کد خبر: ۳۳۳۷۰۱
تاریخ انتشار: ۱۲ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۷
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۴۲

انتظارات سیاسی از سال ۱۴۰۰

سال 1400 از نگاه بسیاری از تحلیلگران سیاسی سالی است که با چالش ها و موفقیت های بسیاری روبرو است.
سال 1400 از نگاه بسیاری از تحلیلگران سیاسی، سالی است که قرار است با مشارکت و حضور گسترده مردم در انتخابات همراه شود و در عین حال نگرانی‌های بسیاری نیز درباره آن وجود دارد. 

حمیدرضا ترقی در تحلیل  شرایط سال ۱۴۰۰ به ایسنا گفت: این سال با بودجه ای که تامین آن سخت است، آغاز شده و با مشارکت و حضور گسترده مردم در انتخابات همراه می شود. انتقال قدرت از  دولت و شوراهای فعلی به دولت و شوراهای جدید موج ایجاد تلاطم و تحرک اجتماعی قابل توجهی در شش ماه اول سال می شود. تقریبا بیشتر عوامل کاهش مشارکت در انتخابات ۹۸، تغییر قابل ملاحظه ای می کند و شاهد شور و مشارکت خوب مردم خواهیم بود.

وی با بیان اینکه وضعیت نهایی تحریم ها، وضعیت صندوق های بازنشستگی، بحران آب و سیل بیکاران ناشی از بیماری کرونا از چالش های سال ۱۴۰۰خواهد بود، تصریح کرد: در سال۱۴۰۰ تعداد بیکاران به ۵/۵ میلیون نفر خواهد رسید.صندوق های بازنشستگی به غیر از تامین اجتماعی توان پرداخت مستمری بگیران را ندارند و کشور به دلیل کمبود بارش ها با مشکل کمبود آب مواجه است.

این فعال سیاسی در پایان گفت: در کنار چالش های سال۱۴۰۰، موفقیت بخش بهداشت و درمان در تولید واکسن کرونا موفقیت بزرگی است که می تواند نقش مهمی در صادرات غیرنفتی و ارزآوری برای کشور داشته باشد.

1400 بزرگ ترین بازی سیاسی ملی را در خود جای داده است

جهانبخش محبی نیا نیز در پاسخ به این پرسش که "از سال ۱۴۰۰ چه انتظاری دارید؟"  به ایسنا گفت: سال ۱۴۰۰ که اسم رندی دارد را از نظر صورت می پسندم و امیدوارم با عنایت حضرت حق تعالی برای همه سالی حسنه باشد و رفع بدی ها صورت بگیرد، اما از اینکه در ۱۴۰۰ ایران به سیاست ورزی درست و مدیریت بهتر و کم هزینه ترمی رسد نگرانی هایی دارم.

وی ادامه داد: تصورم بر این است که اگر نهایت دقت را تمامی مسائل به صورت رسمی و غیر رسمی نداشته باشیم، شاید نتوانیم در شاخص های مهمی مثل تورم و گرانی نتیجه درستی داشته باشیم.

این استاد دانشگاه گفت: ۱۴۰۰ بزرگ ترین بازی سیاسی ملی را در خود جای داده است؛ از یک طرف انتخابات ریاست جمهوری است و از طرفی انتخابات شوراهای شهر و روستا را در پیش داریم. من فکر می کنم حداقل تا نیمه اول سال گفتمان ها، قرائت های سیاسی، مناقشات و جدل ها متمرکز بر امر انتخابات خواهد بود.

وی افزود: نیمه دوم سال هم معطوف به تولد و زایش هیئت دولت خواهد بود. هسته مرکزی گفتمان سیاسی ما شکل بخشی به دولت است. به میزانی که مردم آزادانه بتوانند کاندیداهای خود را انتخاب کنند به همان میزان آزادیشان تعریف می شود. بخشی از این کار به نظام بر می گردد که اجازه رفتارهای سیاسی، جناحی و نهادی و صنفوی را ندهد.

این فعال سیاسی تصریح کرد: همه مسئولین باید به قانون اساسی مراجعه کنند و اجازه دهند مردم نخبگان احزاب و اردوگاه هایی که قانون اساسی را قبول دارند، انتخاب کنند. در انتخابات ۱۴۰۰ هرکسی کالای خود را عرضه کند و هر ایده و برنامه ای که به مذاق مردم خوش آمد دولت ۱۴۰۰ را تشکیل دهد.