی که گفته می شود تا ۳۵ درصد مرگبارتر از نسخه کلاسیک کرونا یعنی ویروس ووهان چینی است.
مهمترین اخبار کشور در حوزه کرونا مربوط به شیوع ویروس جهش یافته انگلیسی در مناطق مختلف است. واقعیت این است که گونه انگلیسی کرونا موسوم به ب. ۱.۱.۷ پائیز گذشته شناسایی و به سرعت شیوع پیدا کرد. این ویروس به گفته مرکز آمریکایی کنترل و جلوگیری از بیماری‌ها نسبت به سایر گونه‌ها قدرت آلوده کنندگی بسیار بالایی دارد. ماه پیش دانشمندان در انگلیس گزارش دادند که این گونه در قیاس با سایر گونه‌های ویروس کرونا، با خطر مرگ هم ارتباط بیشتری دارد. گونه انگلیسی کرونا تا کنون در بسیاری از کشورهای جهان شناسایی شده است.

حالا از اقصی نقاط ایران از جمله سبزوار خبر می رسد که کرونای انگلیسی برخی از هموطنان را اسیر کرده است. خبرهای فراوانی از ابتلای برخی شهروندان چهارگوشه ایران از جمله آلودگی برخی شهروندان قشم به ویروس کرونای انگلیسی منتشر می شود. برخی از این اخبار مانند فیلم های آخرالزمانی است که در آن همه جا قرنطینه شده است. از جمله یک روستا در آبیک قزوین پس از مرگ یک شهروند در اثر کرونای انگلیسی به طور کامل قرنطینه شده است و کسی حق ورود و خروج از آن را ندارد. از دزفول وسایر شهرهای خوزستان هم خبر می رسد که کرونای انگلیسی در حال شیوع بین مردم است. ماجرا به حدی جدی است که استاندار تهران از آمادگی پایتخت برای قرنطینه کامل خبر داده است.

متاسفانه باید گفت خطر شیوع بیشتر ویروس کرونای جهش یافته انگلیسی در بین کودکان و نوجوانان سنین ۵ تا ۱۷ سال بسیار جدی است.

امروز علی خاکشور رئیس بخش کودکان بیمارستان فوق تخصصی اکبر مشهد اظهار کرد: تفاوت‌های عمده ویروس کرونای انگلیسی با انواع قبلی ویروس کرونا، سرایت‌پذیری خیلی بالاتر، افزایش ابتلا در افراد زیر ۲۰ سال و مرگ‌ومیر بالاتر است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: بر اساس اعلام وزارت بهداشت سرعت انتقال ویروس جهش یافته انگلیسی ۷۰ درصد و مرگ ومیر آن هم ۳۵ درصد بیشتر از ویروس کرونا است. خطر شیوع ویروس کرونای جهش یافته انگلیسی در بین کودکان و نوجوانان سنین ۵ تا ۱۷ سال بسیار جدی است.

ولی با این حال روشهای مراقبت از کرونای انگلیسی تفاوت چندانی با کرونای چینی ندارد. از جمله این که روش استفاده از دوماسک می تواند در مقابل شیوع کرونای انگلیسی بسیار موثر باشد.

متاسفانه اخبار مرگ و میرکرونا طی شبانه روز گذشته هم نشان می دهد میزان شیوع این بیماری در بین شهروندان بسیار زیاد شده است به صورتی که در شبانه روز گذشته با تشخیص قطعی بیش از ۸ هزار و ۲۰۰ نفر از هموطنان مواجه شدیم و همچنین طی مدت یادشده ۸۹ بیمار از دنیا رفتند.

دکتر سیماسادات لاری گفت: از دیروز تا امروز ۴ اسفند ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۸ هزار و ۲۶۳ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۷۴۱ نفر از آنها بستری شدند. وی افزود: مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۵۸۲ هزار و ۲۷۵ نفر رسید.

لاری ادامه داد: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۸۹ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۵۹ هزار و ۵۷۲ نفر رسید.

وی گفت: خوشبختانه تا کنون یک میلیون و ۳۵۱ هزار و ۳۹۰ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: سه هزار و ۶۸۵ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند.

وی ادامه داد: تا کنون ۱۰ میلیون و ۵۰۱ هزار و ۴۱۵ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

لاری گفت: در حال حاضر ۱۱ شهرستان قرمز، ۵۲ شهرستان نارنجی، ۲۱۷ شهرستان زرد و ۱۶۸ شهرستان آبی هستند.

وی افزود: شهرهای آبادان، اهواز، بندر ماهشهر، خرمشهر، دزفول، دشت آزادگان، رامهرمز، شادگان، شوشتر، کارون و هویزه در وضعیت قرمز قرار دارند.

امروز از بانک مرکزی خبر رسید که آزادسازی منابع ارزی کشور در کره جنوبی برای خرید واکسن کرونا انجام شده است. عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی، در یادداشتی در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: امروز ۴ اسفند ماه ۹۹ به درخواست سفارت خانه‌های کره جنوبی و ژاپن در تهران، ملاقات‌های جداگانه‌ای با سفرای دو کشور یاد شده داشتم. در دیدار با سفیر کره در خصوص نحوه جابجایی و مصرف بخشی از منابع ارزی بانک مرکزی در کره جنوبی، به مقاصد مورد نظر، توافق شد و تصمیمات بانک مرکزی در خصوص میزان منابع مورد انتقال و بانک‌های مقصد به طرف کره‌ای اعلام شد.

همچنین همتی به سفیر ژاپن پیشنهاد داد ایران برای خرید واکسن از اتحادیه کوواکس از وجوهات مربوط به منابع ایران در ژاپن استفاده کند. سفیر ژاپن در ایران هم گفت: پیشنهاد استفاده از منابع موجود برای خرید واکسن کرونا را با دولت متبوع خود مطرح خواهد کرد.