کد خبر: ۳۳۲۸۵
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۲
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۴۵۷
الحیات به نقل از منابع ایرانی مدعی شد:

شرط ایران برای امضای پروتکل الحاقی+جزئیات مذاکرات کارشناسی ایران و 1+5

ایران و شش کشور در پرونده هسته‌ای این کشور دور جدید مذاکرات خود را در وین پایتخت اتریش آغاز کردند. تهران امیدوار است این دور از مذاکرات، مقدمه‌ای برای برگزاری دور دیگری از مذاکرات باشد که در آن توافقنامه نهایی به منظور پشت سر گذاشتن این پرونده تدوین شود.
الحیات نوشت: ایران و شش کشور در پرونده هسته‌ای این کشور دور جدید مذاکرات خود را در وین پایتخت اتریش آغاز کردند. تهران امیدوار است این دور از مذاکرات، مقدمه‌ای برای برگزاری دور دیگری از مذاکرات باشد که در آن توافقنامه نهایی به منظور پشت سر گذاشتن این پرونده تدوین شود.

به گزارش سرویس بین الملل «تیک» Tik.ir، حسن روحانی، رئیس جمهور ایران گفت «هیئت ایرانی درگیر مذاکراتی دشوار و پیچیده برای دستیابی به توافق هسته‌ای نهایی و فراگیر است» و افزود «با وجود تلاش هایی که برای مانع تراشی در این مسیر صورت می‌گیرد، ما خوش بینانه پیش می‌رویم».

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران و کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز گذشته درباره گزارشی که کارشناسان دوطرف در نشست چند روز پیش خود در پایتخت اتریش تهیه کردند به گفتگو پرداختند. رسانه های ایران اعلام کردند مذاکرات جدید که دو روز طول خواهد کشید «در چهار محور شامل لغو تحریم‌ها، غنی سازی اورانیوم، همکاری بین المللی در زمینه فعالیت‌های هسته‌ای صلح آمیز،‌ و رئاکتور آب سنگین اراک انجام خواهد شد».

ظریف گفت این مذاکرات، آخرین مرحله برای بررسی مسائل و محورهای مطرح شده به شمار می رود و از آغاز ماه اردیبهشت (21 آوریل) تدوین پیش نویس توافقنامه نهایی را آغاز می کنیم. وزیر امور خارجه ایران پس از ورود به وین ابراز امیدواری کرد تا پایان مهلت تعیین شده یعنی تا ماه ژوئیه، توافق نهایی درباره برنامه هسته‌ای ایران به دست آید. وی گفت: «نیازمند کاری دشوار و اتخاذ تصمیم‌های مهم به منظور دستیابی به این هدف هستیم و شرکای ما باید تصمیم های مهمی اتخاذ کنند که شامل پذیرفتن واقعیت های موجود و احترام به حقوق ملت ایران است. ما آماده برطرف کردن هرگونه ابهامی درباره ماهیت صلح آمیز برنامه هسته‌ای ایران هستیم».

یک مسئول بلندپایه آمریکایی هفته گذشته گفته بود ایران و شش کشور بزرگ (پنج کشور عضو دائم شورای امنیت به اضافه آلمان) قصد دارند در ماه کنونی همه مسائلی را که لازم است در توافقنامه فراگیر مطرح شود، بررسی و در ماه مه آینده، تهیه پیش نویس توافقنامه نهایی را آغاز کنند.
اما سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه تلویحا گفت این کشور انتظار ویژه‌ای از این دور از گفتگوها ندارد و افزود مذاکرات درباره مسائل مشخص شده همچنان در مراحل مقدماتی است و باید این دور از مذاکرات، مبنایی برای گفتگوهای بیشتر باشد.

منابع ایرانی که مذاکرات وین را دنبال می‌کنند به الحیات گفتند تهران در نشست اخیر در سطح کارشناسان، دیدگاه‌هایش را درباره تاسیسات هسته‌ای اراک و فردو و همچنین تعداد دستگاه های سانتریفوژ بیان کرد تا نگرانی های غرب را که خواستار تغییر ماهیت فعالیت رآکتور اراک است برطرف کند. رآکتور اراک پس از آغاز به کار خود، پلوتونیوم تولید خواهد کرد و غرب نگران است که از این ماده برای ساخت بمب هسته‌ای استفاده شود. ولی کارشناسان ایرانی پیشنهاد کردند تولید این ماده متوقف شود، بدون آن که خدشه‌ای به کار دیگر تاسیسات و تجهیزات وارد شود و تیم های بازرسی وابسته به آژانس بین المللی انرژی اتمی نظارت شدیدی بر این رئاکتور اعمال کنند.

منابع ایرانی اعلام کردند به احتمال زیاد، تهران پروتکل الحاقی پیمان منع گسترش تسلیحات هسته‌ای را امضا خواهد کرد، به این شرط که طرف مقابل حسن نیت خود را ثابت و تحریم‌های اقتصادی تحمیل شده بر ایران را لغو کند.