کد خبر: ۳۳۰۰۲۳
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۲۰

تجربه کوتاه و ماندگار صداپیشگی اکبر زنجانپور

اکبر زنجانپور در دیدار با نیکنام حسینی پور مدیرعامل موسسه هنرمندان پیشکسوت از خاطرات و تجربیات خود گفت.
خبرآنلاین: اکبر زنجانپور در دیدار با نیکنام حسینی پور مدیرعامل موسسه هنرمندان پیشکسوت از خاطرات و تجربیات خود گفت.

اکبر زنجانپور با مطرح شدن این موضوع که نسل جوان را چگونه می‌بینند گفت: نسل جوان ما خوب است. در تاریخ همیشه قدیمی‌ترها جوانان را نفی کرده‌اند، اما به نظر من اگر هر دوی این اقشار بتوانند خود را با یکدیگر هماهنگ کنند تعامل خوبی صورت خواهدگرفت. به نظر من باعث شکاف ایجاد شده پیشکسوتان هستند، چرا که اگر به جوانان بها دهند، آنها نیز راحت‌تر و بهتر پیشکسوتان را درک کرده و با ایشان تعامل برقرار می‌کنند.

نیکنام حسینی‌پور نیز در این راستا گفت: بخشی از این شکاف به دلیل عدم گفت‌وگوی میان پیشکسوتان و جوانان است. اگر این گفت‌وگو صورت بگیرد می‌تواند راهگشای این تعامل باشد.

رکود در تئاتر

زنجانپور در راستای راکد شدن تئاتر و عدم نبوغ و خلاقیت در آن گفت: متاسفانه یک اتفاق ناخوشایند که سردمداران تئاتر باعث آن هستند این است که مخاطب و سالن‌های نمایش را عادت داده‌اند اینگونه وانمود کنند که همه چیز خوب است و در نهایت مخاطب همیشه راضی از سالن تئاتر بیرون می‌رود، اما این موضوع باعث رکود تئاتر شده و هیچ حرکت رو به جلویی رخ نمی‌دهد. در گذشته درباره تئاترهایی که اجرا می شد نقدهای جدی توسط مخاطب و حین اجرای نمایش صورت می گرفت ولی اکنون هیچ نقدی از سوی مخاطب نیست و تئاتر پویایی خود را از دست داده‌است.

مخالفت با خصوصی‌سازی تئاتر

زنجانپور از مخالفان خصوصی سازی تئاتر است. او در این باره گفت: علیرغم این‌که بسیاری دوست داشتند این اتفاق بیفتد من مخالف آن بودم، چرا که از نظر من دولت باید انقدر امکانات به تئاتر بدهد که هنرمندان آن دنبال گیشه نروند و به دنبال ابداع و خلاقیت باشند.

زنجانپور در حوزه دوبله نیز آثاری از خود به جای گذاشته که بسیاری از آن‌ها صداگذاری نقش‌هایی است که خودش به ایفای آن‌ها پرداخته، اما در این میان متمایز ترین و البته اولین نقشی که دوبله کرد، "جبار سینگ” بود که بسیار ماندگار شد. خودش درباره آن می‌گوید: مدیر دوبلاژ آن کار چنگیز جلیلوند بود و از آنجایی که می‌دانست من دوست دارم چیزهای جدیدی یاد بگیرم و تجربه کنم، دوبله این نقش را به من پیشنهاد کرد. من نیز با علاقه آن را پذیرفتم.

ضعف کارهای پیشنهادی

اکبر زنجانپور در ادامه صحبت ها از تجربیات خود گفت و به این سوال که چرا مدتی است بازی نمی‌کند این گونه پاسخ داد: کارهای بسیاری به من پیشنهاد می‌شود ولی به قدری ضعیف هستند که حتی اگر کرونا هم نبود آنها را قبول نمی‌کردم.در ادامه این دیدار نیکنام حسینی پور لوحی را به رسم یادبود به اکبر زنجانپور تقدیم کرد. این دیدار روز چهارشنبه ۱۳ اسفندماه در منزل استاد صورت گرفت.

اکبر زنجانپور متولد دوم بهمن سال ۱۳۲۳ در تهران و فارغ التحصیل رشته بازیگری از دانشکده هنرهای زیبا است.او فعالیت خود را از تئاتر شروع کرد و سپس جلوی دوربین آمد. ایشان سال‌ها استاد دانشگاه بود.