کد خبر: ۳۲۹۹۸۵
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۳
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۱۰

ترس یاقوت کاران از بازگشت دوباره بحران قیمت زرشک/ افت قیمت به انبارهای زرشک حمله کرد

خراسان نوشت: خراسان جنوبی با 21 هزار تن زرشک ،قطب تولید این محصول منحصر به فرد در کشور است و طی سال گذشته و امسال به دلیل شرایط کرونایی، حجم انبوهی از این محصول راهی سردخانه و انبارها شد.
آفت افت قیمت به انبارهای زرشک افتاد و با پیگیری های روزنامه خراسان و اقدامات انجام شده توسط مدیران جهادی استان و تصمیم های گرفته شده، زرشک از بحران خارج شد و شاهد افزایش قیمت این محصول در بازار بودیم. اما حالا با گرم تر شدن هوا و شیوع کرونای انگلیسی مدتی است که دوباره کاهش قیمت به جان این محصول افتاده تا جایی که سبب نگرانی زرشک کاران از تکرار تراژدی سال گذشته شده است و می طلبد مدیران استان از همین حالا برای جلوگیری از بازگشت به بحران به فکر باشند و برنامه های خود را پیش از شدت گرفتن گرمای هوا از لای پرونده ها بیرون بیاورند و نگذارند آفت افت قیمت بیش از این شدت یابد.

آن طور که از گفته ها بر می آید حجم بالای زرشک تولید شده در استان با نیاز بازار آن همخوانی ندارد و در کنار نبود و کمبود صنایع تبدیلی، محدودیت در صادرات و ... دوباره شاهد عقبگرد به روزهای گذشته و افت قیمت ها هستیم.   یک زرشک کار اهل محمد آباد درمیان می گوید: این روزها هر کیلو زرشک درجه یک پفکی از کشاورز 45 هزار تومان خریداری می شود در حالی که با نزدیک شدن به فصل گرما مشکلات بسیاری دامن گیر زرشک کاران می شود.او از زرشک های مانده در تالارها و انبارهای این محصول می گوید و می افزاید: هر کیلو زرشک اکنون از کشاورز به نرخ 20 تا 35 هزار تومان خریده می شود.این کشاورزادامه می دهد: امسال همه محصول را بیمه کردم و برای 500 اصله درخت 3.5 میلیون تومان هزینه پرداختم و در حالی که سرما خسارت سنگینی به محصول وارد کرد، جبران خسارت چندانی از بیمه عایدم نشد. او میزان زرشک تازه تولیدی باغ هایش را 30 تن بیان می کند و می افزاید: زرشک تازه توسط  سازمان تعاون  روستایی و بنیاد علوی به نرخ های خیلی پایین بر سر درخت خریداری می شد و من بخشی از زرشک را به دلال فروختم.