کد خبر: ۳۳۰۲۰۲
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۲
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۷۰۰
کرونا در هفته‌ای که گذشت؛ ۶۱۷ مرگ، ۵۸۰۲۲ ابتلا و ۶۸۷ بستری

انسان به انسان، آمار فوتی‌های کرونا در ایران بیشتر می‌شوند

نمودارهای کرونا در کشور همچنان با شیب ملایمی صعود می‌کنند.

نیو صدر: روند شیوع کروناویروس در کشور همچنان مانند هفته‌های گذشته با شیب ملایمی روبه افزایش است. موضوعی که باعث شده متخصصان هر لحظه نگران اوج‌گیری پاندمی در کشور برای بار چهارم باشند.

از سوی دیگر شیوع نوع جهش یافته انگلیسی کروناویروس یا b.۱.۱.۷ در کشور باعث شده تا حتی ترس‌ها از اوج‌گیری بعدی پاندمی در کشور چند برابر شود.

سعید نمکی، وزیر بهداشت، چندی پیش در این رابطه گفته بود: «در ویروس جهش‌یافته به سرعت شدت بیماری بالا رفته و افراد بدحال شده و جوان‌ترها گرفتار می‌شوند.ابتدا فکر می‌کردیم افراد دیر مراجعه می‌کنند، اما بعد دیدیم کسانی که زود مراجعه می‌کنند نیز در عرض ۴۸‌ساعت به مرحله گرفتاری سخت ریوی وارد می‌شوند. از ۷۰ بیمار انتوبه شده در بیمارستان‌های خوزستان متاسفانه در یک شبانه روز، ۳۰ نفر فوت کردند که این نشان‌دهنده هجوم سنگین بیماری به ریه‌هاست.»

جان‌باختگان، قطره به قطره؛ انسان به انسان، بیشتر می‌شوند

وضعیت نگران‌کننده پاندمی کرونا در کشور، در نمودار هفته گذشته بیماری و در وضعیت روز ۱۱ اسفند دیده می‌شود، زمانی که تعداد قربانیان روزانه بیماری پس از مدت‌ها سه رقمی شد. البته خوشبختانه هفته گذشته این اتفاق تنها یک بار رخ داد. به طور میانگین از تاریخ ۸ تا ۱۴ اسفند بیشتر از ۸۸ زندگی در اثر ابتلا به کرونا پایان یافت.

انسان به انسان، آمار فوتی‌های کرونا در ایران بیشتر می‌شوند

البته آنچه روز ۱۱ اسفند رخ داد، استثنا نبود چراکه در مجموع جانباختگان کووید-۱۹ هم هفته پیش پس از ۵ هفته دوباره به بالای ۶۰۰ نفر رسید و ۶۱۷ نفر فوت کردند؛ ۵۱ نفر بیشتر از هفته قبل. این پنجمین هفته متوالی است که اعداد فوت شدگان کرونا بیشتر می‌شود.

البته خوشبختانه مانند موج سوم پاندمی این روند صعودی پاندمی در کشور هنوز شیب زیادی ندارد.

انسان به انسان، آمار فوتی‌های کرونا در ایران بیشتر می‌شوند

تعداد مبتلایان؛ بیشتر و بیشتر

همانطور که انتظار می‌رود این روند صعودی در نمودار تعداد مبتلایان هم دیده می‌شود، به طوری که از تاریخ هشت تا ۱۴ اسفند برای شش روز تعداد مبتلایان برای ۸ هزار نفر بود و در این مدت به طور میانگین هر روز ۸۲۸۸ نفر به کووید-۱۹ مبتلا شدند. یک و دو هفته قبل میانگین تعداد مبتلایان ۸۱۳۴ و ۷۶۶۹ نفر بود.

انسان به انسان، آمار فوتی‌های کرونا در ایران بیشتر می‌شوند

براین اساس روند صعودی نمودار مبتلایان پاندمی هم مانند شش هفته قبلی همچنان ادامه دارد. به طوری که در هفت روز گذشته تعداد مبتلایان نسبت به قبل ۱۰۵۳ نفر بیشتر بودند و در مجموع ۵۸۰۲۲ نفر به کروناویروس مبتلا شدند.

بیشتر بخوانید:

اعداد هشدار می‌دهند؛ ایران در آستانه شروع موج چهارم کرونا

گفتنی است، به گفته کارشناسان افزایش تعداد مبتلایان متاسفانه به معنای افزایش آمار مرگ‌ومیر در هفته‌های بعدی است.

 انسان به انسان، آمار فوتی‌های کرونا در ایران بیشتر می‌شوند

کاهش غیرمنتظره تعداد بستری‌ها

البته خوشبختانه تعداد بستری‌های کووید-۱۹ هفته گذشته مانند قبل افزایش پیدا نکرد. علت این موضوع احتمالا تعداد کم بستری‌ها در روزهای ۹ و ۱۰ اسفند است. البته روز ۱۱ اسفند تعداد بستری‌ها تقریبا دوبرابر شد و به بالای ۸۰۰ نفر رسید. در همان روز آمار فوتی‌های بیماری در کشور هم به بالای ۱۰۰ نفر رسیده بود.

انسان به انسان، آمار فوتی‌های کرونا در ایران بیشتر می‌شوند

براین اساس در مجموعه از هشت تا ۱۴ اسفند، ۴۵۵۱ نفر از مبتلایان کرونا در کشور بستری شدند؛ ۱۲۹ نفر کمتر از هفته قبلی.

انسان به انسان، آمار فوتی‌های کرونا در ایران بیشتر می‌شوند

کرونای انگلیسی و خوزستان قرمز

وضعیت شهرستان‌ها در کشور تقریبا ثابت مانده است. به طوری که اکنون ۱۱ شهرستان قرمز، ۳۲ شهرستان نارنجی، ۲۵۱ شهرستان زرد و ۱۵۴ شهرستان آبی هستند. شهرهای آبادان، اهواز، بندر ماهشهر، خرمشهر، دزفول، دشت آزادگان، رامهرمز، شادگان، شوشتر، کارون و هویزه در وضعیت قرمز قرار دارند.

براساس اعلام وزارت بهداشت، هفته قبلی ، ۱۱ شهرستان قرمز، ۳۱ شهرستان نارنجی، ۲۵۲ شهرستان زرد و ۱۵۴ شهرستان آبی بودند.

البته در شهرستان‌های قرمز خوزستان شرایط بدتر شده است، رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در این رابطه گفته بود: آمار فوت‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا در خوزستان، در هفته گذشته نسبت به هفته پیش از آن ۱۰۰ درصد افزایش یافتاعداد بستری‌های ناشی از کرونا در خوزستان تا روز ۲۶ بهمن گذشته روزانه ۱۸۹ نفر بود. این آمار در روز ۶ اسفند به ۲۶۴ نفر افزایش یافت و روز گذشته نیز ۲۳۲ نفر بستری داشتیم.

از سویی مسئولان هشدار داده‌اند که احتمال درگیری پایتخت با این وضعیت کم نیست.

حمید سوری، رییس تیم واکنش سریع کووید، در این رابطه توضیح داده بود: مواردی از ویروس جهش یافته در پایتخت هم مشاهده شده است. بیشتر گرایش در افزایش موارد اپیدمی در شرق تهران متمرکز است که چرایی آن می‌تواند به تراکم جمعیت در این بخش، افزایش تعاملات مردم، بافت جمعیتی متفاوت، میانگین بالاتر مبتلایان به بیماری‌های زمینه‌ای و... برگردد، البته از ابتدا هم تمرکز آلودگی در شرق تهران بیشتر بود. طبیعتا نگرانی از گسترش موارد جهش‌یافته در روزهای آینده در تهران هم وجود دارد.

با توجه به جمعیت بالای تهران، درگیری این شهر با کرونای انگلیسی آن هم در آستانه نوروز و شروع احتمالی موجی از سفرها می‌تواند پیامدهای مرگباری برای کل کشور داشته باشد.

انسان به انسان، آمار فوتی‌های کرونا در ایران بیشتر می‌شوند