کد خبر: ۳۲۸۷۷۴
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۸۸

برخی افراد بیکار به خاطر گرانی گوشت، شکارچی شده‌اند

مدیرکل محیط‌زیست استان کرمان گفت: شکارچیان فقط به‌دنبال تفریح نیستند و افزایش شکار به دنبال گران شدن گوشت را داریم و این شکار به عنوان ارتزاق هم موثر بود.
فارس : مرجان شاکری صبح امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: امسال کار زیربنایی در محیط زیست انجام دادیم و خودروهایی را برای یگان محیط‌زیست اضافه کردیم و وضعیت یگان را تحول دادیم و جوان‌گرایی کردیم و فرماندهان یگان را جوان‌تر انتخاب کردیم.

وی بیان داشت: در سال ۹۸ تعداد متخلفان دستگیر شده توسط محیط‌زیست ۲۹۱ مورد بود که در سال جاری به ۴۴۱ مورد رسید و سلاح های مجاز توقیف‌شده در سال ۹۸ برابر با ۱۸۵ مورد و در سال جاری ۲۶۷ مورد بوده است.

مدیرکل محیط‌زیست استان کرمان ابراز داشت: ۳۹ مورد سلاح غیرمجاز در سال گذشته و ۶۱ مورد هم در سال جاری توقیف شده است که نشان می‌دهد محیط‌بانان در حفظ امنیت منطقه هم نقش دارند.

شاکری اضافه کرد: کرونا موجب شد یکسری متخلفان بیکار بودند زیرا شکارچیان از هر طیفی هستند و این بیکاری موجب می‌شد آنها برای شکار ترغیب شوند و از یک طرف گرانی گوشت هم به تمایل برای شکار دامن زد و شکارچیان فقط به‌دنبال تفریح نیستند و افزایش شکار به دنبال گران شدن گوشت را داریم و این شکار به عنوان ارتزاق هم موثر بود.

مشاهده ردپای یوزپلنگ در کرمان

وی درباره وضعیت گونه‌های شاخص استان کرمان تصریح کرد: ردپای یوزپلنگ را در استان کرمان می‌بینیم و دوربین‌های خوبی هم گذاشته‌ایم، اما هنوز موفق به عکس‌برداری از یوز نشده‌ایم و ما اقداماتی انجام داده‌ایم که نشان می‌دهد، طعمه‌های یوز را حفظ کرده‌ایم و جمعیت آنها را بالا برده‌ایم.

مدیرکل محیط‌زیست استان کرمان تصریح کرد: طی سال‌های گذشته تلفات یوزپلنگ در جاده کرمان مشهد داشتیم و در بررسی‌ها به این نتیجه رسیده‌ایم که بیشترین تنوع ژنتیکی را یوزهای کرمان داشتند که نشان دهنده جمعیت خوب آنهاست.

حال خرس‌های یقه سفید کرمان خوب است

شاکری خاطرنشان کرد: خرس یقه سفید در استان کرمان جمعیت خوبی دارد زیرا شکایت‌های زیادی از تعارض خرس‌ها به ما می‌رسد و حتی در یک مورد خودم سر صحنه رفتم و به علت اینکه معادن در حال فعالیت هستند و وسعت بعضی روستاها افزایش یافته است، بنابراین منابع غذایی کم شده و این خرس‌ها مجبورند به‌سمت روستاها بیایند و تعارض بین حیوان و انسان صورت می‌گیرد و خرس هم وقتی برای خوردن میوه‌های درختی می‌آید یا فرار می‌کند یا عکس‌العملی مانند حمله نشان می‌دهد.

وی متذکر شد: سازمان محیط‌زیست در سال جاری مجوز شکار صادر نکرده است و فقط در مورد قرق‌ها که خودگردان هستند یک استثنایی وجود دارد و مجوز صادر می‌شود وما در استان کرمان یک قرق در منصورآباد رفسنجان داریم و تعداد ۱۲ پرونده شکار صادر شد و خارجی‌ها به علت کرونا نتوانستند برای شکار بیایند.