کد خبر: ۳۳۰۳۴
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۷۷۹۹
نیویورک تایمز:

چرا روحانی حمید ابوطالبی را به عنوان نماینده ایران در سازمان ملل انتخاب کرد؟

شش ماه پس از تماس تلفنی بی سابقه رئیس جمهور اوباما با همتای ایرانی اش، حسن روحانی، دولت [آمریکا] نشان داد که توقع گرم شدن روابط ایران و آمریکا شتاب زدگی است.
نیویورک تایمز نوشت: شش ماه پس از تماس تلفنی بی سابقه رئیس جمهور اوباما با همتای ایرانی اش، حسن روحانی، دولت [آمریکا] نشان داد که توقع گرم شدن روابط ایران و آمریکا شتاب زدگی است.

به گزارش سرویس بین الملل «تیک» Tik.ir، تازه ترین نمونه، انتصاب حمید ابوطالبی، دیپلمات کارکشته ایرانی است که تهران وی را برای نمایندگی در سازمان ملل منصوب کرده است و نقش او در مسأله گروگان گیری سال 1979 میلادی، هنوز هم در هاله ای از ابهام قرار دارد.

ماری هارف، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت: « فکر می کنیم این انتخاب بسیار مسأله ساز باشد. ما اکنون سرگرم بررسی دقیق این مسأله هستیم و نگرانی های جدی خود را درباره این انتخاب احتمالی با دولت ایران در میان گذاشته ایم.»

روادید ابوطالبی دو ماه است که صادر نشده است. در 35 سال گذشته، ندادن روادید به افرادی که با حرکت دانشجویان ایرانی در گروگان گیری 444 روزه آمریکایی ها در ارتباط بوده اند، روندی عادی بوده است.

موضوع صادر نشدن روادید که برای نخستین بار در "بلومبرگ نیوز" مطرح شد، از جمله تلاش های فراوان واشنگتن برای وارد آوردن فشار بر ایران است؛ حتی زمانی که با دولت روحانی درباره برنامه هسته ای بحث برانگیز [ایران] مذاکره می کند. آمریکا هفته گذشته با تمدید ماموریت دیده بان حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران حمایت کرد. این کشور به کمیته دیگری در سازمان ملل فشار آورد که گزارش ها درباره ارسال اسلحه از سوی ایران را به شبه نظامیان غزه بررسی کند.

سامانتا پاور، نماینده آمریکا در سازمان ملل، در نشست پرسش و پاسخی در کنگره گفت اقتصاد ایران «در گیر تحریم هایی است» که به گفته او، دولت اوباما برنامه ای برای رفع آنها ندارد.

وی در نشست پرسش و پاسخ کمیته تخصیص بودجه مجلس نمایندگان گفت: «ما هم مانند شما بدبینیم. ما هم بی اعتمادیم.»

مخفی نگه داشتن ارتباطات ابوطالبی با گروه مسؤول گروگانگیری، موسوم به "دانشجویان مسلمان پیرو خط امام"، در عصر اینترنت ناممکن است. تصویر او در میان مجموعه عکس های اعضاء این گروه در اینترنت وجود دارد.

ابوطالبی در گفتگویی در اوایل مارس گفت وی مترجم موقت این گروه بوده است و نقش دیگری نداشته است. او در گفتگو با "خبرآنلاین" گفت: «من یکی دو بار در ترجمه به انگلیسی یا فرانسوی [به آنها] کمک کردم.»

ابراهیم اصغرزاده، از رهبران گروه گروگان گیری، گفت آقای ابوطالبی در میان سران گروهی که سفارت، یا به تعبیر او "لانه [جاسوسی]"، را اشغال کردند، نبوده است. آقای اصغرزاده از آن زمان، سیاستمداری اصلاح طلب بوده است.

اصغرزاده در تماسی تلفنی از مشهد، زادگاهش در ایران، گفت: «در کل فکر می کنم تندروها تلاش می کنند روند شکل گیری تیم دیپلماتیک روحانی را متوقف کنند و با ساختن این داستان که آقای ابوطالبی یکی از گروگان گیرها بوده است، مانع تراشی می کنند. شنیده ام آقای ابوطالبی دیپلماتی حرفه ای و کارکشته است و فکر می کنم که وقتی گفته است فقط برای چند مورد ترجمه دعوت شده و نه بیشتر، راست گفته است.»

ابوطالبی 56 ساله، فارغ التحصیل دانشگاه "سوربن" است و پیش از پیوستن به دفتر سیاسی آقای روحانی در اکتبر گذشته، سفیر ایران در استرالیا، بلژیک و ایتالیا بوده است. او از اعضای هیأت اعزامی دولت به نشست مجمع عمومی سازمان ملل در سال 1994 میلادی بود. وزارت امور خارجه [آمریکا] موظف است حتی به سرسخت ترین منتقدان خود برای شرکت در نشست های سازمان ملل اجازه دهد (سفرهای محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور ایران پیش از آقای روحانی، نیز به همین علت امکان پذیر شده است)؛ اما صدور روادید برای دیپلمات های مقیم نیویورک تابع قوانین دیگری است.

مهدی بذرپاش، نماینده مجلس ایران، روز چهارشنبه در ارزیابی شکاف گسترده ای که میان ایران و آمریکا بر جای مانده است، گفت این تأخیر در صدور روادید تازه ترین اتهام آمریکا را بر ضد ایران نشان می دهد.

به گزارش "خبرگزاری فارس"، وی گفت: «این برای کشور ما برازنده نیست که فرستاده منتخب ما به سازمان ملل از سوی آمریکا پذیرفته نشود.»

سناتور تد کروز، نماینده جمهوری خواه از تگزاس، که مخالفت های این هفته با انتصاب آقای ابوطالبی را رهبری می کرد، همزمان در واشنگتن قانونی را طرح کرد که به گفته دفترش هدف آن «ممانعت از صدور روادید برای تروریست های شناخته شده، برای ورود به آمریکا به عنوان فرستاده سازمان ملل، است.»

گرچه ابوطالبی تلاش می کند تا خود را بازیگری کم اهمیت در سال 1979 میلادی نشان دهد، اما شغل احتمالی او در در سازمان ملل یکی از مهمترین شغل ها در دولت متبوع وی محسوب می شود. فرستاده دائم ایران به این سازمان جهانی، در طبقه 34 برجی در شرق منهتن، تنها دیده بان دیپلماتیک این کشور در آمریکا است.

یکی از مقامات پیشین وزارت خارجه [آمریکا] که کارشناس مسائل این منطقه است، گفت حتی اگر روادید ابوطالبی صادر شود، گفتگوهای او با آمریکایی ها بی تردید "زهرآگین" خواهد بود. وی که به علت شکنندگی روابط آمریکا و ایران از نظر سیاسی، خواست نامش فاش نشود، گفت انتخاب ابوطالبی نشان می دهد ایران نتوانسته است حساسیت های آمریکا درباره سال 1979 میلادی، را درک کند.

توماس پیکرینگ، نماینده پیشین آمریکا در سازمان ملل که اکنون سرگرم "طرح ایران" برای بهبود روابط واشنگتن با تهران است، از این که انتصاب ابوطالبی تلاش های تهران را برای پیش بردن این طرح نشان می دهد، ابراز شگفتی می کند. وی گفت: «شاید آنها می خواهند ببینند که آمریکا تا کجا پیش می رود.»

گری سیک، از مقامات پیشین وزارت خارجه [آمریکا]، که اکنون در "دانشگاه کلمبیا" است، و در زمان گروگان گیری، نماینده کاخ سفید برای تعامل با ایران بود، گفت مسأله روادید ابوطالبی بازتاب فشارهایی است که دولت اوباما در مذاکره درباره برنامه هسته ای ایران با آنها روبرو است. ایرانی ها ادعا می کنند که این برنامه صلح آمیز است؛ ادعایی که آمریکا و متحدانش هرگز به آن اعتماد نکرده اند.
وی با یادآوری اینکه آمریکا نمی تواند پیش از رسیدن به توافقی قطعی، از فشار در زمینه تحریم ها، حقوق بشر، یا روادیدها بکاهد، گفت: این به نفع آمریکاست که به ایران «نشان دهد که موانع از سر راهش برداشته نشده اند. مقامات آمریکایی سرگرم انجام کارهایی هستند که تا نشان دهند که ما هیچ امتیازی به ایران نمی دهیم.»