کد خبر: ۳۲۹۲۸۹
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۶
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۸۹
ایران به طور جدی خواستار لغو تحریم‌های امریکاست

سه ماه سرنوشت‌ساز برای حفظ برجام؛ مذاکره و توافق یا ادامه تحریم و تنش؟

این موضوع محتمل است که در هفته‌های آینده مقام‌های ایرانی و امریکایی در جریان برگزاری جلسات گفت‌و‌گوی غیر رسمی به میزبانی اتحادیه اروپا شرکت کنند. در صورتی که امضاکنندگان توافق هسته‌ای موفق به توافق با یکدیگر در سه ماه آینده نشوند پایان دنیا رخ نخواهد داد، اما خبر خوبی نیز نخواهد بود.
شبکه خبری "الجزیره" با اشاره به مهم بودن ماه‌های پیش رو برای زنده ماندن برجام با اشاره به این موضوع که هیچ یک از طرفین ایران و آمریکا حاضر نشده‌اند نخستین گام رو به جلو برای باز شدن باب گفتگو و توافق را بردارند، می‌نویسد: در هفته جاری ابران پیشنهاد مطرح شده از سوی "جوزف بورل" رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای برگزاری جلسات گفتگوی غیررسمی با حضور چین روسیه، بریتانیا، فرانسه و آلمان، منهای امریکا را بررسی خواهد کرد.

طبق این پیشنهاد نماینده امریکا به عنوان مهمان در نشست حاضر خواهد شد. "علی واعظ" رئیس پروژه ایران در گروه بین المللی بحران می‌گوید این موضوع محتمل است که در هفته‌های آینده مقام‌های ایرانی و امریکایی در جریان برگزاری جلسات گفت‌و‌گوی غیر رسمی به میزبانی اتحادیه اروپا شرکت کنند. آنان احتمالا با تعیین ضوابط و تنظیمات موقت موافقت خواهند کرد تا زمان بیشتری برای مذاکره در چارچوب زمانی معین برای بازگشت متقابل به تعهدات برجامی خریداری کنند".

"الجزیره" در ادامه اشاره می‌کند که به نظر می‌رسد موافقت ایران برای نظارت آژانس بر تاسیسات هسته‌ای آن کشور پس از دیدار اخیر مقام‌های ایرانی با "رافائل گروسی" دبیرکل آژانس موقت و برای خرید زمان به منظور پیشبرد دیپلماسی با آن کشور باشد.

در این میان، ایران به طور جدی خواستار لغو تحریم‌های امریکاست و تضمینی وجود ندارد که در سه ماه آینده در صورت عدم لغو تحریم‌ها ایران اجازه رصد فعالیت‌های هسته‌اش توسط آژانس را تمدید کند. "واعظ" معتقد است که توافق اخیر ایران با آژانس گامی مثبت است و باعث دور شدن از مسیر ایجاد یک بحران شده که می‌توانست به ضرر دیپلماسی باشد".

این شبکه خبری در ادامه می‌افزاید: "باربارا اسلاوین" رئیس بخش ایران در شورای آتلانتیک معتقد است که خرید زمان برای حصول توافق می‌تواند راه را برای تمامی طرفین به منظور ایجاد نقشه راهی برای پایبندی همه‌جانبه به برجام هموار سازد.

"اسلاوین" به "الجزیره" می‌گوید: "در صورتی که امضاکنندگان توافق هسته‌ای موفق به توافق با یکدیگر در سه ماه آینده نشوند پایان دنیا رخ نخواهد داد، اما خبر خوبی نیز نخواهد بود. در آن صورت، ایران به کاهش تعهدات برجامی‌اش ادامه می‌دهد و همکاری با آژانس بین المللی انرژی اتمی را کاهش خواهد داد. در آن صورت ضربه‌های وارد شده ناشی از تحریم‌ها بر ایران ادامه خواهند یافت و تنش در روابط ایران و غرب افزایش می‌یابد.

"اسلاوین" می‌افزاید:"انتخابات ایران پیش روست و دوره روحانی پایان می‌یابد. قطعا برای بایدن مذاکره با افرادی که پیش‌تر امریکایی با آنان مذاکره کرده‌اند، راحت‌تر خواهد بود تا با افراد و مقام‌هایی از جنس احمدی‌نژاد که موضع ضدآمریکایی و تقابل‌جویانه داشته‌اند".

"واعظ" نیز معتقد است که این خطر بزرگی برای واشنگتن خواهد بود اگر نتواند تا پیش از انتخابات ریاست جمهوری ایران به توافقی با آن کشور دست یابد".