کد خبر: ۳۳۲۵
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۳۹۲ - ۱۱:۵۱
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۲۳۷۶

ابراهیم یزدی: خواهان اجرای بی‌کم‌وکاست حقوق اساسی مصرح در قانون اساسی هستیم

ابراهیم یزدی در گفت‌وگو با ایسنا در مورد چرایی رأی دادن خود در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: ما انتخابات را حق ملت می‌دانیم و معتقدیم که باید از این حق استفاده کرد.

وی افزود: ممکن است افرادی باشند که می‌خواهند این حق را از مردم بگیرند، اما مردم باید با شرکت کردن در انتخابات حق خود را بگیرند تا به تدریج به سمت و سوی تحقق کامل حقوق ملت برسیم.

یزدی درباره نحوه تعامل همفکرانش با دولت یازدهم و رییس‌جمهور منتخب، خاطرنشان کرد: ما به آقای روحانی رای دادیم و از کاندیداتوری ایشان حمایت کردیم و اکنون نیز هر کمکی که از دستمان برآید برایشان انجام خواهیم داد.

این فعال سیاسی درباره پیش‌بینی خود از فعالیت‌های حزبی خود و همفکرانش در دوره دولت یازدهم گفت: فعالیت‌های مدنی و حزبی از جمله حقوقی است که در قانون اساسی به رسمیت شناخته شده است. ما خواهان اجرای بی‌کم‌وکاست حقوق اساسی مصرح در قانون اساسی هستیم، نه کمتر و نه بیشتر. اگر این حقوق محقق شود، قطعاً همه احزاب از این حقوق بهره‌مند خواهند شد.

وی با بیان اینکه "معنا و مفهوم اعتدال‌گرایی این است که ما خواهان اجرای بی‌کم‌وکاست قانون اساسی هستیم"، تصریح کرد: ما به التزام به قانون اساسی تاکید داریم، چراکه التزام به قانون اساسی برای همه افراد لازم است؛ خواه فرد به آن اصول اعتماد داشته باشد، خواه نداشته باشد. التزام به قانون مقوله‌ای حقوقی است و همگان باید آن را رعایت کنند.

یزدی در مورد ضرورت تبیین گفتمان اعتدال در جامعه نیز اظهار کرد: اگر فضای سیاسی بازتر شود یا اینکه باز بودن فضای کنونی ادامه یابد، فرصت برای تبیین این گفتمان بوجود می‌آید. برای تفاهم،‌ توافق و وفاق ملی لازم است که مقولاتی از این دست، تبیین و مشخص شود که ما خواهان چه چیزی هستیم.

وی بر ضرورت جلوگیری از مصادره شدن گفتمان اعتدال‌گرایی به نفع جریانات سیاسی مختلف کشور تاکید کرد و گفت: زمانی که فضای سیاسی باز شود و امکان تبیین مقولاتی از این دست فراهم باشد، دیگر ادعاها برای مصادره این گفتمان موضوعیت پیدا نخواهد کرد.

یزدی در پایان با بیان اینکه مفاهیمی نظیر «اعتدال» و «عدالت» زمانی از روی اعتقاد و ضرورت و زمانی نیز برای جلب افکار عمومی مطرح می‌شود، اظهار کرد: مقولات و مفاهیمی از این دست باید بطور تدریجی در جامعه جا بیفتد و در ابتدای کار،‌ واجب است که فضا بازتر شود.