کد خبر: ۳۲۸۷۱۲
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۷:۵۷
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۶۳

صف طولانی اصلاح‌طلبان برای «پاستور»؛ از خرازی و کواکبیان تا سیدحسن خمینی وعارف

بسیاری از احزاب اصلاح‌طلب می‌گویند برای انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 منتظر تصمیم نهایی این نهاد بالادستی و اجماع‌ساز جریان اصلاحات می‌مانند ولی در عین حال تحرکات و فعالیت‌های انتخاباتی خود را نیز متوقف نکرده‌اند.
اعتماد : تاکنون مشخص شده که طیف وسیعی از نیروهای اصلاح‌طلب معتقدند باید با تمام توان در انتخابات حضور پیدا کنند و به همین خاطر، گروه‌ها و چهره‌های مختلفی از این جریان از حالا شروع به‌کار کرده و وارد عرصه شده‌اند.

هر چند هنوز بسیاری می‌گویند شرایط اصلاح‌طلبان برای حضور در انتخابات 1400 با اصولگرایان متفاوت است و هرقدر هم که کاندیدا وارد میدان شود، باز هم تا زمانی که تصمیم نهایی شورای نگهبان درمورد تایید صلاحیت کاندیداها رسما اعلام نشود، نمی‌توان راهبردی دقیق برای انتخابات درنظر گرفت؛ چراکه به هر حال به هیچ عنوان معلوم نیست کدام یک از کاندیداهای اصلاح‌طلب از سد نظارت استصوابی شورای نگهبان به سلامت می‌گذرند.

با این حال احزاب و برخی چهره‌های اصلاح‌طلب به ‌طور مستقل در حال تدارک انتخابات هستند. ازجمله آنان محمدرضا عارف است که اگرچه مدتی است به‌ نسبت از حرکت‌های جریانی اصلاح‌طلبان دور افتاده ولی این روزها فعالیت‌های خود را دوچندان کرده و می‌گوید در حال بررسی شرایط برای حضور در انتخابات است.

او همین دیروز بار دیگر درمورد کاندیداتوری‌اش در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ اظهارنظر کرده و به خبرگزاری مهر گفته است: «در حال بررسی هستیم و در کمیته راهبردی کار می‌کنیم. من هیچ‌وقت شانه از زیر مسوولیت خالی نکرده‌ام، هیچ‌وقت هم برای پذیرش مسوولیت پیشقدم نشده‌ام.روند پیش رو شرایط حضور من در در انتخابات را مشخص خواهد شد.»

  نام عارف البته به عنوان گزینه‌ جدی اصلاح‌طلبان برای کاندیداتوری انتخابات 1400 مطرح است اما برخی اصلاح‌طلبان نیز انتقادهایی را به عملکرد او مطرح می‌کنند. به‌ویژه در بزنگاه‌های حساسی که او ریاست فراکسیون امید مجلس دهم را برعهده داشت.

اینکه تا چه میزان با همراهی نهاد بالادستی جریان اصلاحات قدم در مسیر کاندیداتوری می‌گذارد، همچنان محل تامل است و باید بیش از این منتظر ماند.

جدای عارف، افراد دیگری هم تا به حال تلویحا و غیرعلنی برای کاندیداتوری خیز برداشته یا رسما اعلام کرده‌اند که در انتخابات 1400 نام‌نویسی می‌کنند. ازجمله آنان محسن رهامی، عضو ارشد تشکلی سیاسی-دانشگاهی موسوم به انجمن جامعه اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها است که هفته پیش -البته برای چندمین نوبت و به‌صراحتی بیش از گذشته- اعلام کرد کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری می‌شود. رهامی نگفته که ازسوی حزب متبوعش کاندیدا شده یا عزم ورود به انتخابات را به‌ طور مستقل از انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها دارد. 

به غیر رهامی اما زمزمه‌هایی از کاندیداتوری صادق خرازی، دبیرکل حزب ندای ایرانیان و به‌ نمایندگی از این تشکل سیاسی به گوش می‌رسد. ندا چندین‌بار اعلام کرده که قصد دارد از خرازی حمایت کند.

همزمان مصطفی کواکبیان، دبیرکل حزب مردم‌سالاری نیز به تازگی بنا به تصمیم حزب متبوع خود، از نام‌نویسی در انتخابات 1400 خبر داده و البته گفته که در چارچوب جبهه اصلاح‌طلبان ایران فعالیت خواهد کرد.

اعلام کاندیداتوری این اشخاص تا به حال با فعالیت خاصی همراه نبوده و احزاب متبوع‌شان نیز به آنان تنها از برنامه‌ریزی‌ها برای آینده خبر داده‌اند. با این همه اصلاح‌طلبانی که تا به حال پیشگام شده‌اند، کم نیستند.

مرعشی در گفت‌وگو با خبرآنلاین گفته است: «چیزی که در حال حاضر فراوان است، الحمدلله کاندیدا است؛ بنابراین کاندیدا کم نداریم، بلکه نفر زیاد است.» ازجمله این افراد ازقضا محسن هاشمی، رییس شورای مرکزی و کمیته انتخابات حزب کارگزاران سازندگی است که مرعشی در قامت سخنگوی آن فعالیت می‌کند. حزبی که ماه‌هاست فعالیت‌های خود را تشدید کرده و خود را برای ورود به انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده آماده می‌کند.

  از دیگرسو عباس آخوندی هم مدت‌هاست که تلاش‌های خود را برای حضور در انتخابات سال آینده علنی کرده و با اینکه رسما عضو هیچ حزب و دسته‌ای نیست و ظاهرا به‌ طور مستقل فعالیت می‌کند تا جایگاهی برای خود میان افکار عمومی دست و پا کند اما پیگیری‌های «اعتماد» از این حاکی است که میان آخوندی و برخی احزاب اصلاح‌طلب صحبت‌هایی درگرفته تا احیانا از او به عنوان گزینه حزبی جهت معرفی به نهاد اجماع‌ساز حمایت کنند.

به جز این چهره‌هایی که به ‌طور مستقل اعلام کاندیداتوری کرده‌اند، فهرستی از شخصیت‌های تاثیرگذار جریان اصلاحات نیز روی میز ناظران قرار گرفته که هر چند خودشان اعلام کرده‌اند تمایلی برای کاندیداتوری ندارند اما محل توجه احزاب مختلف هستند و درخواست‌هایی برای حضورشان مطرح شده است. فهرستی بلندبالا که صدرش نام محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه دیده می‌شود.

ظریف البته طی ماه‌های گذشته بارها اعلام کرده که قصدی برای کاندیداتوری ندارد اما همچنان احزاب مختلف می‌گویند او یکی از گزینه‌های جدی است و احتمالا تلاش می‌کنند که او را برای نام‌نویسی در انتخابات راضی کنند.

از دیگر سو سیدحسن خمینی نیز چند وقتی هست که ازسوی برخی چهره‌ها و احزاب اصلاح‌طلب مورد توجه قرار گرفته و دعوت شده تا در انتخابات 1400 وارد گود شود.

اسحاق جهانگیری نیز هنوز در یاد و خاطر اصلاح‌طلبان هست و برخی تاکید دارند که او می‌تواند گزینه‌ای مطلوب برای کاندیداتوری انتخابات 1400 باشد. با این حال به نظر می‌رسد که این فهرست هنوز ادامه دارد و با نزدیک‌تر شدن به روز سرنوشت و موعد برگزاری انتخابات و فشرده‌تر شدن رایزنی‌ها احتمالا افراد جدیدی نیز وارد میدان رقابت سیاسی شوند.